Loop jij ook wel eens meerdere rondjes in de supermarkt om het product te vinden waar je naar op zoek bent? Of herken je dat je bij thuiskomst dan alsnog een essentieel product bent vergeten wat je écht nodig had? Deze frustratie doet zich ook regelmatig voor op kantoor of op de werkvloer. Gelukkig is er een handige tool die hierbij kan helpen: het spaghetti diagram.
Onbewust nemen mensen een bepaalde route die meestal de makkelijkste weg is. Die route is afhankelijk van het werk wat je doet en van de werkruimte. Voor iedere werknemer kan die route anders zijn waardoor er verschillende verspillingen zich voordoen. Met een spaghetti diagram breng je in kaart welke bewegingen mensen of goederen maken.
Je kunt een spaghetti diagram maken door op de plattegrond van je werkplek de dagelijkse route van medewerkers of goederen te tekenen. Let er hierbij op dat je de werkelijke situatie tekent. Zo krijg je in beeld hoe de medewerkers of goederen zich bewegen! Veel bewegingen zijn onnodig en worden dus gezien als verspilling. Door een spaghetti diagram te maken heb je direct in kaart hoeveel verspillingen er zich voordoen door de inefficiënte indeling van de werkvloer.
Deze tool kan je helpen:
Wanneer je een spaghetti diagram gemaakt hebt, kun je de werkvloer anders gaan indelen. Daarbij wil je zoveel mogelijk onnodige bewegingen voorkomen. Het kan handig zijn om de werkplek in te delen in een U-vorm waarbij je werkplek zich aan de binnenkant bevindt. Het is wel belangrijk om daarbij hetgeen wat je het vaakst gebruikt, dichtbij te zetten. Let er wel op dat je het team betrekt bij het herinirchten van de werkomgeving. Dat is nodig omdat het voor hen logisch moet zijn hoe zij straks aan het werk moeten gaan wat als het goed is een stuk makkelijker en lekkerder moet gaan.
Met de 6-daagse green belt training leer je alle lean six sigma tools en technieken toe te passen. Daardoor ben je in staat om processen te verbeteren. Het resultaat: minder verspilling en meer werkplezier. 😊
Het Vijfkrachten model helpt organisaties om de aantrekkelijkheid en winstgevendheid van een bedrijfstak te analyseren. Door vijf krachten in kaart te brengen, krijg je zicht op de dynamiek van de markt en de factoren die jouw concurrentiepositie bepalen.
Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.
Het INK-model helpt organisaties om overzicht te krijgen over alle onderdelen van de bedrijfsvoering en biedt concrete handvatten om prestaties systematisch te verbeteren.