Toekomstbestendig werken in de huisartsenpraktijk.

Projectmanagement
Zorg

Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra, een organisatie voor gezondheidscentra in Utrecht, vroeg ons om hulp bij het implementeren van een toekomstbestendige manier van werken in de huisartsenpraktijk. Vanwege de toenemende druk op de zorg, de groei van de patiëntenpopulatie en de krapte op de arbeidsmarkt, waren zij genoodzaakt om slimmer te gaan werken. Door deze nieuwe werkwijze houden zij de zorg goed toegankelijk én van hoge kwaliteit. Om dit bij alle praktijken goed in te richten, gingen wij samen met de praktijkmanagers aan de slag.

Julius (huisartsenzorg)
3 dagen per week
4 maanden
Utrecht, Nederland
Toekomstbestendige huisartsenzorg

Toekomstbestendige huisartsenzorg in het kort

LRJG staat voor goede zorg die toegankelijk is voor alle bewoners van Utrecht Leidsche Rijn. Door de toenemende zorgvraag van patiënten en personeelstekorten door ziekte of overbelasting, staat de zorg onder druk. Om de huisartsenzorg toekomstbestendig te maken, is een nieuwe, uniforme werkwijze nodig:

  • werken met een lege spreekuur agenda;
  • bellen = dezelfde dag een afspraak;
  • huisartsen bellen mee en handelen direct vragen van patiënten af.

Hierdoor wordt er efficiënter gewerkt en kun je met hetzelfde aantal mensen, meer patiënten helpen.

Toekomstbestendige huisartsenpraktijk

Onze aanpak in de huisartsenpraktijk

We zijn begonnen met het implementeren van deze toekomstbestendige manier van werken in twee huisartsenpraktijken. Deze pilot hebben we samen met de teams geëvalueerd. Iedere dag is er om 11 uur een ‘check in’ waar de belangrijkste punten met elkaar worden besproken. Door in gesprek te gaan met de teams en mee te kijken in de praktijk wisten we precies wat er nodig was. Daarna hebben we een toolkit opgesteld met richtlijnen voor de nieuwe werkwijze. Dit is geen ‘one size fits all’ oplossing, maar biedt een basis om per locatie in gesprek te gaan en te kijken wat passend is. De regie blijft op deze manier volledig bij de praktijken zelf. Daarnaast zijn we gestart met het slimmer gebruiken van de beschikbare data. Door de trends van de inkomende belletjes en de e-consulten te analyseren, kunnen we hierop beter inspelen en de capaciteit aanpassen.  

1. Toolkit als leidraad

De toolkit – op basis van ervaringen uit de ‘pilot praktijken’ – is een handig stappenplan zodat praktijken precies weten wat ze nodig hebben als ze gaan starten met deze werkwijze.

2. Voorkom weerstand

Voorkom weerstand tijdig, door met elkaar het gesprek te voeren over wat er nodig is en de regie bij de huisartsenpraktijken te houden.

3. Verschillen tussen praktijken

We hebben ervoor gezorgd dat deze toekomstbestendige werkwijze aansluit bij de patiëntenpopulatie en het team van huisartsen, assistentes en POH’s.

Meer weten?

Neem contact met ons op als je meer wil weten over deze aanpak!

Ja, ik wil contact!
Resultaat toekomstbestendige zorg

Het resultaat

In dit project hebben we een aantal mooie en belangrijke resultaten behaald, om de huisartsenzorg toekomstbestendig te maken:

  • Patiënten worden sneller geholpen (bellen = dezelfde dag een afspraak).
  • Met hetzelfde team (aantal fte’s) kun je een grotere zorgvraag aan.
  • Er wordt iedere dag in elke praktijk een check in gedaan, waardoor knelpunten direct worden opgepakt, verbeterprojecten worden gestart en de praktijken continu verbeteren.
  • Er wordt gestuurd op data (middels een dashboard), waardoor het makkelijker is om de juiste keuzes te maken.
Huisartsenpraktijk heeft de regie

Initiële weerstand tegen verandering wordt verminderd door met elkaar in gesprek te gaan en de regie bij de praktijken te houden.

Datagedreven keuzes

Door data slim in te zetten onderbouw je keuzes en voorspel je de benodigde capaciteit.

Continu verbeteren

Bij het ontwikkelen en implementeren van een nieuwe werkwijze is het belangrijk om met elkaar continu te blijven evalueren en verbeteren.

Elke Harbers, Bestuurder van Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra:

“Vanaf het eerste moment was de samenwerking met Lean People al hartstikke goed. Ze begrijpen snel wat er nodig is, komen met een plan en kunnen dat ook – op een hele prettige manier – implementeren. Ze zijn zichtbaar, werken fijn samen met alle collega’s en zorgen voor resultaat. Dit was precies wat we nodig hadden om deze aanpak ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Ook daarna hebben ze de juiste aandacht voor de borging, al met al zeer prettig. Wij zijn meer dan tevreden!”

Toekomstbestendig werken in de huisartsenpraktijk?

Ben jij werkzaam in een huisartsenpraktijk of gezondheidscentrum en ben je geïnteresseerd in onze aanpak? Neem dan gerust contact op met Roos. Zij kan je meer vertellen over alle mogelijkheden om deze manier van werken in te richten in jullie praktijk of organisatie.

Kom in contact!