De lean methode is een is een (management)filosofie die zich richt op het optimaliseren van processen, waarbij je maximale waarde voor de klant creëert en verspillingen elimineert. Dat klinkt natuurlijk leuk, maar zegt nog niet zo veel. Eerst even die processen: bij lean ga je altijd uit van een proces, ons werk is namelijk opgedeeld in processen. Het bestellen van een boek, het boeken van een vlucht, het betalen van je huur, alles is een proces. Soms gaat er in deze processen iets niet goed, waardoor er fouten ontstaan of bijvoorbeeld lange wachttijden. Door processen als uitgangspositie te nemen, ga je ontrafelen waar deze fouten zitten. Daarnaast gaat de lean methodiek over klantwaarde: hoe kunnen we een proces nou zo inrichten, dat we de maximale waarde voor de klant creëren? Dat is iets waar de klant op wil wachten of voor wil betalen. Elke stap in het proces toets je hieraan: draagt deze handeling bij aan klantwaarde? Daarnaast kijk je naar verspillingen, dat zijn dus de processtappen die geen waarde toevoegen voor de klant, maar waardoor de klant wel langer moet wachten of zelfs meer moet betalen. Bijvoorbeeld een extra controle, een extra formulier of te veel gegevens opvragen.
Deze lean methodiek leent zich ook perfect voor de zorg; waarbij de klant vaak de patiënt is. Niet altijd, want je collega aan wie je een verslag stuurt, kan ook een klant zijn. In de zorg is het implementeren van de lean methode heel interessant, omdat we te maken hebben met toenemend personeelstekort, langere wachttijden en stijgende kosten. Als we nou kijken hoe we processen slimmer kunnen inrichten en daarmee tijd besparen, leveren we met minder kosten en minder menselijke inzet dezelfde zorg. Zonder dat je harder hoeft te werken. Werk slimmer, niet harder. Verspilling van tijd en middelen zoveel mogelijk beperken, zodat er meer aandacht overblijft voor wat écht belangrijk is: de patiënt. Lean werken in de zorg helpt bij het verhogen van efficiëntie, het verbeteren van de kwaliteit van zorg en het creëren van een betere werkomgeving.
Met lean werken in de zorg richt je je voornamelijk op het verminderen van verspilling, vaak verspilling van tijd en geld. Door processen te stroomlijnen en te focussen op wat waarde toevoegt voor de patiënt. Onnodige stappen worden geëlimineerd, zoals dezelfde informatie invullen op meerdere plekken, een uitgebreid roosterproces, te veel medicatie bestellen, een patiënt lang te laten wachten, etc. Door de eliminatie van deze processtappen, bespaar je tijd en geld. Dit leidt niet alleen tot kostenbesparingen, maar ook tot een hogere patiënttevredenheid. De lean methodiek in de zorg is praktisch en resultaatgericht. Dat moet ook wel, want de werkdruk is hoog dus er is weinig tijd om te verbeteren. Door het opleiden van personeel en de inzet van ervaren projectmanagers is het niet moeilijk om lean werken in de zorg te implementeren.
Als je de overbodige stappen hebt geëlimineerd, zal je zien dat er tijd overblijft. En tijd is natuurlijk ook geld. Deze tijd kan je besteden aan dat wat er echt toe doet: de patiënt. Lean werken in de zorg betekent meer aandacht voor patiënten. Door overbodige processen te elimineren en efficiëntie te verhogen, blijft er meer tijd over voor de kern van de zorg. Met de lean methode in de zorg kan de focus verschuiven van administratieve taken naar de directe zorgverlening. De patiënttevredenheid stijgt en medewerkers ervaren meer werkplezier.
Het implementeren van lean in een zorgorganisatie begint met een heldere visie en strategie. Waarom willen jullie dit? Welke doelen wil je hiermee behalen? Lean is geen quick fix, maar een verandering in de manier van denken en werken. Een duidelijke visie, het opleiden van mensen en projecten selecteren die bijdragen aan de visie is een eerste stap. Daarnaast moet het constant terugkomen in overlegstructuren, bijvoorbeeld dagstarts, jaarplannen en jaargesprekken.
Lean People kan hierbij goed ondersteunen, we hebben veel ervaring in de zorg en snappen de complexe omgeving waarin je werkt. We bieden trainingen, interim-management en projectleiding.
De 14 management principes van Toyota vormen de basis van het Toyota Production System (TPS), waaruit lean is ontstaan. Lees hier meer!
Leer hoe je berekeningen maakt die je helpen om processen te begrijpen. Bijvoorbeeld de doorlooptijd en de proces efficiency.
Het VUCA model wordt toegepast in verschillende sectoren. Het is een tool die je helpt te bepalen wanneer je welke acties onderneemt.