Een stakeholderanalyse is een handige (en belangrijke!) tool in projectmanagement. Een stakeholder is een persoon die direct of indirect belang heeft bij een bepaald project. Het is goed om deze mensen aan het begin van een project in kaart te brengen. Zo weet je namelijk precies wie je moet betrekken en in welke mate. Maar hoe doe je dat? In deze blog helpen we je op weg!
De onderstaande grafiek helpt bij het maken van dat communicatieplan:
Op de horizontale as zie je de hoeveelheid belang, links heeft weinig belang en meer naar rechts op de as heeft veel belang. Op de verticale as zie je de hoeveelheid invloed die stakeholders hebben. Aan de onderkant van de as hebben stakeholders weinig invloed en aan de bovenkant hebben stakeholders veel invloed, bijvoorbeeld in het nemen van besluiten.
Als je je lijst met stakeholders hebt bepaald, verdeel je ze daarna in deze vlakken. Je vraagt jezelf dus af: hoeveel invloed heeft deze stakeholder op ons project of het resultaat van ons project? Hoeveel belang heeft iemand erbij? Staan ze te springen om die nieuwe werkwijze? Uiteindelijk heb je dan een overzicht hoe je communiceert met de verschillende stakeholders.
Lees meer: de zeven verschillende stakeholdersKortom, stakeholders in kaart brengen is belangrijk in projectmanagement! Het helpt om inzichtelijk te maken wie betrokken zijn en hoeveel belang en invloed deze betrokkenen hebben. Of je nu een winkelcentrum bouwt, een nieuwe app ontwikkelt of een medisch hulpmiddel op de markt brengt, het begrijpen van je stakeholders is in alle projecten van belang.
Een stakeholderanalyse leren maken? Volg een green belt training!Een succesvolle lean transformatie vraagt om inspirerend lean leiderschap. In dit artikel lees je hoe je hiermee aan de slag gaat.
De 14 management principes van Toyota vormen de basis van het Toyota Production System (TPS), waaruit lean is ontstaan. Lees hier meer!
Leer hoe je berekeningen maakt die je helpen om processen te begrijpen. Bijvoorbeeld de doorlooptijd en de proces efficiency.