Als je vijf keer ‘waarom’ vraagt, dan kom je tot de grondoorzaak van het probleem dat je wil onderzoeken. Daarmee kun je de ‘wortel’ van het iedere keer opnieuw ontstaan van deze situatie in de toekomst voorkomen. Wil je weten hoe je dat aanpakt? Lees dan snel verder!
‘Vijf keer waarom’ is letterlijk vijf keer achter elkaar de vraag ‘waarom?’ stellen. Dus wanneer een situatie zich voordoet en je wil dit in de toekomst voorkomen, dan is het slim om de grondoorzaak van deze situatie te achterhalen.
Eén van onze favoriete lean tools is de ‘vijf keer waarom’? Elke keer weer als we deze techniek toepassen in een procesverbetering, zijn mensen verrast. Vooral omdat het eigenlijk zo simpel is en omdat je bij de wortel van het probleem uitkomt. Ook leren hoe je deze techniek inzet? Lees dan snel verder!
In dit artikel vertellen we je:
De 5x waarom’ is een techniek die binnen lean projecten veel wordt toegepast. Het helpt je om de oorzaak van een probleem te ontdekken. Als je dit niet goed doet, kan het zijn dat je iets maar half oplost. Of dat je het achterliggende probleem mist, waardoor er helemaal niks opgelost wordt.
Daarom moet je je altijd afvragen waarom zich iets voordoet. En dat doe je niet één keer, maar soms wel vier, vijf of zes keer. Een probleem waar wij bijvoorbeeld tegenaan liepen, was dat de flip-overs die we gebruiken tijdens trainingen snel kreukelden. Hierop hebben we voor onszelf de ‘vijf keer waarom’ toegepast:
Dit is de oorzaak van het probleem. Oplossing: zorgen dat na elke training de ruimte nog minimaal een half uur geboekt is!
De ‘vijf keer waarom’? kun je altijd en overal toepassen. In de praktijk gebruiken we deze tool vaak in de analyse fase en dan vaak in combinatie met een Ishikawa (visgraat analyse) of bij de acht verspillingen.
Bij een Ishikawa analyse inventariseer je eerst de verschillende oorzaken van het probleem. Deze zet je in de verschillende ‘graten’. Vervolgens pas je bij elke oorzaak de 5x waarom toe. Je zult zien dat verschillende oorzaken veroorzaakt worden door hetzelfde probleem. Dat noem je de grondoorzaak, en dat zijn de dingen die je wil gaan oplossen. Hetzelfde kun je doen met de verschillende verspillingen die je opgehaald hebt.
Ook al is deze techniek heel simpel, soms loop je toch even vast. Hierbij drie tips die je gaan helpen:
In de praktijk leren hoe je de ‘vijf keer waarom?’ goed toepast? Misschien is een green belt training wel iets voor jou? Schrijf je meteen in voor één van onze aankomende trainingen.
De 14 management principes van Toyota vormen de basis van het Toyota Production System (TPS), waaruit lean is ontstaan. Lees hier meer!
Leer hoe je berekeningen maakt die je helpen om processen te begrijpen. Bijvoorbeeld de doorlooptijd en de proces efficiency.
Het VUCA model wordt toegepast in verschillende sectoren. Het is een tool die je helpt te bepalen wanneer je welke acties onderneemt.