Een stakeholderanalyse is een handige (en belangrijke!) tool in projectmanagement. Een stakeholder is een persoon die direct of indirect belang heeft bij een bepaald project. Het is goed om deze mensen aan het begin van een project in kaart te brengen. Zo weet je namelijk precies wie je moet betrekken en in welke mate. Maar hoe doe je dat? In deze blog helpen we je op weg!
De onderstaande grafiek helpt bij het maken van dat communicatieplan:

Op de horizontale as zie je de hoeveelheid belang, links heeft weinig belang en meer naar rechts op de as heeft veel belang. Op de verticale as zie je de hoeveelheid invloed die stakeholders hebben. Aan de onderkant van de as hebben stakeholders weinig invloed en aan de bovenkant hebben stakeholders veel invloed, bijvoorbeeld in het nemen van besluiten.
Als je je lijst met stakeholders hebt bepaald, verdeel je ze daarna in deze vlakken. Je vraagt jezelf dus af: hoeveel invloed heeft deze stakeholder op ons project of het resultaat van ons project? Hoeveel belang heeft iemand erbij? Staan ze te springen om die nieuwe werkwijze? Uiteindelijk heb je dan een overzicht hoe je communiceert met de verschillende stakeholders.
Lees meer: de zeven verschillende stakeholdersKortom, stakeholders in kaart brengen is belangrijk in projectmanagement! Het helpt om inzichtelijk te maken wie betrokken zijn en hoeveel belang en invloed deze betrokkenen hebben. Of je nu een winkelcentrum bouwt, een nieuwe app ontwikkelt of een medisch hulpmiddel op de markt brengt, het begrijpen van je stakeholders is in alle projecten van belang.
Een stakeholderanalyse leren maken? Volg een green belt training!
AI kan helpen aan de organisatiekant van de zorg, daar waar processen slimmer kunnen, tijd te winnen is en samenwerking beter kan. Juist daar ligt de verbinding met lean. In deze blog lees je hier meer over!
Het Vijfkrachten model helpt organisaties om de aantrekkelijkheid en winstgevendheid van een bedrijfstak te analyseren. Door vijf krachten in kaart te brengen, krijg je zicht op de dynamiek van de markt en de factoren die jouw concurrentiepositie bepalen.
Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.