Wanneer je in een team werkt, merk je vaak dat iedereen een andere rol op zich neemt. De één komt met ideeën, de ander zorgt voor de planning, en weer iemand anders houdt het team bij elkaar. Dit is precies waar de teamrollen test van Belbin over gaat. De Belbin teamrollen test is een handige manier om te begrijpen hoe mensen in teams samenwerken. Deze test helpt je te ontdekken welke rol je van nature aanneemt als je in een team werkt. Het helpt je beter samen te werken met anderen en het beste uit jezelf en je team te halen. In deze blog vertellen we je wat de Belbin test is en hoe je de test zelf doet.
De Belbin teamrollen test is bedacht door Meredith Belbin in de jaren ‘80. Hij ontdekte dat mensen in teams verschillende rollen aannemen en dat elke rol belangrijk is voor het succes van het team. Hij beschrijft negen verschillende rollen:
De Belbin teamrollen test is eenvoudig en bestaat uit stellingen. Je doet de test online. De test bestaat meestal uit een reeks vragen waarbij je moet aangeven in hoeverre bepaalde uitspraken op jou van toepassing zijn. Een aantal stappen die je doorloopt voor de test:
De Belbin rollen test helpt je om jezelf en je team beter te begrijpen. Hier zijn enkele voordelen van het doen van de test:
De Belbin test wordt in veel organisaties gebruikt om teams samen te stellen en te verbeteren. Dat kan op verschillende manieren! Een aantal voorbeelden van hoe de test in de praktijk wordt gebruikt:
Als je de Belbin test gaat gebruiken, hebben we nog een aantal tips voor je:
De Belbin teamrollen test is een waardevol hulpmiddel voor iedereen die in een team werkt. Het helpt je om te ontdekken welke rol je van nature aanneemt en hoe je het beste bijdraagt aan het team. Door de test te doen, kun je taken passender verdelen en je persoonlijke sterke punten ontwikkelen. Of je nu een creatieve denker bent, een praktische uitvoerder, of iemand die zorgt voor een goede teamgeest, er is altijd een belangrijke rol voor jou in het team!
Slimmer leren samenwerken? Volg een green belt training!Obeya is een veelgebruikte methode in organisaties. Het kan verschillende doelen hebben, zoals het uitvoeren van projecten, het verbeteren van samenwerking in teams of een snellere besluitvorming. Vaak worden hiervoor Obeya borden gebruikt.
Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.
Het woord ‘Obeya’ komt uit het Japans en betekent letterlijk ‘grote kamer’. Het werd voor het eerst gebruikt door Toyota tijdens de ontwikkeling van hun model Prius in de jaren ’90. Het idee was om een ruimte te creëren waar alle stakeholders van een project samen konden komen om informatie te delen.