Een klantarena is een manier om feedback op te halen over hoe jouw klanten de dienstverlening ervaren. Je nodigt je klanten hierbij uit, waarna je met ze in gesprek gaat. Spannend, maar wel heel leerzaam. Het kan je namelijk enorm helpen je product of dienst te verbeteren.
In dit artikel vertellen we je:
Als je dienstverlening wilt verbeteren, is het belangrijk om input op te halen bij klanten. Er zijn meerdere manieren om dit te doen. Zo kun je een ‘customer journey’ doen, waarbij je de klantreis in kaart brengt. Of je doet een ‘gemba walk’, waarbij je het proces van A tot Z zowel aan de voorkant als aan de achterkant doorloopt. Maar je kunt ook een klantarena organiseren.
Bij een klantarena nodig je jouw klanten uit om over je dienstverlening te komen praten. Er zijn hierbij twee ringen: de klanten zitten met een gespreksleider binnenin en hier omheen zitten minimaal evenveel mensen uit de organisatie zelf. Vervolgens gaan deze mensen in drie rondes in gesprek:
Op deze manier haal je ontzettend veel nuttige en relevante informatie op over jouw dienstverlening en wat je kunt doen om deze te verbeteren.
Als je een klantarena wilt organiseren is het handig om met een aantal zaken rekening te houden. Hieronder noemen we er vijf:
Succes met het organiseren van jouw klantarena!
Wil je leren hoe je de stappen binnen een lean project toepast? Schrijf je direct in voor één van onze green belt trainingen en ga zelf aan de slag met een verbeterproject.
Wil je weten wat lean six sigma inhoudt? Download dan onze whitepaper en leer alles over de basis van lean.