In mijn vorige artikel vertelde ik al hoe ik een poging deed mijn verhuizing slim in te richten door een scrumbord te gebruiken. Daarnaast heb ik ook geprobeerd om te verhuizen zonder verspilling in het verhuisproces. Natuurlijk geen 100% score, maar ik kwam toch een heel eind! Weten hoe ik dat deed en waar ik tegenaan liep? Lees dan snel verder!
De bekendste toepassing van lean is toch wel de acht verspillingen. Deze acht categoriën zijn een handig hulpmiddel om knelpunten in processen te herkennen. Je kunt ze overal toepassen, dus ook als je gaat verhuizen. Ik heb geprobeerd te verhuizen zonder verspilling.
Transport beperken tijdens een verhuizing is een uitdaging. Wanneer je goederen of data te veel of te vaak heen en weer vervoert, is het een verspilling van transport. Door vooraf na te denken over hoe dit op een logische manier kan, verminder je transport. Door meerdere aanhangers en auto’s met trekhaken te regelen in ons verhuisweekend kon alles in één keer van Utrecht naar de opslag. De dag voor de verhuizing bedacht ik mij dat onze fietsen ook mee moeten. Dus nog even snel een fietsendrager geregeld en het is gelukt: alles in één keer vervoerd.
Iedereen loopt constant heen en weer tijdens een verhuizing. Door meerdere mensen op een logische plek neer te zetten, voorkom je dat. Een persoon boven en onder aan de trap, één in de gang, één buiten op de stoep en één bij de auto om in te laden. Zo liepen we niet allemaal heen en weer maar gaven we de dozen aan elkaar door.
Tijdens de aanvraag van de hypotheek worden er allerlei eisen gesteld, bijvoorbeeld het aanleveren van bewijsmateriaal rond de financiën. Een af- en bijschrift van de betaalrekening of een bewijs van IB-aangifte is voldoende voor de notaris. Uit onzekerheid heb ik beide bewijsstukken opgestuurd, terwijl één van de twee voldoende was geweest. Een typisch voorbeeld van meer leveren dan nodig was, zonde!
De eerste dagen in ons nieuwe huis vroeg ik iedere dag wat de klusplanning was. Mijn partner heeft dit netjes uitgewerkt in een schema. Achteraf hadden we deze beter ergens op kunnen hangen, zichtbaar voor iedereen! Dan hoefde ik er niet steeds om te vragen en moeten controleren of we nog op schema lagen.
Omdat wij bij Lean People ook thuiswerken, is het belangrijk dat ik snel internet heb. Daarom heb ik een maand van tevoren mijn internetabonnement afgesloten. De installatiebox hiervoor heb ik naar mijn oude huis laten sturen zodat, ik deze direct de eerste dag in huis had en op mijn eerste werkdag was aangesloten.
Op deze manier heb ik niet hoeven wachten op mijn spullen of een monteur.
In de verspilling ‘wachten’ vertelde ik over mijn planning gericht op het internet. Helaas liep het anders dan verwacht. Tijdens het behangkrabben viel het glasvezelkastje van de muur, daardoor moest er een andere monteur komen voordat het internet aangesloten kon worden. Het proces liep anders dan gepland met als gevolg dat we pas vijf dagen later een internetconnectie hadden.
Voorraden kom je bij een verhuizing overal tegen! Denk aan wasmiddelen, keukenvoorraden en natuurlijk de volle kledingkast. Door twee maanden voor mijn verhuizing mijn kledingkast op te ruimen en kleding te verkopen of weg te brengen heb ik geen onnodige voorraad (kleding) verhuisd en past alles nu perfect in mijn nieuwe inbouwkast!
Mijn partner is goed in klussen! Tijdens de verhuizing leerde ze zichzelf kleine stukken stucen. De zolder gaan we later vernieuwen, dus daar kan ze deze nieuwe vaardigheid meteen toepassen. Een mooi voorbeeld van interesses en talenten een kans geven, ook in stressvolle situaties waarin je weinig tijd hebt!
Verhuizen zonder enige verspilling is misschien onmogelijk. Maar je ziet dat door er goed over na te denken, je een heel eind komt.