Verbeterideeën prioriteren

Met een effort

/impact matrix

Auteur: Roos Spanjer Laatst bijgewerkt op: 29 november 2022
Effort impact matrix

Verbeterideeën prioriteren

Naarmate een lean project vordert, komen er vaak steeds meer verbeterideeën naar voren. Als je een proces goed in kaart gebracht en geanalyseerd hebt, is het vervolgens eindelijk tijd om met deze ideeën aan de slag te gaan Maar met welke verbeterideeën begin je? En welke besluit je misschien wel om niet uit te voeren?

In artikel helpen we je op weg aan de hand van een ‘impact-effort matrix’.

Verbeterideeën verzamelen

Als je in de improve fase komt, is het eerst zaak zoveel mogelijk verbeterideeën te verzamelen. Dit doe je bijvoorbeeld door te brainstormen. Het liefst verzamel je zoveel mogelijk ideeën, om vervolgens te kijken met welke ideeën je ook echt iets gaat doen. Niet alle ideeën leveren evenveel op. Het is daarom verstandig om te kijken wat het resultaat is, als je een verbeteridee ook daadwerkelijk gaat implementeren. Bij een ‘impact-effort’ matrix beoordeel je ideeën om te beginnen op ‘effort’: hoeveel moeite kost het om het idee uit te voeren? Vervolgens kijk je naar de impact: hoeveel levert het op?

Dit levert vier kwadranten op:

  1. Quick wins
  2. Major projects
  3. Thankless tasks
  4. Fill ins
lean werken

Quick wins (low effort, high impact)

Quick wins zijn verbeterideeën die die weinig moeite kosten en veel opleveren. Vanzelfsprekend zijn dit de ideeën waar je snel mee aan de slag gaat. Het is altijd fijn om hier mee te beginnen. Het levert snel veel op, wat mensen weer motiveert om verder aan de slag te gaan.

Major projects (high effort, high impact)

In het kwadrant rechts boven vind je de ‘major projects’. Dit zijn verbeterideëen die de moeite waard zijn om uit te voeren, omdat ze veel opleveren. Maar het kost wel wat meer moeite om dit ook daadwerkelijk te doen. Daarom worden het belangrijke projecten. Je neemt de tijd en maakt een plan om deze ideëen te implementeren.

Thankless tasks (high effort, low impact)

Rechts onderin vind je de ’thankless tasks’. Deze moet je zien te vermijden. Het kost erg veel moeite, maar levert weinig op. Niet doen dus!

Fill ins (low effort, low impact)

De ‘fill ins’ kosten niet veel moeite, maar leveren ook niet zoveel op. Met deze verbeterideeën ga je alleen aan de slag als je tijd over hebt, of je laat ze iemand anders oppakken.

Verbeterideeën uitvoeren

Als je uiteindelijk hebt bepaald wat de quick wins zijn en met welke projecten je aan de slag wil, kun je gaan starten. Nu is zaak om resultaten te boeken en ook daadwerkelijk te gaan verbeteren!

Trainingen agenda

Leren om verbeterideeën te prioriteren?

Met de 6-daagse green belt training leer je alle lean six sigma tools en technieken toe te passen. Daardoor ben je in staat om processen te verbeteren. Het resultaat: minder verspilling en meer werkplezier. 😊

4, 11 en 18 november, 2, 9 en 16 december 2024
15 en 22 januari, 5 en 12 februari, 5 en 12 maart 2025
Of bekijk alle opties
De klantreis: fases en een stappenplan
De klantreis: fases en een stappenplan

Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.

Obeya room: wat is het?
Obeya room: wat is het?

Het woord ‘Obeya’ komt uit het Japans en betekent letterlijk ‘grote kamer’. Het werd voor het eerst gebruikt door Toyota tijdens de ontwikkeling van hun model Prius in de jaren ’90. Het idee was om een ruimte te creëren waar alle stakeholders van een project samen konden komen om informatie te delen.

Operational Excellence: een strategie die werkt
Operational Excellence: een strategie die werkt

Een effectieve Operational Excellence strategie is niet iets dat toevallig ontstaat; het is het resultaat van zorgvuldige planning, gedetailleerde analyse en consequente uitvoering.

Alle artikelen bekijken