Gedrag veranderen in vijf stappen

Je team betrekken

bij verandering

gedragsverandering

Gedrag veranderen is een thema dat in elke organisatie speelt. Of het nu gaat om een nieuwe werkwijze, een nieuw systeem of de omgeving om ons heen die verandert: soms moet je gewoon je gedrag aanpassen. Dat is niet altijd makkelijk, zeker niet als je hierin ook collega’s moet meenemen.

Het helpt om te snappen welke stadia van gedragsverandering mensen doormaken.

In dit artikel nemen we je mee in deze vijf fasen:

  • Ontkennen
  • Erkennen
  • Verkennen
  • Actie
  • Volhouden

Gedrag veranderen is een uitdaging

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de ‘duur’ van gedragsverandering. De uitkomsten komen niet bij ieder onderzoek helemaal overeen, maar één ding is zeker: gedrag verander je niet van het ene op het andere moment. Een gedragsverandering duurt minimaal 21 dagen en zelfs 66 dagen om van gedrag een automatisme te maken.

Deze periode heb je nodig wanneer je je eigen gedrag wil veranderen. Nog complexer wordt het, als je het gedrag van een heel team of een hele organisatie wil veranderen. Het helpt dan als je begrijpt wat mensen doormaken in zo’n proces.

Verschillende stadia van gedragsverandering

Het ‘Stages of change’ model van Prochaska & DiClemente laat stap voor stap zien waar mensen doorheen gaan in een veranderproces.

Stap 1: Ontkennen

Dit is de fase waarin je nog niet doorhebt dat er een probleem is. Het gaat toch goed zo? Je ontkent het als anderen aangeven dat er iets niet goed gaat of zoekt de oorzaak hiervan niet binnen het team of de organisatie.

Stap 2: Erkennen

In deze tweede fase begin je in te zien dat er een probleem is. Je bent echter nog niet zover dat je ook de urgentie voelt om hier iets aan te doen. Het is allemaal nog binnen de marges en het kan zo nog wel even een tijdje door.

Stap 3: Verkennen

In deze fase komt het besef dat er misschien toch wel iets moet gebeuren. Je ziet het probleem en begint na te denken over mogelijke oplossingen. Wat kun je doen? Welk nieuw gedrag hoort hierbij?

Stap 4: Actie

En dan weet je het: het is nu tijd voor actie! Je hebt een plan, je weet hoe het nieuwe gewenste gedrag eruitziet en gaat aan de slag.

Stap 5: Volhouden

Tot slot kom je aan bij de laatste fase. Het nieuwe gedrag wordt steeds meer een automatisme. Je bent gewend aan een nieuwe manier van werken en denkt bijna niet meer terug aan hoe het eerst ook alweer ging.

gedragsverandering

Gedrag veranderen in stappen

Niet iedereen doorloopt deze stappen op hetzelfde moment. Soms merk je bij een collega weerstand tegen een nieuwe werkwijze of idee. Dat kan komen doordat jij al in de actiefase zit, terwijl hij nog bezig is te erkennen dat er iets moet veranderen. Probeer daarom altijd te begrijpen in welke fase van gedragsverandering iemand zit en speel daarop in.

Trainingen agenda

Zelf aan de slag met gedragsverandering?

Met de 6-daagse green belt training leer je alle lean six sigma tools en technieken toe te passen. Daardoor ben je in staat om processen te verbeteren. Het resultaat: minder verspilling en meer werkplezier. 😊

= VOL GEBOEKT
4, 11 en 18 september, 2, 9 en 16 oktober 2024
Of bekijk alle opties
Manieren om de stand-up meeting succesvol te laten verlopen
Manieren om de stand-up meeting succesvol te laten verlopen

Stand-up meetings, of daily stand-ups, zijn een onderdeel van de dagelijkse routine binnen veel organisaties. Ze bieden een oplossing voor snelle communicatie en probleemoplossing.

De kwaliteiten van een succesvolle projectmanager
De kwaliteiten van een succesvolle projectmanager

Een goede projectmanager leidt meestal grote projecten waar meerdere subprojecten onder vallen. Een leuke en uitdagende rol! Wat is er nodig om deze rol goed uit te voeren?

Optimaliseer de waardestroom met makigami
Optimaliseer de waardestroom met makigami

Makigami is een vorm van waardestroomanalyse, specifiek ontworpen om inzicht te geven in de stroom van werk en informatie. Je brengt het huidige proces in kaart en analyseert waar knelpunten zitten.

Alle artikelen bekijken