Management Drives: wat is het precies?

Management Drives is een methode die inzicht geeft in de drijfveren en motivaties van mensen binnen een organisatie. Deze methode helpt je te begrijpen waarom mensen zich op een bepaalde manier gedragen. Het vertelt je meer over hoe dit gedrag invloed heeft op hun werk en samenwerking met anderen. Door inzicht te krijgen in de verschillende drijfveren van mensen leer je veel over hen. Doordat je elkaars drijfveren nu kent en begrijpt, bevordert dat de samenwerking!

Auteur: Hanna Lankhorst Laatst bijgewerkt op: 22 augustus 2024

De zes verschillende management drives

De Management Drives methode bestaat uit zes verschillende drijfveren, ze zijn te herkennen aan een eigen kleur. Elke kleur vertegenwoordigt specifieke drijfveren of manieren van denken en werken. Laten we kijken wat de kleuren inhouden.

Geel – Visionair

Mensen met een gele drijfveer houden van analyseren en begrijpen. Ze zijn nieuwsgierig en willen graag de diepte ingaan. Ze stellen veel vragen en zijn gericht op de toekomst. Visionairs ervaren ook graag veel vrijheid in hun denken en doen, maar ze bekijken dingen vaak ook vanuit een theoretisch perspectief.

Groen – People Manager

De groene drijfveer draait om samenwerken en verbinden met anderen. Mensen met deze drijfveer hechten veel waarde aan harmonie en samenhang. Ze willen dat iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt. Groene mensen zijn vaak empathisch en sociaal ingesteld, daarom streven ze naar een goede sfeer binnen het team. Voor een People Manager is iedereen in een team gelijk.

Oranje – Ondernemer

Oranje is de kleur van ambitie en resultaatgerichtheid. Mensen met een oranje drijfveer zijn competitief ingesteld, ze willen graag winnen en succesvol zijn. Ze zijn gedreven om hun doelen te bereiken. Om die doelen te behalen, werken ze graag met lijstjes. Oranje mensen zijn vaak ondernemend en innovatief. Ze zoeken veel naar manieren om zichzelf en hun prestaties te verbeteren.

Gedrag veranderen in vijf stappen

Blauw – Bestuurder

Blauwe drijfveren richten zich op structuur, regels en duidelijkheid. Mensen met een blauwe drijfveer houden van orde en regelmaat. Afspraak = afspraak bij blauwe mensen. Ze zijn vaak nauwkeurig en gedisciplineerd en hechten veel waarde aan planning en organisatie. Deze mensen zorgen ervoor dat processen soepel verlopen en dat er duidelijkheid is binnen het team.

Rood – Autoriteit

Rood staat voor kracht, durf en actie. Mensen met een rode drijfveer zijn daadkrachtig en nemen snel beslissingen. Ze zijn direct en houden van aanpakken, wat ze soms weer ongeduldig maakt. Rode mensen zijn vaak energiek en assertief, en ze zijn niet bang om risico’s te nemen of verantwoordelijkheid te dragen.

Paars – Nestor

De paarse drijfveer draait om zekerheid en traditie. Mensen met deze drijfveer hechten veel waarde aan stabiliteit en continuïteit. Ze respecteren tradities en gewoontes en vinden het belangrijk om een gevoel van veiligheid en geborgenheid te hebben. Deze mensen zijn vaak loyaal en betrouwbaar. Ze zien zichzelf meer als onderdeel van het collectief dan als individu.

Management Drives

Wat heb je aan Management Drives?

Management Drive profielen zorgen voor inzicht in de verschillende drijfveren binnen een team of organisatie. Deze kennis kan vanuit meerdere perspectieven handig zijn. Een aantal voorbeelden:

  1. Betere communicatie

Door te begrijpen welke drijfveren je collega’s hebben, kun je beter inspelen op hun behoeften en voorkeuren. Dit zorgt voor minder misverstanden. Als je bijvoorbeeld weet dat een collega een blauwe drijfveer heeft, kun je ervoor zorgen dat je communicatie duidelijk en gestructureerd is. Of als je iets van een Ondernemer vraagt, dat je het aanlevert op een lijstje 😉

  1. Verbeterde samenwerking

Teams bestaan vaak uit mensen met verschillende drijfveren. Door inzicht te krijgen in deze verschillen, kun je beter gebruik maken van de sterke punten van ieder teamlid. Een team waarin alle drijfveren vertegenwoordigd zijn, heeft veel aan de analysevaardigheden van gele mensen, de samenwerkingsgerichtheid van groene mensen, en de resultaatgerichtheid van oranje mensen.

  1. Effectiever leiderschap

Voor managers is het belangrijk om te weten wat hun teamleden drijft en motiveert. Met deze kennis kunnen ze hun leiderschapsstijl aanpassen aan de behoeften van hun team. Een manager kan een meer groene aanpak gebruiken om een harmonieus team te vormen, of juist een oranje aanpak om een competitief en resultaatgericht team te motiveren.

Lees meer over de Management Drives test + voorbeelden
  1. Persoonlijke ontwikkeling

Inzicht in je eigen drijfveren helpt je om je sterke punten en ontwikkelpunten te bepalen. Je leert hoe je je natuurlijke talenten beter inzet en hoe je kan werken aan gebieden waar je minder goed in bent. Mooie persoonlijke groei dus!

  1. Conflictbeheer

Conflicten op de werkvloer ontstaan vaak doordat mensen verschillende drijfveren hebben. Door deze drijfveren te herkennen en te begrijpen, los je conflicten makkelijker op of voorkom je ze zelfs. Bijvoorbeeld een verschil in behoefte aan structuur, ordening en afspraken kan bij tussen een rood en blauw persoon voor heel wat frictie zorgen. Door beide perspectieven te zien en te bespreken, kijk je naar een oplossing die voor beide partijen werkt.

  1. Strategische planning

Organisaties gebruiken Management Drives ook voor strategische planning. Door te begrijpen welke drijfveren dominant zijn binnen de organisatie, kunnen leiders beter inspelen op de cultuur en strategieën ontwikkelen die passen bij de motivaties van hun medewerkers. Een organisatie met veel oranje drijfveren kan focussen op innovatie en competitie, terwijl een organisatie met veel paarse drijfveren meer waarde hecht aan stabiliteit en traditie.

Slimmer leren samenwerken? Volg een green belt training!
Obeya bord in de praktijk
Obeya bord in de praktijk

Obeya is een veelgebruikte methode in organisaties. Het kan verschillende doelen hebben, zoals het uitvoeren van projecten, het verbeteren van samenwerking in teams of een snellere besluitvorming. Vaak worden hiervoor Obeya borden gebruikt.

De klantreis: fases en een stappenplan
De klantreis: fases en een stappenplan

Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.

Obeya room: wat is het?
Obeya room: wat is het?

Het woord ‘Obeya’ komt uit het Japans en betekent letterlijk ‘grote kamer’. Het werd voor het eerst gebruikt door Toyota tijdens de ontwikkeling van hun model Prius in de jaren ’90. Het idee was om een ruimte te creëren waar alle stakeholders van een project samen konden komen om informatie te delen.

Alle artikelen bekijken