Een stakeholderanalyse maken: tips en tricks!

Een stakeholderanalyse is een handige (en belangrijke!) tool in projectmanagement. Een stakeholder is een persoon die direct of indirect belang heeft bij een bepaald project. Het is goed om deze mensen aan het begin van een project in kaart te brengen. Zo weet je namelijk precies wie je moet betrekken en in welke mate. Maar hoe doe je dat? In deze blog helpen we je op weg!

Auteur: Hanna Lankhorst Laatst bijgewerkt op: 9 augustus 2024

Hoe maak je een stakeholderanalyse?

  1. Identificeer de stakeholders: Maak een lijst van alle mensen en groepen die invloed hebben op het project of die door het project beïnvloed worden.
  2. Begrijp hun belangen: Bepaal wat hun belangen zijn, maar bijvoorbeeld ook de zorgen die ze hebben over het project.
  3. Beoordeel hun invloed: Bedenk hoe groot hun invloed is op het project. Dit kan variëren van hoge invloed (zoals iemand die veel mandaat heeft) tot lage invloed (zoals een eindgebruiker).
  4. Ontwikkel een communicatieplan: Bepaal hoe je met elke communiceert. Bedenk ook hoe vaak je dat doet, geef je eens in de twee weken een update of is het nodig om iedere week een moment te prikken?
Wat is een stakeholderanalyse?

Een voorbeeld stakeholderanalyse maken

De onderstaande grafiek helpt bij het maken van dat communicatieplan:

Stakeholderanalyse maken

Op de horizontale as zie je de hoeveelheid belang, links heeft weinig belang en meer naar rechts op de as heeft veel belang. Op de verticale as zie je de hoeveelheid invloed die stakeholders hebben. Aan de onderkant van de as hebben stakeholders weinig invloed en aan de bovenkant hebben stakeholders veel invloed, bijvoorbeeld in het nemen van besluiten.

Als je je lijst met stakeholders hebt bepaald, verdeel je ze daarna in deze vlakken. Je vraagt jezelf dus af: hoeveel invloed heeft deze stakeholder op ons project of het resultaat van ons project? Hoeveel belang heeft iemand erbij? Staan ze te springen om die nieuwe werkwijze? Uiteindelijk heb je dan een overzicht hoe je communiceert met de verschillende stakeholders.

Lees meer: de zeven verschillende stakeholders

Uitleg stakeholderanalyse maken

  • Tevreden houden: deze stakeholders hebben weinig belang, maar veel invloed. Deze mensen moet je dus tevreden houden. Stem met ze af hoe ze geïnformeerd willen worden en hoe vaak.
  • Monitoren: dit zijn de stakeholders die zowel weinig belang als weinig invloed hebben. Dat betekent niet dat je ze uit het oog mag verliezen! Projecten veranderen nog wel eens, dus dat kan betekenen dat de belangen van iemand ook veranderen. Deze mensen wil je monitoren zodat je je communicatie tijdig kan aanpassen en ze meer kan betrekken als dat nodig is.
  • Samenwerken: deze stakeholders hebben veel belang én veel invloed. Dat betekent samenwerken! Doordat ze veel belang hebben, zullen ze ook veel mee willen denken. Ook is het handig dat ze veel invloed hebben, daardoor kunnen sommige dingen net even wat sneller gaan als je als projectleider minder invloed hebt bijvoorbeeld.
  • Informeren: deze mensen hebben veel belang bij het project, maar weinig invloed. Daarom is het belangrijk deze mensen goed te informeren. Je wil ze betrokken houden en daarom tijdig updaten over de ontwikkelingen in het project.

Conclusie

Kortom, stakeholders in kaart brengen is belangrijk in projectmanagement! Het helpt om inzichtelijk te maken wie betrokken zijn en hoeveel belang en invloed deze betrokkenen hebben. Of je nu een winkelcentrum bouwt, een nieuwe app ontwikkelt of een medisch hulpmiddel op de markt brengt, het begrijpen van je stakeholders is in alle projecten van belang.

Een stakeholderanalyse leren maken? Volg een green belt training!
Obeya bord in de praktijk
Obeya bord in de praktijk

Obeya is een veelgebruikte methode in organisaties. Het kan verschillende doelen hebben, zoals het uitvoeren van projecten, het verbeteren van samenwerking in teams of een snellere besluitvorming. Vaak worden hiervoor Obeya borden gebruikt.

De klantreis: fases en een stappenplan
De klantreis: fases en een stappenplan

Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.

Obeya room: wat is het?
Obeya room: wat is het?

Het woord ‘Obeya’ komt uit het Japans en betekent letterlijk ‘grote kamer’. Het werd voor het eerst gebruikt door Toyota tijdens de ontwikkeling van hun model Prius in de jaren ’90. Het idee was om een ruimte te creëren waar alle stakeholders van een project samen konden komen om informatie te delen.

Alle artikelen bekijken