Een product backlog maken

Maak een backlog die echt werkt, niet één die groeit tot een chaos van ideeën. In dit artikel leer je wat een goede product backlog bevat, welke tools je kunt gebruiken en hoe je met slimme voorbeelden meteen aan de slag kunt.

Auteur: Roos Spanjer Laatst bijgewerkt op: 20 oktober 2025
product backlog

Maak een backlog!

Een product backlog maken is iets dat je vooral doet als je werkt volgens het scrum framework. Dit is een manier van agile werken waarbij je in korte periodes (sprints) aan de slag gaat met bepaalde werkzaamheden. Hierbij wordt gewerkt met een product backlog, een lijst waarop alle wensen (user stories) staan die opgepakt moeten worden.

In dit artikel vertellen we je:

  • waar een product backlog uit bestaat;
  • welke elementen er op een user story staan en geven we een voorbeeld en
  • in welke programma’s je een product backlog kan maken.
Online tips

Een product backlog maken: wensen ophalen

Bij het opstellen van een product backlog begin je met het verzamelen van wensen en behoeften van verschillende stakeholders. Dat kunnen eindgebruikers zijn, maar ook afdelingen als communicatie, ICT of het management. Zij kijken allemaal vanuit hun eigen perspectief naar wat het product of de dienst moet opleveren.

Werk je bijvoorbeeld aan een nieuwe marketingcampagne, dan wil communicatie dat de juiste huisstijl wordt gebruikt, ICT dat er gewerkt wordt binnen de beschikbare systemen en juridische zaken dat alles voldoet aan de privacywetgeving.

Deze wensen vertaal je naar user stories: korte, concrete beschrijvingen van wat iemand nodig heeft en waarom dat belangrijk is. User stories staan niet letterlijk in de scrum guide, maar sluiten goed aan bij de gedachte achter scrum. Ze helpen teams om vanuit de gebruiker te denken in plaats van vanuit techniek of systemen en houden de focus op wat echt waarde toevoegt voor de klant: precies waar scrum om draait.

Wensen weergeven als user story

Maar hoe vertaal je die wensen dan naar user stories? Hoe de user story er precies uitziet kan verschillen, maar de essentie is altijd hetzelfde. De basis van een goede user story bestaat uit drie onderdelen:

ALS (stakeholder), WIL IK (de wens) , OMDAT (de reden dat je dit wil)

user story

Bijvoorbeeld: als communicatiemedewerker wil ik dat de campagne in onze huisstijl verstuurd wordt zodat klanten herkennen dat deze van ons komt.

Elementen die vaak terugkomen op een user story:

  • Wie is de stakeholder?
  • Wat is zijn functie?
  • Waarom heeft hij deze wens?
  • Wat zijn de mogelijke voordelen?
  • Hoe belangrijk is het?
  • Zijn er bepaalde randvoorwaarden?

Hoe de user story er precies uitziet verschilt vaak. Dit is anders voor bijvoorbeeld de doorontwikkeling van een systeem dan bij het ontwikkelen van een media campagne.

Programma’s waarin je een product backlog kan maken

Er zijn veel verschillende programma’s waarin je een product backlog kan maken. Hieronder hebben we er twee uitgelicht.

trello

Trello

Onze favoriet is Trello. Hierin kun je makkelijk een user story aanmaken die aan wensen voldoet. Je kunt bijvoorbeeld:

  • Een checklist aanmaken
  • Labels geven
  • Een persoon koppelen
  • Een tijdslimiet aangeven
  • User story’s naar de sprint backlog slepen

Daarnaast werkt Trello intuïtief en ziet het er visueel gezien goed uit. Een account is gratis.

Jira

Jira

Een goed alternatief is Jira. Ook dit ziet er visueel gezien aantrekkelijk uit. Daarnaast is het net als Trello te integreren met Microsoft Teams. Qua mogelijkheden werkt Jira bijna hetzelfde als Trello. Aan het gebruik van Jira zijn wel kosten verbonden.

Lean leidinggeven

Ook aan de slag?

Wil je leren hoe je binnen je eigen organisatie het scrum framework verder toepast? Schrijf je direct in voor één van onze scrum trainingen en ga zelf aan de slag met een verbeterproject.

12 november
12 maart
Of bekijk alle opties
SCRUM WHITEPAPER

Wat is scrum ?

Wil je weten wat de scrum rollen inhouden? Download dan onze whitepaper en leer alles over de basis van scrum.

Download hier onze scrum whitepaper!