Innoveren doen we de laatste jaren allemaal, maar niet bij alle organisaties is het even succesvol en dat terwijl je veel innovatievoordelen kunt behalen! Een van de belangrijkste redenen dat innovatie in een organisatie niet lukt, komt doordat processen niet goed genoeg op elkaar worden afgestemd.
De behoefte van de klant is niet duidelijk genoeg voor de werkvloer en samenwerken met andere afdelingen gaat ook niet altijd ‘van een leien dakje’.
In dit artikel vertellen we je:
Vaak denken mensen dat je óf met agile aan de gang moet, óf met lean. Nou dan hebben we een leuk weetje voor je: je kunt dit super goed met elkaar combineren!
Wanneer je als organisatie agile werkt, dan ben je je ervan bewust dat de wereld om je heen constant verandert. Door wendbaar te zijn, beweeg je met de veranderende omgeving mee. Wanneer je dit goed onder de knie hebt, levert dit veel innovatievoordeel op, aangezien je dus mee gaat met die innovatieve omgeving!
Lean sluit hier goed op aan, door de processen goed in te richten en neer te zetten. Door de waardestroom in kaart te brengen en ervoor te zorgen dat er flow in je proces zit, zijn processen in je organisatie beter op elkaar afgestemd. Dit doordat je betrouwbaarder bent wanneer je iets kan leveren en je met elkaar duidelijke afspraken maakt.
Door het wendbare van agile en de efficiënte processen van lean, kan je dus heel goed innovatievoordelen creëren!
Agile biedt nog veel meer innovatievoordelen om slimmer samen te werken en een wendbare organisatie te worden.
Nieuwsgierig geworden? Schrijf je dan snel in voor onze scrum training en leer hoe je hiermee aan de slag gaat!
Lees meer over de (agile) scrum training
Check onze trainingsagenda voor alle trainingen die binnenkort starten!
AI kan helpen aan de organisatiekant van de zorg, daar waar processen slimmer kunnen, tijd te winnen is en samenwerking beter kan. Juist daar ligt de verbinding met lean. In deze blog lees je hier meer over!
Het Vijfkrachten model helpt organisaties om de aantrekkelijkheid en winstgevendheid van een bedrijfstak te analyseren. Door vijf krachten in kaart te brengen, krijg je zicht op de dynamiek van de markt en de factoren die jouw concurrentiepositie bepalen.
Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.