In dit artikel vertellen wij over een design thinking voorbeeld. Design thinking helpt om je dienstverlening te vernieuwen en te verbeteren.
Wanneer de omstandigheden tegen zitten en je het moeilijk hebt, is het van belang dat je als organisatie creatief en innovatief bent. De design thinking methode kan dan helpen om je bestaande dienstverlening te vernieuwen en te verbeteren.
In dit artikel geven we je drie inspirerende design thinking voorbeelden uit de praktijk!
Werken in tijden van Corona: we werden gedwongen om creatief te zijn. Je zag steeds meer innovatieve oplossingen ontstaan. Luscii en OLVG hebben samen binnen no time een app gelanceerd voor zelfdiagnostiek, we doen boodschappen met een mandje of karretje en de meest luxe restaurants bezorgen eten tot aan je voordeur. Kortom; innovatieve oplossingen schieten als paddenstoelen uit de grond. En dat is precies waar design thinking om de hoek komt kijken.
Hieronder vind je drie mooie design thinking voorbeelden uit de praktijk. Read, watch and learn!
Lingeriemerk PrimaDonna weet pas echt wat empathizen is. Het merk ontwerpt lingerie en badkleding voor vrouwen met grote cupmaten. Ze hebben zich afgevraagd of de mannen in het bedrijf wel iets konden ontwerpen, zonder echt te begrijpen wat echt de wensen en behoeftes zijn van deze specifieke doelgroep. Als oplossing hebben ze E CUP DAY for men geïntroduceerd, een briljante manier van empathizen. Kijk in dit filmpje hoe dit in z’n werk gaat: klik hier.
Eén van de meest genoemde voorbeelden van design thinking is misschien airbnb wel. In 2009 ging het niet goed met de start-up. Ze stonden op het randje van een faillissement. Op een middag zaten de oprichters van het bedrijf bij elkaar en zochten antwoorden op de vraag waarom het concept tot nu toe niet had aangeslagen. Ze bekeken hun dienst door de ogen van eindgebruikers en zochten op appartementen in New York City via hun eigen website. Ze zagen een patroon. Alle foto’s waren genomen door de bewoners met hun smartphone, de appartementen zagen er daardoor een beetje crappy uit.
Airbnb besloot een week met een professionele camera naar New York te gaan en van alle appartementen mooie scherpe foto’s te maken. De foto’s werden online geplaatst en een week later was het resultaat al merkbaar: ze maakten $400 winst die week. Ze schaalden de oplossing op en het bedrijf begon te groeien. De rest is geschiedenis.
Een ziekenhuis in Amerika vond een eenvoudige maar ingrijpende oplossing voor op hun afdeling Spoedeisende Hulp (SEH). Als er een ernstig geval werd binnen gebracht, bijvoorbeeld met een schotwond of een verkeersslachtoffer, ontstonden er hectische situaties. Een team van soms wel twintig hulpverleners stonden rondom een patiënt om acute zorg te verlenen. Er was daardoor soms weinig overzicht en geen duidelijke communicatie. Ze besloten een simulatie te doorlopen met alle betrokkenen om hier een oplossing voor te vinden. Ze kwamen met het idee om degene die op dat moment de leiding had over dit specifieke traumageval een oranje hes aan te trekken. Hierdoor was het opeens duidelijk naar wie men luisterde en wie besluiten nam over het beleid. Lees het artikel hier.
Wil je leren hoe je de fases van design thinking toepast? Schrijf je direct in voor één van onze design thinking trainingen en ga zelf aan de slag met innoveren.
De Lean Startup methode is een efficiënte manier om nieuwe producten of diensten te ontwikkelen. Je gaat namelijk je eerste Minimum Viable Product direct testen in de praktijk. Hierdoor haal je feedback op die je gebruikt voor een volgende verbeterslag. We vertellen je ook wat het verschil met de ‘gewone’ lean methode is.
Operational Excellence is overtuiging waarbij de behoefte van de eindgebruiker of klant centraal staat. Als een organisatie dit nastreeft, doet ze er alles aan om te excelleren in de dienstverlening. Alles gaat dus in één keer goed.
Misschien heb je de term “project management” al eens gehoord, maar wat houdt het precies in? Eigenlijk zegt het woord het al: het is het efficiënt beheren van één of meerdere projecten.