Wanneer je kennis hebt gemaakt met lean, weet je inmiddels ook wat verspilling is. Je bewust zijn van verspillingen is de eerste stap. Maar, uiteindelijk wil je natuurlijk zoveel mogelijk verspillingen elimineren!
Hoe je dat doet, vertellen we je in deze blog.
Je leest hier meer over:
Als je verspillingen wilt elimineren, moet je er eerst naar op zoek. Er zijn verschillende manieren om verspilling te herkennen. Je kent vast wel de acht soorten verspillingen, ook wel muda (japans) of waste (engels) genoemd.
Dit zijn: Transport – Beweging – Wachten – Voorraad – Fouten – Overproductie – Overbewerking – Talent
Een handig ezelsbruggetje is Tim Woods. Een andere manier om verspilling te herkennen, is door activiteiten in een proces te classificeren.
Je kunt hierbij onderscheid maken tussen:
Activiteiten die je uitvoert omdat ze bijdragen aan datgene dat de klant uiteindelijk wil hebben, noemen we klantwaarde. Er zijn drie criteria voor klantwaarde. De activiteit gaat in één keer goed, de klant wil erop wachten, ervoor betalen en de activiteit transformeert het product/de dienst.
Dit zijn activiteiten die je niet direct uitvoert voor de klant, maar waar je niet omheen kunt. Bijvoorbeeld omdat je door kwaliteitseisen of wet- en regelgeving verplicht bent ze uit te voeren.
Alle activiteiten die je niet kunt classificeren als klant- of bedrijfswaarde, is verspilling. Je doet deze dingen niet omdat je de klant ermee helpt, en ook niet omdat het om andere reden moet. Deze activiteiten wil je zoveel mogelijk voorkomen!
Als je verspillingen eenmaal gesignaleerd hebt, wil je er natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. Maar waar begin je? En wanneer besluit je een verspilling aan te pakken?
Het kan helpen om de verspilling die je hebt ontdekt te kwantificeren. Ofwel, om te zetten naar geld of tijd. Op die manier kun je zien hoe groot het probleem is dat door de verspilling wordt veroorzaakt. Dat helpt je met beslissen welke verspillingen je als eerste oppakt.
Als je weet hoe groot het probleem is dat voorkomt uit de verspilling, kan je besluiten er iets aan te doen. Het eerste wat je gaat doen is een analyse: waardoor wordt de verspilling veroorzaakt?
Een analysetool die je hierbij kan helpen, is de 5 x waarom? Je vraagt je hier af waarom de verspilling zich voordoet. Bij het antwoord herhaal je deze vraag. Dit doe je net zo lang tot je bij de kern van het probleem komt.
voorbeeld 5 x waarom?
Soms komt het voor dat je bij het uitvoeren van de 5 x waarom? verschillende kanten op kunt. We hadden ons hier bijvoorbeeld ook af kunnen vragen waarom mensen die verkeerd zijn doorverbonden, niet terug worden verbonden met de receptie. Ook hoef je niet altijd per sé 5 x waarom? te vragen, soms volstaat twee of drie keer.
Als je bij de kern van het probleem bent kan het leukste onderdeel beginnen: oplossingen bedenken! Het helpt je om jezelf (en anderen) te dwingen eerst meerdere oplossingen te bedenken. Vanuit daar kun je de beste oplossingen selecteren en deze aanscherpen. Werk de oplossing uit in kleine acties, en ga daar stap voor stap mee aan de slag.
Maak de voortgang inzichtelijk, zodat het ook voor anderen duidelijk is wat er gaande is. Bijvoorbeeld met een TO DO – DOING – DONE bord!
In de yellow belt training leer je alles over de acht vormen van verspilling. Bijvoorbeeld:
Kijk meteen in onze agenda wanneer de komende yellow belt start!