Het Ishikawa diagram is een visuele techniek die helpt om de mogelijke oorzaken van een probleem in kaart te brengen. Het diagram ziet eruit als een visgraat. In de kop zet je het probleem en de mogelijke oorzaken in de ‘graten’. Het is een eenvoudige tool die je helpt de juiste oorzaken in kaart te brengen. In deze blog geven we je twee Ishikawa diagram voorbeelden.
Zoals net benoemd bestaat de Ishikawa uit een vis met een kop en zes graten. Die zes graten staan voor de zes categorieën waar je aan moet denken bij het vinden van oorzaken. Het doel is niet om je oorzaak bij de juiste graat te plaatsen, maar om je bewust te zijn waar je mogelijke oorzaken vindt.
De zes graten beginnen allemaal met de letter M:
Hieronder geven we je twee Ishikawa diagram voorbeelden!
Bij een onderwijsinstelling vallen de prestaties van de studenten tegen. Dit collegejaar heeft minder dan de helft van de studenten het eerste vak van het jaar gehaald. Docenten en studenten gaan samen op zoek naar de oorzaak hiervan.
Probleem in de kop: Minder dan de helft van de studenten heeft eerste vak niet gehaald
De oorzaken:
De onderwijsinstelling gaat de oorzaken in de categorie ‘Mens’ verder onderzoeken, omdat ze denken dat de tegenvallende resultaten in een combinatie ziten van ongekwalificeerde docenten en de skills van studenten.
Een ander voorbeeld komt uit de zorg. Een ziekenhuis merkt namelijk op dat het laatste jaar meer fouten zijn gemaakt in het verstrekken van medicatie. Ze passen de Ishikawa toe om te kijken wat de oorzaken van dit probleem zijn.
Probleem in de kop: Aan 1 op de 100 patiënten is afgelopen jaar onjuiste medicatie verstrekt
De oorzaken:
Het ziekenhuis gaat ervoor zorgen dat het voorraadbeheer op orde komt. Ook gaan ze in gesprek met leveranciers en passen ze de etiketten aan. Als daarna nog fouten gemaakt worden, zoomen ze in op de andere oorzaken.
Een klantreis wordt ook wel een customer journey genoemd. Als je een klantreis doet, doorloop je het hele proces waar normaal gesproken een klant doorheen gaat. Bijvoorbeeld bij het kopen van een nieuwe auto.
Obeya is een veelgebruikte methode in organisaties. Het kan verschillende doelen hebben, zoals het uitvoeren van projecten, het verbeteren van samenwerking in teams of een snellere besluitvorming. Vaak worden hiervoor Obeya borden gebruikt.
Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.