Iedere organisatie verandert, maar helaas niet altijd succesvol. Wij weten dat organisaties pas écht veranderen, als de mensen binnen die organisatie ook mee veranderen. Het ADKAR-model helpt organisaties te begrijpen welke stappen medewerkers nodig hebben om een verandering te omarmen. In deze blog leggen we je uit hoe jij weerstand binnen een organisatie kan herkennen en aanpakken met het ADKAR-model.
Het ADKAR-model is ontwikkeld door Prosci in de jaren ’90 en richt zich op de individuele kant van organisatieverandering. De aanleiding was duidelijk: veel verandertrajecten mislukten omdat medewerkers niet mee veranderden.
Het uitgangspunt van ADKAR is simpel maar krachtig: een organisatie verandert pas écht als de mensen binnen die organisatie mee veranderen. Het model maakt de individuele stappen van verandering zichtbaar en hanteerbaar. Zo helpt het managers en veranderaars te begrijpen welke voorwaarden nodig zijn om medewerkers door een verandering te begeleiden en waar mogelijke weerstand kan ontstaan.
Goed om te weten: De vijf stappen van ADKAR worden niet altijd lineair doorlopen. Soms moet je een stap terug of kan er een stap overgeslagen worden.
De afgelopen jaren zijn er steeds meer systemen en digitale tools bijgekomen, waardoor het ziekenhuis heeft besloten een nieuw, overkoepelend elektronisch patiëntendossier (EPD) in te voeren. De managers presenteren het nieuwe systeem aan het team.
Verpleegkundige Anna begrijpt eerst waarom de verandering nodig is (Awareness). Ze ziet ook meteen het voordeel voor haar eigen werk: minder dubbel werk en snellere overdracht van patiëntinformatie (Desire).
Vervolgens krijgt ze gerichte training over het gebruik van het nieuwe systeem (Knowledge) en oefent actief met ondersteuning van een collega (Ability). Na een paar weken ontvangt ze positieve feedback en wordt haar inzet erkend door het afdelingshoofd tijdens een teamoverleg (Reinforcement).
Dankzij deze stapsgewijze begeleiding neemt Anna de verandering volledig over en werkt ze nu zelfstandig en zelfverzekerd met het nieuwe EPD.
Het ADKAR-model maakt duidelijk dat succesvolle verandering begint bij het individu. Het helpt managers en veranderaars om te zien welke stap al is bereikt en waar nog ondersteuning nodig is. Zo kunnen interventies gericht worden ingezet: soms is extra uitleg nodig (Awareness), soms training of oefening (Knowledge en Ability), of juist begeleiding en positieve feedback (Reinforcement).
Het ADKAR-model biedt dus niet alleen een diagnose-instrument, maar ook een praktisch handvat om medewerkers stap voor stap door verandering te begeleiden. Door te focussen op bewustzijn, verlangen, kennis, vaardigheden en bekrachtiging, maak je verandering niet alleen mogelijk, maar ook duurzaam. Zo groeit niet alleen de organisatie, maar ook de mensen die er deel van uitmaken en dát is de sleutel tot echte verandering.
Wil jij weerstand in projecten voorkomen en aan de slag met gedragsverandering? Tijdens de green belt opleiding gaan we hier actief mee aan de slag en leer jij succesvol een leiderschapsrol aannemen tijdens verandertrajecten!
Roos helpt je graag! Neem contact met ons op via het contactformulier. We beantwoorden je vraag altijd binnen één werkdag.
Wat is het verschil tussen accreditatie en certificering? En welke lean six sigma certificeringen zijn er? Dit artikel helpt je kiezen!
Als je een green belt volgt, dan kun je naast een green belt certificaat van deelname ook je praktijkcertificering behalen. In dit artikel vertellen we je er alles over!
Iedere organisatie verandert, maar helaas niet altijd succesvol. Wij weten dat organisaties pas écht veranderen, als de mensen binnen die organisatie ook mee veranderen. Het ADKAR-model helpt organisaties te begrijpen welke stappen medewerkers nodig hebben om een verandering te omarmen.