Online lean tools toepassen, in het begin was het even wennen. Inmiddels hebben we allemaal al zo lang thuisgewerkt dat we er achter zijn dat je heel veel tools ook digitaal prima kunt inzetten.
In dit artikel geven we je drie voorbeelden van hoe je online lean tools kunt toepassen:
De kracht van lean is dat je met meerdere mensen uit het proces kijkt naar wat er precies gebeurt. Omdat je dit samen in een sessie doet, wordt er vaak veel duidelijk. Ook digitaal kan dit nuttig zijn. Wij gebruiken hier vaak programma’s als Mural of Miro voor: online whiteboards waarop je naar hartelust post-it’s kunt plakken en makkelijk online lean tools kunt toepassen.
Een van de lean tools die goed online gemaakt kan worden is de value stream map. Waar je normaal gesproken het proces uitwerkt op brown paper met post-it’s, doe je dat nu op een digitaal whiteboard met digitale post-it’s. Eigenlijk niet eens zo anders als normaal.
Een aantal dingen waarop je moet letten:
Een Ishikawa (ook wel visgraatdiagram) is een fantastische tool als je met meerdere mensen wil brainstormen over een probleem. Hiervoor zet je in de digitale omgeving een template van een Ishikawa klaar. Geef daarna mensen de tijd om zoveel mogelijk post-it’s aan de te maken met oorzaken in de verschillende categoriën.
Waar je bij de value stream map één persoon aan het woord laat, kan hierbij iedereen tegelijkertijd zijn input leveren.
Een CTQ boom is een tool waarbij je de wens van een klant zo concreet mogelijk maakt. Je werkt hierbij de klantbehoefte uit in verschillende aspecten, die je vervolgens meetbaar maakt.
Maak van tevoren een template, dit kan heel eenvoudig met een aantal lijnen en tekst/post-its. Vervolgens ga je het gesprek aan waarbij je de boom invult.
Wil jij online lean tools toepassen of ga je aan de slag met verbeteren? We delen graag onze ervaringen, templates en tips! Neem hiervoor gerust contact met ons op.
Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.
Het woord ‘Obeya’ komt uit het Japans en betekent letterlijk ‘grote kamer’. Het werd voor het eerst gebruikt door Toyota tijdens de ontwikkeling van hun model Prius in de jaren ’90. Het idee was om een ruimte te creëren waar alle stakeholders van een project samen konden komen om informatie te delen.
Een effectieve Operational Excellence strategie is niet iets dat toevallig ontstaat; het is het resultaat van zorgvuldige planning, gedetailleerde analyse en consequente uitvoering.