De Golden Circle is een bekend model van Simon Sinek. Misschien ken je het al van zijn inspirerende TED talk. De Golden Circle legt uit waarom sommige organisaties zo ontzettend succesvol zijn: zij weten ‘waarom ze dingen doen, zoals ze doen’. Hierdoor ervaren medewerkers dat zij in hun organisatie een bijdrage leveren aan het bereiken van de missie, op welke afdeling je ook werkt. Het zorgt voor verbinden en een gezamenlijk doel. Wij gebruiken dit model vaak in strategische sessies. In dit artikel vertellen we je alles over de Golden Circle.
De Golden circle van Simon Sinek is een model dat je als organisatie helpt om je missie te verwoorden en je strategie te bepalen. Als je als organisatie met lean aan de slag wil, kan de golden circle je helpen om prioriteiten te formuleren. Lean moet immers bijdragen aan je strategie, het is geen strategie op zichzelf.
In dit artikel leggen we je uit:
Simon Sinek (1973) is een Britse Amerikaan die bekendstaat als een van de meest invloedrijke denkers op het gebied van leiderschap en inspireren. Met een achtergrond als cultureel antropoloog en een carrièrestart in de reclamewereld, raakte hij gefascineerd door de vraag waarom sommige organisaties en leiders écht inspireren waar anderen blijven steken in doorsnee prestaties.
Tijdens zijn carrière ontdekte hij de ‘waarom-vraag’ vaak vergeten werd in organisaties: bedrijven wisten wát ze deden, soms hóe, maar eigenlijk nooit waarom – en daar zat volgens Sinek juist de sleutel tot succes.
Sinek kwam erachter dat leiders en organisaties die écht inspireren altijd van binnen naar buiten denken: ze beginnen bij hun ‘waarom’, vervolgens ‘hoe’ en pas daarna ‘wat’. Uit deze inzichten ontwikkelde hij het Golden Circle-model, een model dat mensen over de hele wereld heeft aangezet om anders te denken over leiderschap en communicatie. De doorbraak kwam in 2009 met zijn legendarische TED Talk “How Great Leaders Inspire Action”, inmiddels een van de meest bekeken TED Talks aller tijden.
De golden circle van Sinek bestaat uit drie cirkels: de ‘why’, de ‘how’ en de ‘what’. Veel organisaties gebruiken de golden circle om de missie van hun organisatie te verwoorden. Dit lijkt simpel, maar het zal je verbazen hoeveel organisaties niet in één zin kunnen vertellen waarom ze eigenlijk bestaan.
En ook al wordt een visie of strategie soms als abstract of vaag ervaren, toch helpt het medewerkers in hun werkplezier als ze begrijpen waarom ze doen, wat ze doen. Het begrijpen van de why, how en what van de organisatie zorgt ervoor dat je ervaart dat je werk van betekenis is, omdat je weet waarom (en waarvoor) je je werk doet. Dit geeft een gevoel van betrokkenheid, omdat je impact maakt en een bijdrage levert aan de missie van de organisatie, waar in de organisatie je ook werkt. Dat maakt dat een HR-adviseur of ICT-medewerkers net zoveel betrokkenheid heeft als een leraar of verpleegkundige.
Simon Sinek’s boek heet niet voor niets ‘Start with why‘. Dat is waar je volgens hem altijd mee moet beginnen: waarom bestaat jouw organisatie? Wat is het bestaansrecht en de reden dat het bedrijf ooit is opgericht? Dit geef je weer in de binnenste cirkel.
Elke organisatie heeft een doel nodig, een reden om te bestaan. Het is de missie waar iedereen in de organisatie een bijdrage aan levert. Een mooi voorbeeld van een bedrijf met een hele duidelijke ‘why’ is Patagonia: ‘Use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis’.
De tweede cirkel bestaat uit de ‘how’: hoe ga je dat doel bereiken? Wat is de unieke meerwaarde van de organisatie? De ‘how’ gaat meer over de manier waarop je iets doet (hoe), dan over hetgeen ‘wat’ je precies doet.
Een bekende ‘how’ is die van Apple: ‘challenging the status quo by making our products beautifully designed, simple to use and user-friendly’.
Bij Lean People werken we heel duidelijk vanuit onze kernwaarden: persoonlijk, praktisch, resultaatgericht en inspirerend. Wij helpen organisaties slimmer (samen)werken en dat doen we op deze manier. Het geeft richting aan de manier waarop we ons werk doen.
De ‘what’ is vaak de makkelijkste cirkel om in te vullen. Deze buitenste cirkel geeft weer wat de organisatie doet om het doel te bereiken. Welke activiteiten en processen worden er uitgevoerd?
De ‘what’ uit zich in de primaire processen van de organisatie, zoals bijvoorbeeld zorg leveren, onderwijzen, producten verkopen of bepaalde diensten leveren. Bij Lean People is dat bijvoorbeeld het geven van trainingen op het gebied van lean six sigma en scrum.
Als je iets met lean wil gaan doen in jouw organisatie, moet je je afvragen welk doel dit ondersteunt. Lean is namelijk geen doel op zich, het is een middel dat je helpt doelstellingen te bereiken.
Als jouw ‘how’ zich richt op excellente klantervaringen, dan kan lean je helpen om behoeften in kaart te brengen en procesverbeteringen gericht op een nog betere ervaring door te voeren.
Maar als jouw ‘how’ zich richt op snelle en excellente dienstverlening, helpt lean je juist om verspilling uit processen te bannen en zo efficient en effectief mogelijk te werken.
In beide gevallen kan het inzetten van de lean methode helpen. Wel zal de focus daarbij kunnen verschillen. Daarom moet je jezelf altijd de vraag stellen: aan welk doel draagt lean bij? Dat doel en de strategie kun je uitwerken met behulp van de golden circle.
Wil je ook aan de slag in jouw organisatie met strategie en procesverbetering? Wij denken graag met je mee!
Vertel meer!De kracht van het 7S-model ligt in de diagnosefunctie. Het helpt organisaties om knelpunten bloot te leggen: waar is er een mismatch tussen strategie en cultuur? Of tussen structuur en vaardigheden? Succesvol veranderen lukt pas als alle elementen in balans zijn.
Leer hoe je berekeningen maakt die je helpen om processen te begrijpen. Bijvoorbeeld de doorlooptijd en de proces efficiency.
Trello, een hartstikke handige tool om je werk op een visuele manier te organiseren. Wij zijn fan en delen graag onze ervaring met je.