Bij de Huisartsenpraktijk Langbroek waren huisartsen en doktersassistenten tijd kwijt met het zoeken en bijvullen van voorraad. Er was behoefte aan overzicht en een duidelijke structuur in het voorraadbeheer, ook met het oog op de pensionering van de huisarts en de praktijkmanager. Een bestendige inrichting, zonder dat dat afhankelijk was van collega’s in de praktijk!
In deze huisartsenpraktijk werken twee huisartsen, een aantal doktersassistenten en praktijkondersteuners. De praktijk kende lean al wat langer en wilde dit meer in de praktijk toepassen. Vooral het voorraadbeheer was iets waar ze graag verbetering in wilde aanbrengen. Wij hebben ze in meerdere sessies begeleid om het voorraadbeheerproces zo in te richten dat het voor iedereen werkt.
Eerst zijn we gestart met een toffe workshop voor het hele team. Dat was goed georganiseerd door de praktijk zelf, met een gezamenlijk diner en daarna een interactieve sessie over lean door ons. Door deze workshop zat het hele team goed op één lijn qua kennis over lean en hoe je dat in de praktijk toepast. Daarna zijn we met een kleinere groep aan de gang gegaan in sessies om te starten met het verbeteren van het proces voorraadbeheer.
Samen met het team hebben we een kick-off gedaan in de vorm van een workshop met onder andere de 5S-methode om je werkplek slim te organiseren.
Voordat we gingen verbeteren hebben we eerst het huidige proces voorraadbeheer in kaart gebracht.
De kasten zijn opnieuw ingedeeld en we hebben een visueel kanban systeem ingericht zodat materialen altijd op voorraad zijn en niemand misgrijpt.
Neem vooral contact op met ons als jij ook aan de slag wil met het verbeteren van voorraadbeheer in de huisartsenpraktijk.
Kom in contactHet resultaat van dit project is dat er een proces is ingericht voor voorraadbeheer. Dat begint bij het bijvullen van de spreekkamers vanuit de centrale voorraad. Vervolgens hebben we kasten slim ingedeeld en een structuur ingericht waardoor het team continu blijft bespreken hoe het proces verloopt. Hiermee optimaliseer je in de eerste maanden het proces volledig door.
Door dit project is er overzicht gecreëerd in het voorraadbeheer.
Een visuele indeling die voor iedereen werkt.
Het project heeft geleid tot een heroverweging van de dienstverlening.
Wil jij jouw werkplek slimmer organiseren met 5S, zodat je geen tijd verspilt aan zoeken? We komen graag kennismaken om te kijken wat we voor jullie kunnen betekenen!