De kwaliteiten van een succesvolle projectmanager

Een goede

projectmanager

Auteur: Roos Spanjer Laatst bijgewerkt op: 18 april 2024
projectmanager

Wat is een projectmanager?

Een goede projectmanager leidt meestal grote projecten waar meerdere subprojecten onder vallen. De projectmanager stuurt dan ook vaak de projectleiders van deze subprojecten aan. Een leuke en uitdagende rol! Wat is er nodig om deze rol goed uit te voeren?

In dit artikel vertellen we je:

  • Welke vaardigheden een projectmanager nodig heeft.
  • Waarom een projectmanager deze vaardigheden nodig heeft.
  • Hoe je zelf een succesvolle projectmanager wordt.

Effectief communiceren

Deze skill is in veel rollen belangrijk, maar ook zeker voor een projectmanager! Je bent de spil in het web van projecten. Voorzie de opdrachtgever tijdig van updates over de projecten. Dit kan eens in de week zijn, maar ook eens in de twee of drie weken. Dit is afhankelijk van het type project. Zo kun je indien nodig de planning wijzigen of andere zaken meenemen die hoge prioriteit hebben. Ook effectief communiceren met de projectleden is belangrijk. Door iedereen op de hoogte te houden van de ontwikkelingen creëer je betrokkenheid.

Overzicht bewaken

Binnen het team zijn projectleiders en projectleden bezig met hun eigen project. Daarom is het jouw rol om te zorgen dat je weet wat de ontwikkelingen binnen de projecten zijn. Wat is ons einddoel en wijken we niet van de koers af? Als projectmanager zorg je dat de projectteams zich bezighouden met wat nodig is! Hierin ondersteun je de projectleiders met aansturen van de teams.

projectmanager

Timemanagement

Een goede planning is key! Deze stem je af met de opdrachtgever aan het begin van het project. Misschien zijn er afstemmingsmomenten nodig in het project, bijvoorbeeld tussen twee projectleiders. Dit wil je zoveel mogelijk meenemen in de planning. Helaas kan het gebeuren dat zaken anders lopen dan gepland. Een project loopt vertraging op wat misschien weer impact heeft op een ander project. Als projectmanager dien je dit tijdig te constateren, zodat je hierop kan anticiperen en de planning (alleen indien noodzakelijk!) aanpast.

Oplossingsgericht (out of the box)

Uitdagingen ga je vast en zeker tegenkomen! Als projectmanager deins je hier niet voor terug. Je gaat onderzoeken wat het probleem precies is en hoe dit probleem is ontstaan. We willen namelijk de grondoorzaak van het probleem oplossen en niet de symptomen bestrijden. Dit hoef je uiteraard niet alleen te doen, maar je neemt hierin wel de leiding. Vaak kom je door out of the box te denken tot de best passende oplossing! Bedenk eerst een aantal verschillende oplossingen en bepaal daarna samen met de betrokkenen welke het beste aansluit op het probleem.

Naast bovenstaande skills zijn er nog andere skills die een projectmanager nodig heeft zoals organiseren, goed luisteren en mensen begeleiden in nieuwe werkwijzen. Voor alle skills geldt dat ervaring opdoen key is. Daarnaast kun je ook veel leren en je ontwikkelen door feedback te vragen van verschillende collega’s.

Wil je ook de skills van een projectmanager in de vingers krijgen? In onze green belt leer je alles over het leiden van projecten. Je gaat aan de slag met verschillende lean verbetertools. Ook nemen we je mee in gedragsverandering en hoe je mensen hierin meekrijgt.

Zelf aan de slag als projectmanager?

Met de 6-daagse green belt training leer je alle lean six sigma tools en technieken toe te passen. Daardoor ben je in staat om processen te verbeteren. Het resultaat: minder verspilling en meer werkplezier. 😊

4, 11 en 18 september, 2, 9 en 16 oktober 2024
4, 11 en 18 november, 2, 9 en 16 december 2024
Of bekijk alle opties
Voorbeelden van het RACI model + template!
Voorbeelden van het RACI model + template!

RACI is een handige tool die je om rollen en verantwoordelijkheden goed te verdelen binnen een project. In deze blog leggen we uit wat het RACI-model is, hoe je het gebruikt en geven we een aantal voorbeelden hoe een RACI eruit ziet.

ANOVA: variantie analyse
ANOVA: variantie analyse

Met een ANOVA (variantie analyse) bereken je of er significante verschillen zijn tussen verschillende groepen. Wij leggen het simpel uit zodat je dit direct kunt toepassen bij het verbeteren van een proces.

Wat is een bottleneck?
Wat is een bottleneck?

Een bottleneck is een knelpunt in een proces waardoor het proces vertraagd of zelfs vastloopt. In deze blog nemen we je mee in wat een bottleneck is en hoe je die herkent in verschillende processen.

Alle artikelen bekijken