Lean methode succesvol toepassen op de werkvloer

Lean methode succesvol

toepassen op de werkvloer

Auteur: Roos van Starrenburg Laatst bijgewerkt op: 21 februari 2024
Lean huis

Lean toepassen op de werkvloer: kijk eerst vanaf een afstand

Als je echt succes wil hebben met de toepassing van lean, wil je natuurlijk dat iedereen op de werkvloer werkt volgens de lean methode. Dit klinkt makkelijker dan dat het is. Voordat iedereen op de werkvloer zo ver is, zal je eerst van een afstandje naar je organisatie moeten kijken. Wat is de kern van jullie organisatie? Wat is je visie en je grotere doel? Daarna is het van belang om de lean methode te begrijpen en te vertalen naar jullie processen. Tot slot is het allerbelangrijkste om alle medewerkers te betrekken en op te leiden, zij staan namelijk op die werkvloer, zij signaleren eventuele verbetermogelijkheden.

lean werken

De voordelen van lean voor een organisatie

Er zijn meerdere voordelen om lean in je organisatie te implementeren. Ten eerste ga je verspilling tegen, dus processen worden efficiënter. Je bespaart dus tijd en geld. Daarnaast zie je ook altijd dat zowel de klanttevredenheid als de medewerkerstevredenheid stijgt na de implementatie van de lean methodiek. Klanten hoeven vaak minder lang te wachten en medewerkers zijn veel meer betrokken binnen het bedrijf. Hierdoor denken ze mee en pakken ze projecten op. Hierdoor ontstaat een gezamenlijk doel.

Stap voor stap naar een lean werkvloer

Lean implementeren op de werkvloer is het hoogst haalbare, dit betekent namelijk dat iedereen in de organisatie op dezelfde manier naar werkprocessen kijkt. Dit valt of staat met een duidelijke visie en een MT dat hier fanatiek aan meewerkt. Continu verbeteren is dan echt onderdeel van je werk geworden. Er is veel nodig om dit te bereiken, maar het is niet moeilijk. Als je de volgende drie stappen doorloopt, is het grootste deel al bereikt:

Continu verbeteren
  • Stap 1: medewerkers opleiden

Als je de lean methode succesvol wil toepassen op de werkvloer, is het opleiden van medewerkers cruciaal. Zij moeten weten wat het inhoudt. Dit hoeven geen lange, zware scholingen te zijn. Een yellow belt training van een dag volstaat voor het grootste deel van de medewerkers. Daarnaast is het goed om per team ook de leidinggevende als green belt op te leiden, deze persoon kan als projectleider dan projecten vormgeven en het team begeleiden. Tot slot is het raadzaam om te zorgen voor enkele black belts in je organisatie, deze personen begeleiden de lean transformatie en houden overzicht op alle projecten van de green belts. Zij kunnen ook het MT goed adviseren.

  • Stap 2: dagelijks verbeteren

Zodra iedereen is het opgeleid, is het belangrijk om te starten met dagelijks verbeteren. De lean methodiek moet op de dagelijkse agenda. Dagelijks verbeteren betekent dat er altijd aandacht is voor processen, verspillingen en verbetermogelijkheden. De medewerkers die allemaal yellow belt zijn, kunnen dit dus zelf eenvoudig signaleren. Ze spreken allemaal dezelfde taal. De makkelijkste en leukste manier is om dit via dagstarts te doen. Knelpunten worden bijgehouden op een bord en per dag wordt er beoordeeld welke kleine verbeteracties er worden opgepakt. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van 5S en houdt iedereen verspillingen bij op een speciaal bord hiervoor.

lean methode
  • Stap 3: continu verbeteren

De laatste stap is continu verbeteren. Dit betekent dat je altijd bezig bent met het optimaliseren van processen via projecten. De green belts hebben altijd een project onder hun hoede en betrekken de yellow belts. Continu verbeteren betekent ook dat de black belts actief vinger aan de pols houden en het overzicht bewaken. Daarbij is de lean methodiek geregeld agendapunt bij het MT, zij dragen dit ook uit.

Voortdurende verbetering met Lean

Lean implementeren is geen eenmalige actie, maar richt zich op een continue verbetering. Helaas zie je vaak dat het stopt na het opleiden van medewerkers, terwijl juist de voortgang zo belangrijk is. Door dagelijks en continu te verbeteren, is lean altijd onder de aandacht en is de kans vele malen groter dat iedereen volgens deze methodiek werkt. Het gaat om het creëren van een cultuur waarin iedereen in de organisatie op zoek is naar manieren om processen te verbeteren, verspilling te verminderen en meer waarde te bieden aan de klant. Voortdurende verbetering met lean betekent dus ook constant aandacht voor leren en groeien, je moet het leuk vinden om te veranderen.

Zelf de lean methode toepassen op jouw werkvloer?

Volg dan een green belt training of kom met ons in contact om meer te horen over ons project management.

4, 11 en 18 september, 2, 9 en 16 oktober 2024
4, 11 en 18 november, 2, 9 en 16 december 2024
Of bekijk alle opties
Wat is de Balanced Scorecard?
Wat is de Balanced Scorecard?

De Balanced Scorecard is een strategische tool waarmee je visueel de visie, strategie en de voortgang kunt monitoren. De ultieme tool om te bepalen welke processen en projecten er opgepakt moeten worden.

PDCA cyclus: voorbeelden uit de praktijk
PDCA cyclus: voorbeelden uit de praktijk

De PDCA cyclus is een handige tool om structurele verbeteringen te realiseren. Het helpt je niet alleen om problemen te identificeren, maar ook om goede oplossingen te implementeren.

Bias onderzoek: voorbeelden uit de praktijk
Bias onderzoek: voorbeelden uit de praktijk

Eerder las je wat bias is en hoe je het kunt voorkomen. Toch lukt dat niet altijd. In deze blog geven we je een voorbeeld van bias

Alle artikelen bekijken