Orange belt training.

Leer alle lean principes
In twee dagen de volledige basis van lean management
Praktisch en inspirerend
Hierdoor ga jij dit direct toepassen in je eigen werk!
Erkend certificaat na afloop
915 excl. BTW
Ervaren trainers die je alles leren
2 dagen (ochtend en middag)
Online leeromgeving een jaar lang toegang
Newday Offices A2 in Utrecht

Wat is een orange belt training?

De lean six sigma orange belt is dé opleiding waarin je in twee dagen alles leert over de lean principes. Met deze vijf principes kun je ieder proces verbeteren. Je leert tools waarmee je direct na de training aan de slag kan. Op een praktische en inspirerende manier ga je tijdens de training aan de slag met zowel de theorie als de praktijk. Na de training kun je op jouw werkplek concreet maken wat de klantwens van ieder proces is en heb je geleerd hoe je dit vervolgens ook realiseert.

Je herkent meteen allerlei verbetermogelijkheden in jouw organisatie en weet hoe je hiermee aan de slag kunt. Het resultaat: meer betrokkenheid, minder verspilling en meer werkplezier!

Dit ga je leren tijdens de orange belt training

  • De vijf lean principes om continu te verbeteren
  • Waarde, de waardestroom, flow, pull en perfectie
  • Klantwaarde concreet maken en welke tools je daarvoor kunt gebruiken
  • Het in kaart brengen van processen op verschillende manieren (bijvoorbeeld met een SIPOC en een Value Stream Map)
  • De acht verspillingen in processen
  • Hoe je knelpunten in processen herkent en de oorzaken achterhaalt
  • Hoe je processen op zo’n manier inricht zodat je verspillingen oplost, klanten tevreden zijn en je het werkplezier vergroot
  • Hoe je continu processen blijft verbeteren
Trainingen agenda

Voor wie is de orange belt training?

Ben je op zoek naar een training waar je alles leert over de lean principes én wil je er meteen de volgende dag mee aan de slag? Wil je de volledige verbetercyclus leren, alle tools en technieken en de stap zetten naar continu verbeteren? Dan is een orange belt opleiding iets voor jou! Praktisch, volledig en toch in twee dagen al voldoende kennis om meteen te starten.

In wat voor organisaties werken de deelnemers?

We zien deelnemers uit allerlei verschillende branches en sectoren. Mensen uit de zorg, het onderwijs, woningcorporaties, bank- en verzekeringswezen, ICT noem maar op! Dat maakt ook het volgen (en het geven) van een lean orange belt training zo leuk! Je leert ontzettend veel van elkaar en we gaan aan de slag met verschillende processen. Soms zijn dat primaire processen, zoals zorgpaden, het inschrijven van nieuwe studenten of het verhuren van woningen. Maar we gaan ook aan de slag met meer ondersteunende bedrijfsprocessen zoals HR-processen, facilitair of ICT. Kortom, hele gevarieerde cursusdagen waar je met een schat aan nieuwe ervaringen en ideeën vertrekt.

Reviews van onze deelnemers.

Omdat de orange belt training zo praktisch is, kon ik zelf na twee dagen aan de slag met de toepassing in ons eigen werk. Nu, na ruim een jaar, merken we nog steeds verschil in onze processen. Daarnaast heeft de training ons geïnspireerd om op deze manier te blijven verbeteren.

Marnix Feiken referentie orange belt

Marnix Feikens
Sales Manager bij Anker Amsterdam Spirits

De orange belt training is persoonlijk, interactief en heeft een lekker tempo. Voor mij was deze training de perfecte mogelijkheid om net wat meer van lean te leren dan de absolute basis van de yellow belt. Hiermee kan ik echt aan de slag in mijn eigen organisatie en zijn we volop processen aan het verbeteren.

Pieter Tegelaar referentie orange belt

Pieter Tegelaar
Change Manager bij Brink Towing Systems B.V.

Inhoud van de lean orange belt training.

1. Basis van processen en lean management

Op de eerste trainingsdag zorgen we er eerst voor dat je een goede basis leert op het gebied van procesmanagement. We gaan een organisatie beschrijven aan de hand van processen in plaats van een hiërarchische structuur. Je gaat daardoor inzien hoe complex het is, om processen goed te organiseren. Er zijn vaak veel verschillende afdelingen en stakeholders bij betrokken. Je maakt kennis met het lean gedachtegoed en weet waar dit vandaan komt.

2. Klanten, klantwaarde en processen

Ieder proces heeft een eigen klant. Soms zijn dat interne klanten, zoals andere afdelingen. Je leert concreet te maken wat klantwaarde is: wanneer is de klant van dit proces tevreden met de uitkomst? Ook leer je hoe je verspillingen in processen herkent en elimineert. Zo realiseer je processen met tevreden medewerkers en klanten. We gaan aan de slag met allerlei tools en technieken om dit goed in kaart te brengen.

3. Processen (continu) verbeteren

Zodra je weet wat de klant wil en wat de huidige situatie is (IST), ga je de stap maken naar een verbeterd proces. Flow en pull zijn lean principes die daarbij leidend zijn. Door flow en pull te realiseren in het proces, lever je op tijd en zonder onderbrekingen. Hierdoor voorkom je verspilling en frustratie. Je leert alle technieken om dit te realiseren, zoals one piece flow, first time right, 5S, kanban en verbeterborden.

Meer weten?

Weet je niet zeker of de lean six sigma orange belt iets voor jou is? Of wil je eerst meer weten over de orange belt training? Neem dan vrijblijvend contact op met Roos. Ze denkt graag met je mee!

Bel Roos voor advies

Over Roos

Het volledige programma

We starten om 9.30 uur, de dag is inclusief lunch, hapjes en drankjes

  • Basis van lean management en continuous improvement
  • Organisatiestructuren en werkprocessen
  • Verschil proces en project
  • Bestuurlijke, primaire en ondersteunende processen op verschillende niveaus
  • Geschiedenis lean management (Toyota Production System)
  • Lean huis: kwaliteit en snelheid
  • 4P model

Na de lunch gaan we verder met:

  • Acht verspillingen: transport, beweging, voorraad, fouten, wachten, overbewerking, overproductie en talent
  • Wie is de klant van het proces en wat verwacht de klant?
  • Processimulatie (spel) en het toepassen van de geleerde theorie
  • In een aantal rondes optimaliseren we dit proces

We ronden de dag uiterlijk 16.30 uur af

We starten om 9.30 uur, de dag is inclusief lunch, hapjes en drankjes

  • Type probleem bepalen (right, first time right of just in time)
  • De scope van het proces afbakenen met een SIPOC
  • Oefenen met het uitwerken van eigen processen
  • Klantwaarde concreet uitwerken (CTQ, Kano analyse en empathy map)
  • Waardestroom of Value Stream Map (VSM) maken

Na de lunch gaan we verder met:

  • Het realiseren van flow en pull in het proces met verschillende technieken
  • One piece flow, line balancing & takttijd, 5S en poka yoke (lean tools)
  • A3 methode
  • Dag- en weekstarts en verbeterborden

We ronden de dag uiterlijk 16.30 uur af

Examen en certificaat

Al onze lean six sigma trainingen zijn officieel geaccrediteerd door het Lean Competency System (LCS) en Cardiff University. Als je bij ons een diploma haalt, dan is dat een internationaal erkend certificaat. Onze trainingen worden om de drie jaar opnieuw beoordeeld door het LCS. Hierdoor weet je zeker dat je bij ons een opleiding volgt die kwalitatief goed is, op inhoud van het programma en qua ervaring en vaardigheden van de trainer. Zo weet je als deelnemer zeker dat je bij Lean People goed zit!

Het LCS gebruikt verschillende niveaus om het niveau van beheersing van lean kennis aan te geven. De basis is LCS 1A dat staat voor bewustwording van de lean methode en gaat over de lean principes, klantwaarde en verspillingen. De orange belt leidt je op tot dit niveau. Dat betekent dat je – optioneel – na de orange belt een examen kunt doen. Dit is niet verplicht, maar een mooie aanvulling op het lean six sigma orange belt certificaat dat je sowieso haalt na deelname aan de training.

Voor het behalen van het LCS 1A certificaat doe je in onze online leeromgeving een examen. Dit zit natuurlijk bij de prijs inbegrepen, inclusief een eventueel herexamen. Zoals gezegd ontvang je ook een orange belt certificaat aan het eind van de training als bewijs van deelname. Diploma gegarandeerd dus!

Waarom de orange belt bij Lean People?

  • Tijdens de training ga je direct alle theorie en tools toepassen op jouw eigen processen
  • Een door het LCS en Cardiff University geaccrediteerde lean six sigma orange belt training
  • Naast de processen en tools ook aandacht voor het managen van ‘de onderstroom’ (hoe krijg je collega’s mee?)
  • Een trainer die veel praktijkervaring heeft en jou écht op weg helpt
  • Een examen en een officieel, internationaal erkend certificaat bij de prijs inbegrepen
  • Een jaar lang toegang tot onze online leeromgeving, inclusief downloads en templates
  • Ook na de training mag je ons altijd bellen of mailen met vragen
  • En bij Lean People zeggen we: Als het leuk is, leer je meer!
Locatie

We geven de training op onze eigen trainingslocatie bij Newday Offices Utrecht aan de Atoomweg 50. Goed te bereiken met de auto (gratis parkeren) en het OV.

Tijd

De trainingsdagen start om 09.30 uur, je bent van harte welkom voor koffie vanaf 09.00 uur. Uiterlijk 16.30 uur is de training afgelopen.

Certificering

Je sluit de training af met een prachtig lean six sigma orange belt certificaat. Al onze trainingen zijn geaccrediteerd door LCS & Cardiff University. Als je het online examen met succes aflegt behaal je het LCS 1A certificaat.

Prijs

De orange belt training kost 915 euro exclusief btw. Wil je met een groep deelnemen? Neem dan contact met ons op voor een offerte op maat.

Green belt training

Schrijf je in voor de orange belt training!

Neem actie en schrijf je direct in voor de orange belt training. Vragen? Neem contact met ons op voor meer informatie. Ook als je een voorstel voor een in-company training wilt ontvangen.

7 en 8 oktober 2024
25 en 26 november 2024
Of bekijk alle opties
Een optie nemen

Weet je nog niet 100% zeker of je erbij bent? Neem dan een optie! Daarmee reserveer je je plek gedurende twee weken en zet je ‘m daarna heel makkelijk om in een definitieve inschrijving.

Liever in-company training?

Wil je met een groep collega’s deelnemen? Neem dan contact met ons op en we maken een offerte op maat voor jullie.

Kom in contact

Veelgestelde vragen (FAQ)

Nee, juist niet! De lean principes die je tijdens de orange belt training leert, kun je in iedere organisatie toepassen. In iedere sector en branche zijn er processen, dus ongeacht of dit de logistieke sector is, de zorg of de zakelijke dienstverlening. De lean methode is toegankelijk en praktisch en je kunt er overal mee aan de slag. Bijvoorbeeld bij het verbeteren van administratieve werkprocessen, HR, finance of binnen de telecom. Hoe complexer de processen, hoe meer geld en tijd er wordt verspild. Aan de slag dus!

Nee, je hebt geen voorkennis nodig om de orange belt training te kunnen volgen. Je hoeft dus niet eerst een lean six sigma yellow belt te volgen. Als je wil, kun je voorafgaand aan de training eventueel de onderstaande uitleg over de vaktermen doornemen. Tijdens de training behandelen we deze termen natuurlijk ook! Meer verdieping vind je in onze blogs.

Lean

Lean is een manier van werken die door Toyota is ontwikkeld. De oprichter van Toyota was zelf altijd al bezig om dingen te verbeteren. Daar is het Toyota Production System uit ontstaan. In een organisatie waarin er een ‘lean cultuur’ is, voelt iedereen zich verantwoordelijk om elke dag hun manier van werken verder te verbeteren, zodat ze nog meer waarde voor de klant creëren. Fouten worden meteen benoemd en gezien als een kans om van te leren!

Klantwaarde

Klantwaarde wordt gevormd door de concrete eisen en verwachtingen die de klant stelt aan de uitkomst van een proces. Bijvoorbeeld: als ik mijn rijbewijs moet verlengen, dan dan verwacht ik dat dit online aangevraagd kan worden, dat ik binnen 10 werkdagen een nieuw rijbewijs kan ophalen, dat ik altijd de actuele status van de voortgang kan bekijken en dan ik bij het afhalen maximaal 5 minuten moet wachten.

Verspilling

Verspillingen in lean zijn alle onnodige activiteiten en processtappen die genomen worden om tot het eindresultaat te komen. Bijvoorbeeld teveel (werk)voorraad in het proces, waardoor het langer duurt, niet de juiste mensen op het juiste moment op de juiste plek of fouten die hersteld moeten worden. Hierdoor loopt het proces onnodige vertraging en frustratie op. Dit leidt uiteindelijk tot ontevredenheid bij de klant.

Six sigma

Six sigma is een manier om processen te verbeteren door zoveel mogelijk controle te krijgen over alle factoren in het proces. Met behulp van statistiek breng je deze factoren in kaart, met als doel om zo min mogelijk variatie in de uitkomst van het proces te hebben. Teveel variatie leidt tot een ontevreden klant, omdat je geen voorspelbare dienstverlening hebt. Als je weet welke factoren tot deze onvoorspelbare uitkomst leiden, dan kun je daarmee aan de slag en verbeter je het proces.

Value Stream Map (VSM)

Een VSM is dé manier om samen met het team het proces in kaart te brengen, zoals het op dit moment in de praktijk verloopt. Dit doe je op brown paper (daarom wordt het soms ook wel een brown paper sessie genoemd), met post its en stiften. De VSM bevat alle informatie die je over het proces hebt, dus naast de processtappen op hoofdlijnen, ook alle details per stap, uitvalpercentages, wachttijden, bewerkingstijden, doorlooptijden, de klantvraag, alle verspillingen die nu nog in het proces zitten, enzovoorts. De value stream map is de basis van waaruit je met het team het proces gaat verbeteren.

Flow

Flow betekent dat de input die het proces in gaat (zoals een melding, een bestelling of een vraag) ononderbroken richting de klant ‘stroomt’. Als er sprake is van flow, dan zitten er in het proces geen verspillingen meer, zoals fouten, wachttijden of andere onnodige stappen.

Pull

Pull betekent dat de vraag van de klant leidend is voor de uitvoering van het proces. De meeste processen zijn nog heel erg push (het tegenovergestelde) ingericht. Er wordt pas gewerkt als er input in het proces komt. Bij pull kijk je juist naar de vraag. Er wordt niet gewerkt of geproduceerd als er (nog) geen klantvraag is, want anders ga je alleen maar voorraad creëren. Je probeert veel meer op basis van data en patronen je werk in te richten en de stappen zo te organiseren dat je op basis van de vraag, snel kunt leveren. Dat is een andere manier van je werk organiseren. Zo lever je precies op het juiste moment. Een voorwaarde voor pull is dat er flow in het proces zit. Anders wordt het proces alsnog onderbroken en lever je niet op het juiste moment.

Jazeker, onze orange belt training is geaccrediteerd door LCS & Cardiff University. Bij de training is een online examen inbegrepen. Als je slaagt, krijg je een erkend certificaat (LCS 1A). Dit examen is niet verplicht, als je alleen deelneemt aan de training zonder examen krijg je alleen het lean six sigma orange belt diploma (een certificaat van deelname). De keuze is aan jou! Ga je voor één of twee certificaten?

Alle trainers van Lean People hebben jarenlange praktijkervaring als interim manager en projectleider. We weten daardoor als geen ander hoe je de stof in de praktijk kunt toepassen. Ook geven we scrum trainingen en trainingen op het gebied van project- en procesmanagement. Veel ervaring dus!

Weet je nog niet zeker of je meedoet, maar wil je wel een plek in de training reserveren? Neem dan een optie op de orange belt opleiding! Bij een optie reserveren we gedurende twee weken een plek voor je. Daarna kun je besluiten om je inschrijving definitief te maken of te annuleren. Heb je nog vragen, neem dan vooral even contact met ons op!

Alle lean principes komen tijdens de orange belt training aan bod:

  • Klantwaarde: wat wil de klant? Wanneer is hij tevreden met jouw product of dienst?
  • Waardestroom uitwerken met behulp van een value stream map
  • Flow: onderbrekingen in het proces voorkomen
  • Pull: voorkomen dat het proces dichtslibt
  • Perfectie: hoe je processen kunt blijven verbeteren

Naast de lean principes gaan we ook aan de slag met een aantal lean six sigma tools, zoals de SIPOC, de Critical to Quality (CTQ), een Kano analyse en nog veel meer. Ook leer je alles over 5S, dagstarts en verbeterborden.