Golden circle

De Golden Circle is een bekend model van Simon Sinek. Hij heeft er onder andere een inspirerende TED talk over gehouden. De Golden Circle vat eigenlijk samen waarom sommige organisaties zo ontzettend succesvol zijn: zij weten waarom ze dingen doen, zoals ze doen. Hierdoor ervaar je een ‘hogere missie’ waar jij in de organisatie een bijdrage aan levert, waar en op welke afdeling je ook werkt. Het zorgt voor verbinden en een gezamenlijk doel. Wij gebruiken dit model vaak in strategische sessies. In dit artikel vertellen we je wat de Golden Circle inhoudt.

Auteur: Roos Spanjer Laatst bijgewerkt op: 19 september 2024
Prestatie organisatie

Golden circle

De Golden circle’ van Simon Sinek is een model dat je als organisatie helpt om je missie te verwoorden en je strategie te bepalen. Als je als organisatie met lean aan de slag wil, kan de golden circle je helpen om prioriteiten te formuleren. Lean moet immers bijdragen aan je strategie, het is geen strategie op zichzelf.

In dit artikel leggen we je uit:

  • Wat de golden circle is.
  • En wat je ermee kan als je binnen je organisatie lean wil introduceren.

Why, how, what

De golden circle van Sinek bestaat uit drie cirkels: de ‘why’, de ‘how’ en de ‘what’. Veel organisaties gebruiken de golden circle om de missie van hun organisatie te verwoorden. Dit lijkt simpel, maar het zal je verbazen hoeveel organisaties niet in één zin kunnen vertellen waarom ze eigenlijk bestaan.

En ook al wordt een visie of strategie soms als abstract of vaag ervaren, toch helpt het medewerkers in hun werkplezier als ze begrijpen waarom ze doen, wat ze doen. Het begrijpen van de why, how en what van de organisatie zorgt ervoor dat je ervaart dat je werk van betekenis is, omdat je weet waarom (en waarvoor) je je werk doet. Dit geeft een gevoel van betrokkenheid, omdat je impact maakt en een bijdrage levert aan de missie van de organisatie, waar in de organisatie je ook werkt. Tegelijkertijd weet je ook vanuit welke visie en kernwaarden je de processen in de organisatie uitvoert.

Patagonia

Why: wat is het bestaansrecht van jouw organisatie?

Simon Sinek’s boek heet niet voor niets ‘Start with why‘. Dat is waar je volgens hem altijd mee moet beginnen: waarom bestaat jouw organisatie? Wat is het het doel, de kern van je bestaan? Dit geef je weer in de binnenste cirkel.

Elke organisatie heeft een doel nodig, een reden om te bestaan. Een mooi voorbeeld van een bedrijf met een hele duidelijke ‘why’ is Patagonia: ‘Use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis’. 

How: hoe ga je je doel bereiken?

De tweede cirkel bestaat uit de ‘how’: hoe ga je dat doel bereiken? Wat is jouw unieke meerwaarde? De ‘how’ gaat meer over de manier waarop je iets doet (hoe), dan over hetgeen ‘wat’ je precies doet.

Een bekende ‘how’ is die van Apple: ‘challenging the status quo by making our products beautifully designed, simple to use and user-friendly’.

Bij Lean People werken we heel duidelijk vanuit onze kernwaarden: persoonlijk, praktisch, resultaatgericht en inspirerend. Wij helpen organisaties slimmer (samen)werken en dat doen we op deze manier. Het geeft richting aan de manier waarop we ons werk doen.

Cirkel

What: wat ga je uitvoeren om dit te realiseren?

De ‘what’ kunnen de meeste mensen wel invullen. Deze buitenste cirkel geeft weer wat er precies in de organisatie gedaan wordt om het doel te bereiken. Welke activiteiten worden er uitgevoerd?

De ‘what’ uit zich in de primaire processen van de organisatie, zoals bijvoorbeeld zorg leveren, onderwijzen, producten verkopen of bepaalde diensten leveren.

Golden circle & lean

Als je iets met lean wil gaan doen met binnen jouw organisatie, moet je je afvragen welk doel dit ondersteunt.  Lean is namelijk geen doel op zich, het is een middel dat je helpt doelstellingen te bereiken.

Als jouw ‘how’ zich richt op excellente klantervaringen, dan kan lean je helpen om behoeften in kaart te brengen en procesverbeteringen gericht op een nog betere ervaring door te voeren.

Maar als jouw ‘how’ zich richt op snelle en excellente dienstverlening, helpt lean je juist om verspilling uit processen te bannen en zo efficient en effectief mogelijk te werken.

In beide gevallen kan lean helpen. Wel zullen de keuze’s voor projecten, te gebruiken tools en technieken en opleiding verschillen. Daarom moet je jezelf altijd de vraag stellen: aan welk doel draagt lean bij? Dat doel en de strategie kun je uitwerken met behulp van de golden circle.

Zelf aan de slag?

Wil je ook aan de slag in jouw organisatie met strategie en procesverbetering? Wij denken graag met je mee!

Vertel meer!

Ook interessant:

Alle artikelen bekijken
De 14 management principes van Toyota
De 14 management principes van Toyota

De 14 management principes van Toyota vormen de basis van het Toyota Production System (TPS), waaruit lean is ontstaan. Lees hier meer!

Vier berekeningen die inzicht geven in een proces
Vier berekeningen die inzicht geven in een proces

Leer hoe je berekeningen maakt die je helpen om processen te begrijpen. Bijvoorbeeld de doorlooptijd en de proces efficiency.

Het VUCA model: wat is het?
Het VUCA model: wat is het?

Het VUCA model wordt toegepast in verschillende sectoren. Het is een tool die je helpt te bepalen wanneer je welke acties onderneemt.

Alle artikelen bekijken