Met de Management Drives test krijg je inzicht in het profiel van een medewerker. De test wordt gebruikt bij bijvoorbeeld sollicitaties en teamontwikkeling en geeft inzicht in iemands drijfveren en motivatie. In deze blog leggen we je uit hoe de test werkt en in welke situaties je dit kunt gebruiken.
In een eerder artikel hebben we uitgelegd wat Management Drives precies inhoudt. De Management Drives Test – ook wel drijfverentest – is een meting die je doet om inzicht te krijgen in de drijfveren en motivatie van mensen. Na het invullen van de Management Drives Test krijg je een overzicht waarin staat waarom ‘je doet wat je doet’ en hoe je denkt. De resultaten van de Management Drives Test geven je uiteindelijk ook een kleur. Deze kleur laat zien wat jouw profiel is en wat jou drijft in je werk. Voordat we verder gaan nemen we je eerst mee in de zes verschillende profielen.
Je herkent vast wel dat je in de organisatie waar je werkt, maar ook op de sportclub of op andere plekken, mensen tegenkomt die op verschillende manieren gemotiveerd en gedreven zijn. Deze variatie in drijfveren komt omdat iedereen een uniek profiel heeft, dat bepaalt hoe je denkt, handelt en samenwerkt. Door goed te letten op signalen, zoals hoe een collega bijvoorbeeld beslissingen neemt, problemen benadert of communiceert, kun je vaak al best goed herkennen welk profiel zij hebben binnen het Management Drives model. Welke verschillende profielen zijn er?
Visionairs houden van analyseren en begrijpen. Ze worden gemotiveerd door nieuwe ideeën en theorieën. Hun sterke eigenschappen zijn innovatief, analytisch en goed vooruitkijken. Valkuilen voor de gele personen zijn dat ze soms te veel in de theorie blijven hangen en zaken complexer maken dan nodig.
People Managers zijn sociaal en zoeken graag verbinding. Ze vinden hun motivatie in zorgen voor anderen, goede teamspirit en sociale contacten. Uitdagingen voor deze groep liggen in het nemen van beslissingen. Ook vermijden ze soms te vaak conflicten.
Ondernemers zijn ambitieus en ze laten graag resultaten en prestaties zien. Doelen, prestaties en erkenning motiveert hen. Sterke eigenschappen zijn dan ook dat ze ambitieus en gedreven zijn. Hierin moeten ze wel oppassen dat ze niet te competitief worden en te veel focussen op succes.
Bestuurders zijn georganiseerde en gestructureerde mensen. Ze vinden het fijn om structuur, regels en duidelijkheid aan te brengen. Ze brengen veel verantwoordelijkheid en betrouwbaarheid mee in een team. Aan de andere kant is het goed om op te letten dat de structuur niet de overhand neemt en ze (af en toe) proberen flexibel te zijn.
De autoritaire personen zijn resultaatgericht en ondernemen graag acties. Deze mensen worden dan ook gemotiveerd door competitie, uitdagingen en snel resultaten behalen. Ze zijn super energiek en daadkrachtig. Uitdagingen voor deze kleur liggen in geduldig blijven en niet te impulsief zijn.
Nestors houden van tradities en veiligheid. Zekerheid en een goede teamdynamiek zijn dingen die hen motiveren. Goede eigenschappen van nestors zijn loyaal en betrouwbaar. Leerpunten liggen in het omgaan met veranderingen en niet te behoudend zijn.
Iedereen is anders en iedereen heeft verschillende drijfveren. Wat voor de een werkt, werkt misschien niet voor de ander. De Management Drives Test helpt om inzicht te krijgen in wat jou en anderen motiveert. Hierdoor kun je beter samenwerken, conflicten voorkomen en effectiever leidinggeven. Het helpt dus vooral in het begrijpen van elkaars drijfveren. De Management Drives Test is ook waardevol voor teams: het helpt te zien of er een goede balans is tussen de kleuren in jouw team. Er is niet één kleur beter dan de ander, maar de kleuren vullen elkaar juist aan. Als blauw bijvoorbeeld overheerst, is het bij toekomstige sollicitaties misschien goed om te screenen op andere drives.
De Management Drive Test bestaat uit een reeks vragen die je inzicht geven in jouw persoonlijke drijfveren. Er zijn verschillende sites waar je de Management Drives test kan doen. Op sommige sites kan dat gratis en op andere sites tegen betaling waarbij je een uitgebreider resultaat ontvangt. Na het invullen van de test krijg je een overzicht met jouw belangrijkste drijfveren.
Deze drijfveren worden in de zes kleuren weergegeven. Grote kans dat jouw profiel niet uit één kleur bestaat. De meeste mensen hebben een combinatie van twee of drie kleuren die het ‘grootst’ zijn. De test is altijd een momentopname. Het kan best dat je drijfveren over vijf of tien jaar weer anders zijn. Het is ten slotte geen persoonlijkheidstest, maar een test om te kijken waarom je doet wat je doet. Ervaring en nieuwe kennis kunnen je drijfveren dus veranderen.
Een ondernemer (oranje) met autoriteit (rood)
Een vrouwelijke ondernemer heeft een profiel met rode en oranje drijfveren. Ze is waarschijnlijk erg competitief en gedreven om succes te behalen. Ze gedijt goed in een dynamische werkomgeving waar veel uitdagingen zijn. Soms kan ze alleen te ongeduldig zijn tegenover collega’s die meer tijd nodig hebben (denk bijvoorbeeld aan mensen met een groen of blauw profiel). Het is belangrijk voor deze persoon om te leren hoe ze haar energie op een positieve manier kan inzetten en haar ‘actiemodus’ door anderen juist wordt gewaardeerd, in plaats van dat het ze overweldigt.
Een projectteam met visionairs (geel) en people managers (groen)
Het projectteam is heel goed in het bedenken van nieuwe ideeën. Ook analyseren ze de problemen die zich in het project voordoen goed. Ze willen echt begrijpen wat de oorzaken hiervan zijn. Dankzij de groene projectleden heerst er ook een harmonieuze sfeer in het team. De programmamanager merkt alleen dat resultaten niet altijd op tijd worden geleverd en er soms wat structuur mist. De programmamanager kent de profielen van het projectteam en bespreekt wat hem opvalt. Een projectlid geeft aan dat zij ook de structuur mist en laat dus wat blauwe kenmerken zien. Dit benut de programmamanager door haar te vragen vaste overlegmomenten in te plannen en de deadlines bij te houden.
Slimmer samenwerken? Volg een green belt training!Het INK-model helpt organisaties om overzicht te krijgen over alle onderdelen van de bedrijfsvoering en biedt concrete handvatten om prestaties systematisch te verbeteren.
Om een nieuwe werkwijze te implementeren, is het handig om mensen te overtuigen hun gedrag te veranderen. In dit artikel lees je dat doet.
Een handig overzicht van de DMAIC structuur vind je hier. Per fase beschrijven we het doel, de activiteiten en welke tools je gebruikt.