Het Vijfkrachtenmodel helpt organisaties om de aantrekkelijkheid en winstgevendheid van een bedrijfstak te analyseren. Door vijf krachten in kaart te brengen, krijg je zicht op de dynamiek van de markt en de factoren die jouw concurrentiepositie bepalen.
Waarom floreert de ene sector jaar na jaar, terwijl een andere structureel worstelt met lage marges? Om dat te ontrafelen ontwikkelde Michael E. Porter, hoogleraar aan Harvard Business School, in 1979 zijn beroemde Vijfkrachtenmodel. Sinds de eerste publicatie in de Harvard Business Review is het uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke strategie-instrumenten ter wereld dat nog altijd veel wordt gebruikt bij marktanalyse en strategische besluitvorming.
In dit artikel lees je over:
Het Vijfkrachtenmodel helpt organisaties om de aantrekkelijkheid en winstgevendheid van een bedrijfstak te analyseren. Door vijf krachten in kaart te brengen, krijg je zicht op de dynamiek van de markt en de factoren die jouw concurrentiepositie bepalen. Met die inzichten kun je slimme keuzes maken. Hierdoor sta je als organisatie veel sterker en gaat je winstgevendheid omhoog.

Met het Vijfkrachtenmodel zie je niet alleen waar de risico’s liggen, maar ook waar kansen ontstaan. Het model geeft organisaties houvast om hun marktpositie te versterken, de juiste investeringen te doen en concurrentie slimmer tegemoet te treden. Zo vormt het een stevig fundament voor strategische planning en duurzame groei.
Het Vijfkrachtenmodel is praktisch inzetbaar in drie stappen:
Door het Vijfkrachtenmodel van Porter te combineren met andere strategische modellen krijg je een nog vollediger beeld van de positie van jouw organisatie binnen de markt. Denk aan:
PESTEL-analyse: helpt om macro-omgevingsfactoren te begrijpen, zoals politieke, economische en technologische ontwikkelingen.
SWOT-analyse: brengt interne sterktes en zwaktes in kaart, naast de externe kansen en bedreigingen.
Waardeketen van Porter: richt zich op de interne primaire en ondersteunende processen die waarde creëren voor de klant.
Het Vijfkrachtenmodel laat zien dat succes niet alleen afhangt van je interne kracht, maar vooral van de dynamiek waarin je opereert. Door de markt vanuit deze vijf invalshoeken te bekijken, ontdek je waar de kansen liggen om écht het verschil te maken. Het is geen eenmalige analyse, maar een kompas dat je steeds opnieuw kunt gebruiken om koers te bepalen in een veranderende wereld.
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je kennismaken met meer tools om processen te verbeteren? In onze green belt training leer je niet alleen processen verbeteren, maar ook hoe je met invloed en gedrag verandering écht laat slagen.
Roos helpt je graag! Neem contact met ons op via het contactformulier. We beantwoorden je vraag altijd binnen één werkdag.
Het Vijfkrachten model helpt organisaties om de aantrekkelijkheid en winstgevendheid van een bedrijfstak te analyseren. Door vijf krachten in kaart te brengen, krijg je zicht op de dynamiek van de markt en de factoren die jouw concurrentiepositie bepalen.
Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.
Het INK-model helpt organisaties om overzicht te krijgen over alle onderdelen van de bedrijfsvoering en biedt concrete handvatten om prestaties systematisch te verbeteren.