De Hadoks Academie organiseert scholingen voor huisartsen, praktijkondersteuners, doktersassistenten en andere zorgverleners. De verwachting was, dat er veel winst te behalen was in het planningsproces.
Hadoks is een overkoepelende huisartsenorganisatie in de regio Haaglanden. Onder Hadoks werken ca. 600 huisartsen samen. De organisatie heeft ongeveer 250 medewerkers in dienst waaronder huisartsen, doktersassistenten en POH’ers.
De Academie valt onder Hadoks en organiseert scholingen en trainingen voor de verschillende zorgverleners. Deels verplichte scholing in het kader van (her)accreditatie, maar ook om de kwaliteit en ontwikkeling van de huisartsenzorg verder te verbeteren.
Dit project is ontstaan vanuit het MT. Er was behoefte om processen in kaart te brengen en daarmee te zien waar eventuele efficiency winst te behalen is. Door in gesprek te gaan met verschillende medewerkers werden de hoofdprocessen binnen de academie duidelijk.
Samen met de opdrachtgever hebben we de kaders bepaald, zodat duidelijk werd welke processen we konden analyseren.
Na een aantal sessies hebben we ervoor gekozen om het planningsproces verder in kaart te brengen met twee VSM sessies.
Het proces is helder én de verspillingen zijn zichtbaar geworden. Met het advies kan Hadoks zelf aan de slag om de verspillingen te elimineren.
Neem contact op met Roos als jij ook binnen de zorg aan de slag wil met het verbeteren van opleidingsprocessen.
Kom in contactDankzij een volledige visuele weergave van het proces zijn alle stappen nu voor iedereen helder. Door ons advies (dat door Hadoks zelf geïmplementeerd wordt), zitten er veel minder verspillingen in het proces . Hierdoor zijn de medewerkers geen tijd meer kwijt aan onnodige taken en hoeven ze niet meer te wachten op collega’s voor ze verder kunnen. De verwachting is dat dit een enorme tijdswinst gaat opleveren voor de medewerkers.
Door dit project hebben is het planningsproces inzichtelijk gemaakt.
Belangrijk, want veel stakeholders zijn hier afhankelijk van.
Het project heeft geleid tot een herziening van de dienstverlening.
Onze opdrachtgever aan het woord:
“Hanna heeft de afgelopen maanden op een hele fijne manier samengewerkt met onze teams om alle processen uitgebreid in kaart te brengen. Het document dat ze heeft opgeleverd is een hele praktische leidraad voor onze (project)managers om nu zelf verder te gaan en het eigenaarschap te pakken bij continu verbeteren.”
Bel ons gerust als je vragen hebt over deze aanpak. Ook aan de slag met jullie interne academie of scholingsprocessen? We komen graag kennismaken om te kijken wat we voor jullie kunnen betekenen!