Aan de slag met de Balanced Scorecard? In deze blog geven we je een voorbeeld van de toepassing van dit strategische instrument in een ziekenhuis.
In een andere blog leggen we je uit wat de Balanced Scorecard is én hoe je dit strategische instrument kunt gebruiken in jouw organisatie. Het zorgt voor een concrete vertaling van strategische plannen, naar meetbare doelstellingen en heldere acties. Je maakt een actieplan dat je monitort op voortgang waarmee je je strategische doelen bereikt.
In dit artikel laten we zien hoe de Balanced Scorecard wordt toegepast in een ziekenhuis.
Als je aan de slag gaat met de Balanced Scorecard dan neem je de volgende stappen:
Laten we aan de slag gaan met het uitwerken van een voorbeeld van de Balanced Scorecard in het ziekenhuis.
De verschillende perspectieven in de Balanced ScorecardEen ziekenhuis ging een aantal jaren geleden aan de slag met de Balanced Scorecard. Een visie op zorg hadden ze al bepaald, maar het was tijd voor een nieuwe strategische koers. Daarbij was het belangrijk om meer te focussen op duurzaamheid.
Visie en strategie bepalen
Na een aantal sessies van de Raad van Bestuur met het managementteam en verschillende klankbordgroepen (met medewerkers, ketenpartners en patiënten) kwamen ze tot een aantal thema’s om de strategie van het ziekenhuis voor de komende jaren rond het thema duurzaamheid te formuleren. “Wij bieden duurzame zorg, waarmee we ook goed voor de volgende generatie in onze regio kunnen zorgen.” Vanuit hun (al eerder geformuleerde) visie op zorg kwamen daar de kernwoorden: dichtbij, bevlogen en innovatief bij. Deze strategische koers gaf voldoende handvatten om voor alle perspectieven doelen, KPI’s en acties te formuleren.
Doelen:
KPI’s:
Acties:
Doelen:
KPI’s:
Acties:
Doelen:
KPI’s:
Acties:
Doelen:
KPI’s:
Acties:
Financieel perspectief
Klantperspectief
Perspectief op interne processen
Leer- en Groeiperspectief
Door deze Balanced Scorecard te implementeren, kan het ziekenhuis haar strategie om een duurzame organisatie te zijn, effectief uitvoeren en bijdragen aan een betere zorg voor de volgende generatie in de regio!
De Balanced Scorecard is een handig en visueel model om met strategie en uitvoering aan de slag te gaan. Naast de Balanced Scorecard zijn er ook nog andere, goed bruikbare modellen. Denk bijvoorbeeld aan het OGSM-model of het Business Model Canvas. Deze modellen hebben allemaal gemeen dat ze strategie beknopt en visueel uitwerken, en dat is het krachtige van deze instrumenten. Als alles op één pagina moet passen, dan dwingt het je om keuzes te maken. Wil je meer weten over strategie ontwikkeling? Neem dan gerust contact met ons op!
Neem contact op
Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.
Het woord ‘Obeya’ komt uit het Japans en betekent letterlijk ‘grote kamer’. Het werd voor het eerst gebruikt door Toyota tijdens de ontwikkeling van hun model Prius in de jaren ’90. Het idee was om een ruimte te creëren waar alle stakeholders van een project samen konden komen om informatie te delen.
Een effectieve Operational Excellence strategie is niet iets dat toevallig ontstaat; het is het resultaat van zorgvuldige planning, gedetailleerde analyse en consequente uitvoering.