Management Drives test en voorbeelden

Met Management Drives test krijg je inzicht in de motivatie van medewerkers. De test geeft aan wat iemand doet en waarom hij zo denkt. In deze blog leggen we je uit hoe de test werkt en wat je er aan hebt.

Auteur: Hanna Lankhorst Laatst bijgewerkt op: 29 augustus 2024

Wat is Management Drives test

De Management Drives test is een meting om inzicht te krijgen in de drijfveren en motivatie van mensen. De test weergeeft waarom je doet wat je doet en hoe je denkt. De resultaten van de test geven je uiteindelijk een kleur. Deze kleur laat zien wat jouw profiel is en wat jou drijft in je werk. Voordat we verder gaan nemen we je mee in de verschillende profielen.

Lees meer over Management Drives

Welke profielen zijn er in de Management Drives?

  • Geel – Visionair

Visionairs houden van analyseren en begrijpen. Ze worden gemotiveerd door nieuwe ideeën en theorieën. Hun sterke eigenschappen zijn innovatief, analytisch en goed vooruitkijken. Valkuilen voor de gele personen zijn dat ze soms te veel in de theorie blijven hangen en zaken complexer maken dan nodig.

  • Groen – People Manager

People Managers zijn sociaal en zoeken graag verbinding. Ze vinden hun motivatie in zorgen voor anderen, goede teamspirit en sociale contacten. Uitdagingen voor deze groep liggen in het nemen van beslissingen. Ook vermijden ze soms te vaak conflicten.

  • Oranje – Ondernemer

Ondernemers zijn ambitieus en ze laten graag resultaten en prestaties zien. Doelen, prestaties en erkenning motiveert hen. Sterke eigenschappen zijn dan ook dat ze ambitieus en gedreven zijn. Hierin moeten ze wel oppassen dat ze niet te competitief worden en te veel focussen op succes.

  • Blauw – Bestuurder

Bestuurders zijn georganiseerde en gestructureerde mensen. Ze vinden het fijn om structuur, regels en duidelijkheid aan te brengen. Ze brengen veel verantwoordelijkheid en betrouwbaarheid mee in een team. Aan de andere kant is het goed om op te letten dat de structuur niet de overhand neemt en ze (af en toe) proberen flexibel te zijn.

  • Rood – Autoriteit

De autoritaire personen zijn resultaatgericht en ondernemen graag acties. Deze mensen worden dan ook gemotiveerd door competitie, uitdagingen en snel resultaten behalen. Ze zijn super energiek en daadkrachtig. Uitdagingen voor deze kleur liggen in geduldig blijven en niet te impulsief zijn.

  • Paars – Nestor

Nestors houden van tradities en veiligheid. Zekerheid en een goede teamdynamiek zijn dingen die hen motiveren. Goede eigenschappen van nestors zijn loyaal en betrouwbaar. Leerpunten liggen in het omgaan met veranderingen en niet te behoudend zijn.

Management Drives

Wat heb je aan de Management Drives test?

Iedereen is anders, en iedereen heeft verschillende drijfveren. Wat voor de een werkt, werkt misschien niet voor de ander. Door te begrijpen wat jou en anderen motiveert, kun je beter samenwerken, conflicten voorkomen en effectiever leidinggeven. Het helpt dus vooral in het begrijpen van elkaars drijfveren. Het is zinvol om te kijken of er een goede balans is tussen de kleuren in jouw team. Er is niet één kleur beter dan de ander, maar de kleuren vullen elkaar juist aan. Als blauw bijvoorbeeld overheerst, is het bij toekomstige sollicitaties misschien goed om te screenen op andere drives.

Hoe werkt de test?

De test bestaat uit een reeks vragen die je inzicht geven in jouw persoonlijke drijfveren. Er zijn verschillende sites waar je de Management Drives test kan doen. Op sommige sites gratis en op andere sites tegen betaling waarbij je een uitgebreider resultaat ontvangt. Na het invullen van de test krijg je een overzicht met jouw belangrijkste drijfveren. Deze drijfveren worden in de zes kleuren weergegeven. Grote kans dat jouw profiel niet uit één kleur bestaat. De meeste mensen hebben een combinatie van twee of drie kleuren die het ‘grootst’ zijn. De test is altijd een momentopname. Het kan best dat je drijfveren over vijf of tien jaar weer anders zijn. Het is ten slotte geen persoonlijkheidstest, maar een test om te kijken waarom je doet wat je doet. Ervaring en nieuwe kennis kunnen je drijfveren dus veranderen.

Voorbeelden Management Drives test

Een ondernemer (oranje) met autoriteit (rood)

Een persoon heeft een profiel met rode en oranje drijfveren. Ze is waarschijnlijk erg competitief en gedreven om succes te behalen. Ze gedijt goed in een dynamische werkomgeving waar veel uitdagingen zijn. Soms kan ze alleen te ongeduldig zijn tegenover collega’s die meer tijd nodig hebben (groen/blauw). Het is belangrijk voor deze persoon om te leren hoe ze hun energie op een positieve manier kunnen inzetten en hun actiemodus wordt gewaardeerd zonder anderen te overweldigen hiermee.

Een projectteam met visionairs (geel) en people managers (groen)

Het projectteam is heel goed in het bedenken van nieuwe ideeën. Ook analyseren ze de problemen die zich in het project voordoen goed. Ze willen echt begrijpen wat de oorzaken hiervan zijn. Dankzij de groene projectleden heerst er ook een harmonieuze sfeer in het team. De programmamanager merkt alleen dat resultaten niet altijd op tijd worden geleverd en er soms wat structuur mist. De programmamanager kent de profielen van het projectteam en bespreekt wat hem opvalt. Een projectlid geeft aan dat zij ook de structuur mist en laat dus wat blauwe kenmerken zien. Dit benut de programmamanager door haar te vragen vaste overlegmomenten in te plannen en de deadlines bij te houden.

Slimmer samenwerken? Volg een green belt training!
Wat is een klantreis?
Wat is een klantreis?

Een klantreis wordt ook wel een customer journey genoemd. Als je een klantreis doet, doorloop je het hele proces waar normaal gesproken een klant doorheen gaat. Bijvoorbeeld bij het kopen van een nieuwe auto.

Obeya bord in de praktijk
Obeya bord in de praktijk

Obeya is een veelgebruikte methode in organisaties. Het kan verschillende doelen hebben, zoals het uitvoeren van projecten, het verbeteren van samenwerking in teams of een snellere besluitvorming. Vaak worden hiervoor Obeya borden gebruikt.

De klantreis: fases en een stappenplan
De klantreis: fases en een stappenplan

Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.

Alle artikelen bekijken