Lean management in het Oogcentrum Noord Holland.

Projectmanagement
Zorg

Continu verbeteren is een belangrijk onderdeel van de missie en visie van Oogcentrum Noordholland. Medewerkers liepen alleen soms tegen knelpunten aan of hadden verbeterideeën, maar wisten nog niet hoe ze deze in de praktijk konden brengen. Daarom wilden ze in dit ZBC met lean aan de slag!

Oogcentrum Noord Holland (ZBC)
1,5 dag per week
8 maanden
Heerhugowaard, Nederland
Lean in het Oogcentrum Noord Holland

Het Oogcentrum in het kort

Het Oogcentrum Noord Holland is een ZBC dat deskundige oogzorg biedt in de regio. Dat doen ze op persoonlijke wijze, in een kleinschalige setting die helemaal conform de visie van de oprichter en eigenaar (zelf oogarts) is gebouwd. Er zijn nauwelijks managementlagen en er werkt een betrokken team dat graag aan de slag wil met het aanpakken van knelpunten in hun werkprocessen. Om dit te verstevigen, werden wij benaderd om:

  • medewerkers op te leiden;
  • dagstarts en verbeterborden te implementeren;
  • lean projecten te begeleiden.
Lean yellow belt Oogcentrum

Start van de aanpak: yellow belt trainingen

We zijn gestart met het opleiden van alle medewerkers van het ZBC tot lean six sigma yellow belt. In één dag leert iedereen verspillingen herkennen en aanpakken. Het voordeel van een yellow belt opleiding is dat iedereen dezelfde taal spreekt. De medewerkers kijken bewuster naar hun eigen manier van werken en kunnen een praktische start maken met het oplossen van knelpunten.

Dagstarts en verbeterborden

Na de yellow belt opleidingen hebben we samen met de kliniekassistenten gekeken waar dagelijks veel tijd verloren ging aan onderlinge afstemming. Dit hebben we vertaald naar vaste onderwerpen voor de dagstart, zodat er gedurende de dag minder losse afstemming nodig is. Vervolgens zijn we begonnen: elke dag een dagstart, met evaluaties en aanpassingen waar nodig. De dagstart wordt ondersteund met een mooi visueel verbeterbord. Hier krijgen ideeën een plek en worden knelpunten snel en gestructureerd opgepakt.

Daarnaast was er ook behoefte aan meer inzicht in het telefoonverkeer: hoeveel gesprekken komen er dagelijks binnen en zijn er piekmomenten? Daarom hebben de kliniekassistenten drie weken lang data gemeten. Dit gaf inzicht in de belangrijkste redenen voor telefoontjes en gaf direct aanknopingspunten om het aantal onnodige gesprekken te verminderen. Tot slot hebben we geanalyseerd hoeveel capaciteit er nodig is om de werkzaamheden van de kliniekassistenten uit te voeren door een wensbegroting op te stellen en een werkdrukmonitor af te nemen.

Opleiden lean green belt

Verder verstevigen: projecten en opleiden van green belts

Om continu verbeteren verder te borgen (één van de belangrijkste dingen als je in een ZBC met lean aan de slag wil) hebben we intern mensen opgeleid tot projectleider en ‘kartrekker’. Deze medewerkers zijn opgeleid tot lean six sigma green belt en kunnen zelfstandig processen verbeteren en de continu verbetercultuur actief uitdragen. Verder hebben we met de DMAIC-projectstructuur processen verbeterd. Tegelijkertijd hebben we de bestaande verbetercultuur geanalyseerd en aanbevelingen gedaan om deze verder te versterken.

1. Cultuur van continu verbeteren

We hebben geïnvesteerd in het opleiden van medewerkers, het dagelijks bespreken van verbeteringen tijdens de dagstart en het doen van procesoptimalisatie projecten.

2. Kleine verbeteringen hebben een groot effect

Door medewerkers hiervan bewust te maken, ontstond veel meer eigenaarschap en betrokkenheid om het elke dag een beetje beter te doen.

3. Duidelijke rollen (yellow belt en green belt)

Duidelijke rollen zorgen voor structuur en overzicht. Yellow belts pakken kleine verbeteringen op, green belts doen grote verbetertrajecten.  

Meer weten?

Neem contact met ons op als je meer wil weten over deze aanpak!

Ja, ik wil contact!
Resultaat lean programma OCNH

Het resultaat

Met onze lean aanpak bij Oogcentrum Noordholland hebben we gezorgd voor:  

  • Het FTR-percentage (First Time Right) bij het verwerken van verwijzingen steeg van 0% naar 75%, waardoor herstelwerk vrijwel niet meer nodig is.
  • Door de dagstart is er veel meer rust in de werkdag en minder ad-hoc afstemming.
  • Met het verbeterbord worden verbeterideeën direct opgepakt en sneller doorgevoerd.
  • De benodigde capaciteit en de werkdruk van kliniekassistenten is inzichtelijk gemaakt en vertaald naar een nieuw rooster met suggesties om de werkvoorraad en werkdruk evenwichtiger te verdelen en een tool om de benodigde capaciteit te berekenen.
  • Door inzicht in het telefoonverkeer is het aantal onnodige gesprekken verminderd. Patiënten die echt iemand moeten spreken worden sneller geholpen, anderen vinden hun informatie meteen op de juiste plek.
  • Alle medewerkers zijn opgeleid tot yellow belt en een kleine groep tot green belt, zodat zij zelfstandig verbeterprojecten kunnen oppakken.
  • De verbetercultuur is versterkt en aangevuld met concrete acties om deze blijvend te verankeren. 
Minder afstemming

De dagstart zorgt voor meer rust gedurende de dag omdat er maar op één moment afstemming plaatsvindt.

Alle kennis in huis

Het Oogcentrum kan nu zelf verbeterprojecten oppakken door de opgeleide yellow en green belts.

Grip op capaciteit

De hoeveelheid werk wordt beter verdeeld, de werkdruk is verlaagd en er kan beter gepland worden.

Tom Cohen, Algemeen Directeur (CFO & CEO) Oogcentrum Noord Holland:

Lean People heeft ons geholpen inzicht te krijgen in onze processen, het telefoonverkeer en de capaciteit van de kliniekassistenten en onze zorgverleners. De dagstart en het verbeterbord zijn succesvol geïmplementeerd en onze hele organisatie is opgeleid tot yellow belt en vijf collega’s tot green belt, zodat we nu écht zelfstandig verder kunnen.

Wil jij ook aan de slag met een compleet lean programma in een ZBC?

Neem dan contact op met Roos (partner bij Lean People). Zij vertelt je meer over de mogelijkheden, zoals starten met opleidingen, dag- of weekstarts en verbeterprojecten. Ook begeleiden we MT’s bij strategie en visievorming. We maken graag een mooi voorstel op maat voor je!

Kom in contact!