Reorganiseren van de voorraadberging op de OK.

Zorg

Karlijn heeft in drie maanden een project gedaan waarin de verschillende belangen zijn afgewogen, de indeling visueel is gemaakt en de reorganisatie is uitgevoerd.

Karlijn Ratelband
3 maanden
3 dagen per week
Rotterdam, Nederland
Voorraad berging op de OK

Slim ingericht voorraadbeheer op de OK

Op de OK zijn de voorraadbergingen van cruciaal belang. Wanneer elke seconde telt, wil je niet lang bezig zijn met zoeken naar artikelen in een berging. Er zijn verschillende medewerkers die gebruik maken van de bergingen. Bijvoorbeeld de medewerkers die karren klaarzetten voor de operaties, maar ook operatieassistenten die tijdens de operatie toch andere artikelen nodig hebben. Dit kon beter op elkaar afgestemd worden.

Karlijn ging aan de slag met dit project en heeft er samen met het team voor gezorgd dat er een slimmere indeling is gemaakt. Hierdoor verlopen operaties (en de voorbereiding daarvan) sneller en beter. Medewerkers houden meer tijd over door een goede indeling van de voorraadberging.

Onze aanpak voor het reorganiseren van de voorraadberging op de OK

Belangrijk bij dit project was dat het een logische indeling werd voor de operatieassistenten, maar dat het tegelijkertijd werkbaar bleef voor de medewerkers op de berging en de medewerkers die de karren voor de operaties klaarzetten. Enerzijds indeling op specialisme en anderzijds indeling op gebruik en logica.

Met behulp van de lean methode hebben we dit project snel, praktisch en resultaatgericht aangepakt. Het is belangrijk dat alle stakeholders nauw betrokken zijn, omdat er meerdere disciplines gebruik maken van de berging. Door dit goed in kaart te brengen, wisten we welke wensen verschillende groepen hadden. Door dit te onderbouwen met data, zoals het aantal OK’s per type konden we marges bepalen waarbinnen de voorraad beheert moet worden. Vervolgens hebben we eerst een blauwdruk gemaakt in Mural om een concept indeling te maken: een soort puzzel die gelegd moest worden. Daarna konden we – na feedback van iedereen – overgaan tot de daadwerkelijke reorganisatie.

1. Wensen en eisen in kaart

Samen met de verschillende medewerkers werden de wensen en eisen in kaart gebracht. Dit vormde de basis voor de nieuwe indeling.

2. Visualisatie

De indeling is visueel gemaakt. Hierdoor konden de veranderingen goed bijgehouden worden en kon er makkelijk worden geschoven in de ‘puzzel’ die gelegd werd.

3. One piece flow

Alle artikelen zijn opgeslagen in een systeem waar vanuit de artikelen besteld worden. Wanneer een locatie verandert, moet dit ook aangepast worden in het systeem. De verandering in de indeling is op een ‘one piece flow’ manier aangepakt en gelijk aangepast in het systeem.

Meer weten?

Neem contact op met ons als jij ook een projectleider wil die zorgt voor slagkracht.

Kom in contact
Nieuwe indeling voorraadberging op de OK

Het resultaat van het reorganiseren van de voorraadberging op de OK

Een nieuwe indeling in de berging die werkt voor de medewerkers. Daarbij hebben we rekening gehouden met het verminderen van bewegingen: alle materialen die aan elkaar gerelateerd zijn, liggen bij elkaar in de buurt. Zo is het voor medewerkers gemakkelijk om dingen klaar te zetten. Er is een duidelijk systeem aangebracht, waarbij het meer op specialisme is ingericht.

Medewerkers geven aan dat ze op deze manier veel prettiger werken en sneller klaar zijn.

Op systeem

De artikelen liggen nu meer op systeem. Dit wil zeggen dat het meer op type handeling ligt. Dus de afname producten staan nu allemaal bij elkaar in plaats van de ‘potjes bij de potjes’ en de ‘staafjes bij de staafjes’.

Op specialisme

De berging is zoveel mogelijk op specialisme ingedeeld. Dit scheelt loop- en zoektijd voor de medewerkers.

Geïnteresseerd 

geraakt?

We komen graag kennismaken om te kijken wat we voor jullie kunnen betekenen!

Yes, dat wil ik!