Belbin rollen test: ontdek jouw teamrol!

Wanneer je in een team werkt, merk je vaak dat iedereen een andere rol op zich neemt. De één komt met ideeën, de ander zorgt voor de planning, en weer iemand anders houdt het team bij elkaar. Dit is precies waar de teamrollen test van Belbin over gaat. De Belbin teamrollen test is een handige manier om te begrijpen hoe mensen in teams samenwerken. Deze test helpt je te ontdekken welke rol je van nature aanneemt als je in een team werkt. Het helpt je beter samen te werken met anderen en het beste uit jezelf en je team te halen. In deze blog vertellen we je wat de Belbin test is en hoe je de test zelf doet.

Auteur: Hanna Lankhorst Laatst bijgewerkt op: 30 augustus 2024

Wat is de Belbin rollen test?

De Belbin teamrollen test is bedacht door Meredith Belbin in de jaren ‘80. Hij ontdekte dat mensen in teams verschillende rollen aannemen en dat elke rol belangrijk is voor het succes van het team. Hij beschrijft negen verschillende rollen:

rollen van Belbin

  1. Plant: de creatieve denker die met nieuwe ideeën komt
  2. Vormer: zorgt ervoor dat het team in beweging blijft en ziet graag actie
  3. Voorzitter: coördinator van het team en zorgt voor overzicht
  4. Monitor: kritische denker die beslissingen goed evalueert
  5. Bedrijfsman: praktische doener en zet plannen om in acties
  6. Zorgdrager: de perfectionisten die zorgen dat alles netjes wordt afgerond
  7. Groepswerker: de samenwerker die graag voor een goede teamsfeer zorgt
  8. Brononderzoeker: extraverte verkenner die nieuwe informatie zoekt
  9. Specialist: expert met diepgaande kennis over een specifiek onderwerp
Meer over de rollen van Belbin

Hoe doe je de Belbin rollen test?

De Belbin teamrollen test is eenvoudig en bestaat uit stellingen. Je doet de test online. De test bestaat meestal uit een reeks vragen waarbij je moet aangeven in hoeverre bepaalde uitspraken op jou van toepassing zijn. Een aantal stappen die je doorloopt voor de test:

  1. Vind een betrouwbare test: Zoek online naar een betrouwbare Belbin rollen test. Er zijn veel websites die deze test gratis aanbieden, dit zijn vaak de eenvoudigere tests. Belbin NL is een aanbieder waar je betaald uitgebreidere tests kan doen.
  2. Invullen van de vragenlijst: Beantwoord de vragen eerlijk. De vragen (of eigenlijk meer stellingen) gaan over hoe je je gedraagt in een team. Voorbeelden van stellingen zijn: “Ik neem vaak het initiatief om taken te verdelen” of “Ik bedenk vaak creatieve oplossingen voor problemen.” Antwoord wat het best bij jou aansluit, er is geen goed of fout!
  3. Ontvang en bespreek de resultaten: Nadat je de vragenlijst hebt ingevuld, ontvang je je resultaten. Deze laten zien welke Belbin rollen het beste bij jou passen. Het is vaak nuttig om je resultaten te bespreken met je teamleden of een coach. Dit helpt je om te begrijpen hoe je het beste kunt bijdragen aan het team.

Waarom is de test nuttig?

De Belbin rollen test helpt je om jezelf en je team beter te begrijpen. Hier zijn enkele voordelen van het doen van de test:

  1. Betere samenwerking: Door te weten welke rollen je teamleden aannemen, kun je beter samenwerken en elkaars sterke punten benutten. Ook weet je nu beter wat de valkuilen van jezelf en anderen zijn. Hier kunnen jullie elkaar in coachen.
  2. Efficiëntere taakverdeling: Je kunt taken beter verdelen op basis van ieders natuurlijke rol, als iemand van nature een ‘voorzitter’ is, kun je die persoon in een coördinerende rol plaatsen. Als je data hebt die geanalyseerd moet worden, geef je die taak eerder aan de ‘specialist’ die hier veel van weet dan aan de ‘plant’ die liever creatief denkt. Hierdoor doet iedereen meer taken die van nature goed bij hen passen waardoor het werk soepeler verloopt.
  3. Persoonlijke ontwikkeling: De test helpt om je sterke en zwakke punten te begrijpen. Met die informatie kun je aan de slag en werken aan je verbeterpunten. Zo blijf je jezelf ontwikkelen!

De rol van de Belbin test in de praktijk

De Belbin test wordt in veel organisaties gebruikt om teams samen te stellen en te verbeteren. Dat kan op verschillende manieren! Een aantal voorbeelden van hoe de test in de praktijk wordt gebruikt:

  • Projectteams samenstellen: Managers gebruiken de Belbin test om te zorgen dat projectteams een goede mix van rollen hebben. Een project zal niet goed lopen als je alleen maar ‘zorgdragers’ hebt die alles graag perfect doen. Aan de andere kant zal je er ook niet alles uithalen als je alleen maar ‘planten’ hebt. Een goede mix is dus cruciaal!
  • Teamtraining: Organisaties gebruiken de test in trainingen om teamleden te helpen beter samen te werken en elkaars sterke punten te waarderen.
  • Persoonlijke ontwikkeling: Individuen gebruiken de test om hun eigen werkstijl te begrijpen en te verbeteren. Het kan ook onderdeel zijn van een coachingstraject dat iemand volgt.

Als je de Belbin test gaat gebruiken, hebben we nog een aantal tips voor je:

  • Wees eerlijk: We noemden het al eerder in deze blog, maar het is belangrijk om eerlijk te zijn bij het invullen van de vragenlijst. Geef niet de volgens jou ‘sociaal-wenselijke’ antwoorden, maar geef aan wat jij vindt. Iedere rol heeft sterke en minder sterkte punten. Juist die balans in rollen heb je nodig in een team.
  • Gebruik de resultaten ook echt: Zodra je je resultaten hebt, gebruik ze dan om je rol in het team te verbeteren. Praat erover met je collega’s en/of je leidinggevende en kijk hoe jullie de kennis uit de test kunnen gebruiken.
  • Blijf leren: De Belbin test is een hulpmiddel voor persoonlijke groei. Blijf leren en ontwikkel je sterke punten verder, maar kijk ook hoe je je verbeterpunten kan aanpakken.

Conclusie

De Belbin teamrollen test is een waardevol hulpmiddel voor iedereen die in een team werkt. Het helpt je om te ontdekken welke rol je van nature aanneemt en hoe je het beste bijdraagt aan het team. Door de test te doen, kun je taken passender verdelen en je persoonlijke sterke punten ontwikkelen. Of je nu een creatieve denker bent, een praktische uitvoerder, of iemand die zorgt voor een goede teamgeest, er is altijd een belangrijke rol voor jou in het team!

Slimmer leren samenwerken? Volg een green belt training!
Wat is een klantreis?
Wat is een klantreis?

Een klantreis wordt ook wel een customer journey genoemd. Als je een klantreis doet, doorloop je het hele proces waar normaal gesproken een klant doorheen gaat. Bijvoorbeeld bij het kopen van een nieuwe auto.

Obeya bord in de praktijk
Obeya bord in de praktijk

Obeya is een veelgebruikte methode in organisaties. Het kan verschillende doelen hebben, zoals het uitvoeren van projecten, het verbeteren van samenwerking in teams of een snellere besluitvorming. Vaak worden hiervoor Obeya borden gebruikt.

De klantreis: fases en een stappenplan
De klantreis: fases en een stappenplan

Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.

Alle artikelen bekijken