Wanneer je to-do lijst maar blijft groeien en je niet meer weet waar je moet beginnen, helpt het om helder prioriteiten te stellen. De Eisenhower-matrix is daarbij een simpel maar krachtig hulpmiddel. In deze blog lees je hoe je jouw werkzaamheden indeelt in de matrix, hoe je vervolgens slim bepaalt wat je nú oppakt en welke praktische tips je helpen om écht grip te krijgen op je planning.
Heb jij ook vaak zoveel dingen te doen dat je niet weet waar je moet beginnen? Eindeloze to-do lijstjes waar geen einde aan lijkt te komen? Dan kan het helpen om prioriteiten te stellen en keuzes te maken. Wij gebruiken daarvoor de prioriteitenmatrix (ook wel Eisenhower matrix genoemd).
In deze blog lees je:
Een prioriteitenmatrix helpt je bij het beslissen welke taken je nú op gaat pakken en welke andere taken je (voorlopig) even laat voor wat het is. Dit doen je door te kijken naar hoe urgent en belangrijk de taak is:
Als je een kwadrant vult met alle opties, levert dit uiteindelijk vier mogelijkheden op.
Werkzaamheden die in de Eisenhower prioriteitenmatrix als belangrijk en urgent uit de bus komen, moet je zo snel mogelijk oppakken. Dit zijn namelijk de zaken die waarde opleveren, voor jou of voor je klant.
Het kan helpen deze werkzaamheden voor jezelf op een rijtje te zetten in de vorm van een to-dolijst. Hierin kun je ook nog onderscheid maken welke werkzaamheden nóg urgenter en belangrijker zijn dan andere werkzaamheden. Op deze manier begin je altijd met de meest belangrijke taak. Ook kun je onderscheid maken tussen de verschillende soorten werkzaamheden.
Is iets:
Dit kan je mee nemen in de volgorde van je to-dolijst, om zo verschillende soorten werkzaamheden met elkaar af te wisselen. Zelf werken we met Trello, waarbij je makkelijk to do’s kunt aanmaken waar je labels aan hangt.
Dingen die belangrijk zijn in de Eisenhower matrix maar niet urgent, hoeven niet altijd direct uitgevoerd te worden. Wel is het handig om deze werkzaamheden te plannen, omdat ze wel belangrijk zijn en dus waarde opleveren.
Houd bij je planning rekening met je dag-/ weekindeling. Zo is bewezen dat je in het begin van een werkweek meer concentratie hebt. Moet je over dingen nadenken of iets uitwerken, plan ze dan in het begin van de week. Taken die vooral uitvoerend zijn, kunnen ook later in de week.
Voor veel mensen is er winst te behalen op dit punt. Je hoeft namelijk niet altijd alles zelf te doen. Is iets urgent, maar niet belangrijk? Delegeer het! De Eisenhower matrix maakt dit goed duidelijk.
Het delegeren van werkzaamheden heeft twee voordelen:
Goed delegeren is een kunst, maar kan je heel veel opleveren!
Over deze werkzaamheden kunnen we kort zijn. Is iets niet belangrijk en niet urgent? Doe het niet! Het gaat je (of je klanten) namelijk niets opleveren. Komt een taak steeds vaker terug? Dan wordt het vanzelf een keer urgent en/of belangrijk.
Een aantal tips die je helpen met prioriteren:
De Eisenhower-matrix is een krachtige eerste stap, maar in onze lean six sigma green belt training leer je nóg veel meer tools om efficiënter te werken, processen te verbeteren en met data onderbouwde keuzes te maken. Praktisch, levendig en direct toepasbaar in jouw eigen werk.
Schrijf je vandaag nog in voor de green belt bij Lean People en til jouw manier van werken naar een hoger niveau.
Lean en efficiëntie worden vaak samen genoemd, maar zijn niet hetzelfde. Lees hier wat het verschil is en hoe je door lean efficiënter werkt.
Een prioriteitenmatrix helpt je om werkzaamheden logisch in te delen en te plannen. Wij gebruiken vaak de Eisenhower matrix. Lees hier meer!
Veel lean tools zijn makkelijk online te gebruiken. In dit artikel delen we onze ervaringen en tips met je.