Structuur aanbrengen in een proces

Structuur aanbrengen

in een proces

Auteur: Roos Spanjer Laatst bijgewerkt op: 14 oktober 2025
Structuur aanbrengen in een proces

Waarom structuur aanbrengen?

Veel organisaties zijn niet bewust bezig met processen. Dat is niet zo gek. Waarom zou je wel tijd besteden aan het inzichtelijk maken van een proces en er structuur in aanbrengen?

Een aantal redenen:

  • Je houdt overzicht
  • Je kunt makkelijk inspringen op veranderingen en wijzigingen
  • Mensen weten waar ze mee bezig zijn en waarom

Waarom dit zo belangrijk is en hoe je structuur aanbrengt, vertellen we je in dit artikel!

Structuur aanbrengen in een proces is geen alledaagse bezigheid

Op veel plekken waar wij komen, zoals in zorg– en onderwijsinstellingen, hebben mensen het al druk genoeg met het werk zelf. Toch kan het helpen om processen in kaart te brengen en hier structuur in aan te brengen. Het leert mensen met een andere blik naar hun werkzaamheden te kijken. Bovendien maakt het structuur aanbrengen in processen het voor nieuwe medewerkers makkelijker om in te stromen, omdat duidelijk is wie wat doet en hoe het werk georganiseerd is.

Structuur aanbrengen in een proces

Kennis opslaan

Veel mensen denken niet erg na over hoe ze het werk doen wat ze doen. Ze doen wat ze altijd al doen. Kennis hierover zit vooral in hun hoofd opgeslagen. Jarenlange ervaring heeft gezorgd voor het beeld dat ze van hun werk hebben. Maar de redenen waarom werkzaamheden op een bepaalde manier worden uitgevoerd zijn niet meer bij iedereen bekend.

Structuur aanbrengen in een proces

Verandering in technologie, klantwensen & wetgeving

Er zijn allerlei redenen waarom processen zijn ingericht zoals ze zijn. De situatie waarin processen zich bevinden verandert snel. Nieuwe technologie, andere klantwensen of wetgeving die aangepast wordt zijn er slechts een paar voorbeelden. Het is daarom altijd goed om je te af te vragen of je nog wel het juiste doet. Dat is een reden om structuur aan te gaan brengen in je proces.

SIPOC

Een SIPOC kan je hier goed bij helpen. Dit is een procesmapping techniek, die snel in kaart brengt welke stappen er zijn in het proces en wie hier allemaal bij betrokken zijn.

De letters SIPOC staan voor:

  • Supplier: dit is degene die voor de betreffende processtap de input aanlevert.
  • Input: dit is de ‘trigger’of het signaal dat ervoor zorgt dat de processtap in gang wordt gezet.
  • Proces: de verschillende (hoofd) processtappenin het proces.
  • Output: het resultaat dat de processtap moet opleveren.
  • Customer: degenevoor wie het resultaat van de processtap bedoeld is.

Bij een SIPOC wordt er precies duidelijk wie er allemaal betrokken zijn bij het proces. Dit maakt het makkelijk om verwachtingen in kaart te brengen. Ook krijg je op deze manier inzicht in deelresultaten en mogelijke knelpunten.

Handig toch? Wil je meer lezen over hoe je precies een SIPOC maakt? Klik dan hier!

Lean six sigma yellow belt training

Zelf aan de slag met een structuur aanbrengen in een proces?

Met de 6-daagse green belt training leer je alle lean six sigma tools en technieken toe te passen. Daardoor ben je in staat om processen te verbeteren. Het resultaat: minder verspilling en meer werkplezier. 😊

13 en 20 januari, 3 en 10 februari, 3 en 10 maart 2026
10, 17 en 31 maart, 7 en 21 april, 12 mei 2026
Of bekijk alle opties
AI en lean in de zorg: slimmer (samen)werken met technologie
AI en lean in de zorg: slimmer (samen)werken met technologie

AI kan helpen aan de organisatiekant van de zorg, daar waar processen slimmer kunnen, tijd te winnen is en samenwerking beter kan. Juist daar ligt de verbinding met lean. In deze blog lees je hier meer over!

Vijfkrachtenmodel van Porter: inzicht in concurrentiekracht
Vijfkrachtenmodel van Porter: inzicht in concurrentiekracht

Het Vijfkrachten model helpt organisaties om de aantrekkelijkheid en winstgevendheid van een bedrijfstak te analyseren. Door vijf krachten in kaart te brengen, krijg je zicht op de dynamiek van de markt en de factoren die jouw concurrentiepositie bepalen.

Ontdek de klantreis: 5 fases en een effectief achtstappenplan
Ontdek de klantreis: 5 fases en een effectief achtstappenplan

Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.

Alle artikelen bekijken