Een bottleneck is een knelpunt in een proces waardoor het proces vertraagd of zelfs vastloopt. Denk aan een snelweg die van drie banen naar twee banen gaat. Verkeer moet invoegen, mensen trappen op de rem en er vormt zich een file. Dit gebeurt in allerlei soorten processen, zoals op kantoor, in een fabriek of zelfs thuis. In deze blog nemen we je mee in wat een bottleneck is en hoe je die herkent in verschillende processen.
Je hebt bottlenecks liever niet in je processen. Ze verminderen de efficiëntie van je proces. De doorlooptijd van je proces is langer, mensen na de bottleneck zitten te wachten voor ze werk krijgen en de klant moet wachten. Maar hoe herken je een bottleneck in processen? We geven een aantal voorbeelden:
Stel je een fabriek voor die auto’s maakt. Het productieproces bestaat voor een deel uit de volgende stappen:
In de fabriek is maar één spuitstraat. Dit betekent dat er een rij auto’s staat te wachten om gekleurd te worden, terwijl de andere stappen sneller klaar zijn. Doordat de eerste twee stappen sneller gaan, hoopt er zich een tussenvoorraad op bij het spuiten van de auto. Het spuiten van de auto is dus de bottleneck in dit proces. De monteurs die de wielen plaatsen en de laatste controle uitvoeren moeten wachten tot zij hun processtappen kunnen uitvoeren. Je herkent een bottleneck dus ook makkelijk aan een hoge tussenvoorraad en wachttijd.
Werkprocessen verbeteren? Lees meerOok in dienstverlenende processen zien we bottlenecks. In een restaurant wil men ervoor zorgen dat de klanten vriendelijk worden geholpen, maar ook op tijd het eten op tafel krijgen. En voorbeeld van een proces in een restaurant ziet er zo uit:
Het restaurant heeft twee pinautomaten. Het komt alleen geregeld voor dat dat niet genoeg is. De automaten gaan mee naar de tafel. Gasten moeten daardoor soms minuten wachten voor ze kunnen betalen. Dit is zonde, want hun ervaring was tot dat moment heel goed. Het eindigt alleen met irritatie en dat is wat de gasten bij blijft. Na onderzoek bleek dat de bottleneck inderdaad wordt veroorzaakt door de hoeveelheid pinautomaten en bijvoorbeeld niet door onvoldoende werkinstructies. Daardoor kon deze bottleneck opgelost worden met een quick win: het aanschaffen van een aantal extra pinautomaten.
In projectteams werken mensen samen aan een project. Ook in projecten komen bottlenecks voor. Neem als voorbeeld het volgende proces:
Stel dat het beoordelen en goedkeuren van het rapport altijd door dezelfde manager wordt gedaan. Deze manager heeft alleen vaak andere zaken die meer prioriteit hebben. Hierdoor moeten rapporten lang wachten op goedkeuring, wat het hele project vertraagt. De manager is dan de bottleneck in dit proces.
Bottlenecks zijn knelpunten in een proces die de efficiëntie verminderen en vertraging veroorzaken. Ze kunnen overal voorkomen, van fabrieken en restaurants tot projectteams. Het is belangrijk om bottlenecks te identificeren en aan te pakken om processen soepeler en sneller te laten verlopen.
Bottlenecks elimineren? Volg een green belt training!De 14 management principes van Toyota vormen de basis van het Toyota Production System (TPS), waaruit lean is ontstaan. Lees hier meer!
Leer hoe je berekeningen maakt die je helpen om processen te begrijpen. Bijvoorbeeld de doorlooptijd en de proces efficiency.
Het VUCA model wordt toegepast in verschillende sectoren. Het is een tool die je helpt te bepalen wanneer je welke acties onderneemt.