De voice of the customer, oftewel de wens van de klant. Het is belangrijk om de wensen van je klant goed te kennen. Hierop richt je dan vervolgens het proces in. Je maakt de wensen van de klant zo concreet mogelijk, wij doen dit vaak met een CTQ (Critical To Quality). De CTQ wordt meestal vormgegeven in de vorm van een ‘boom’ met takken. Langs deze takken maak je dan klantbehoeften steeds concreter. Lees in deze blog meer over het maken van zo’n CTQ!
Bij veel dienstverlenende organisaties wordt er vaak gesproken over de ‘voice of the customer’. Hiermee bedoelen we de wensen van de klant. Die klant is voor iedereen anders, het kan een patiënt zijn in een ziekenhuis, een leerling in een klas of iemand die een product bij je bestelt.
Wie je klant ook is, het is belangrijk dat je goed weet wat die klant van jou verwacht. Je wil de voice of the customer helder hebben. Een CTQ-boom kan je hierbij helpen.
In onderstaand artikel lees je:
CTQ staat voor ‘critical to quality’, ofwel ‘kritiek voor kwaliteit’. Hiermee bedoelen we de kwaliteitseisen die een klant stelt aan een product of een dienst. Deze eisen kun je in kaart brengen door middel van een CTQ-boom. In deze boom staat de klantbehoefte uitgesplitst in verschillende aspecten. Deze aspecten worden vervolgens weergegeven in meetbare indicatoren.
Klanten hebben altijd ergens behoefte aan. Die behoefte is alleen niet altijd duidelijk. Denk bijvoorbeeld aan het drinken van een kopje koffie in een café. Jij hebt bijvoorbeeld behoefte aan een hele goede kop koffie. Iemand anders wil misschien vooral ergens rustig kunnen zitten met een boek erbij. En weer iemand anders wil juist mensen kijken en op een gezellige locatie zitten. Het kan dan ook zijn dat er verschillende klantgroepen zijn die elk andere behoeften hebben. Dan moet je voor elke ‘klantgroep’ de behoefte in kaart zien te brengen.
De behoefte van een klant is vaak vrij algemeen. Neem bijvoorbeeld de ‘goede koffie’. Er zijn meerdere aspecten die leiden tot de perfecte koffie (vanuit de ogen van de klant). Zo moet de koffie goed heet zijn, moeten de bonen een bepaalde herkomst hebben en moeten ze vers zijn. Aspecten mogen nog een beetje vaag zijn, want hierna ga je ze meetbaar maken.
Om nog beter inzicht te krijgen in wat de klant wil, is het belangrijk dat je de verschillende aspecten meetbaar maakt. Zo wil je bijvoorbeeld dat de koffie precies 78,5 graden Celsius is. Qua herkomst wil je graag dat de bonen uit Papoea Nieuw-Guinea komen en met vers bedoel je: gemalen binnen 24 uur. Door het meetbaar maken van de klantbehoefte krijg je inzicht in wat je klant exact wil hebben. Zo is het makkelijker om te zien of je daaraan al voldoet.
De allerlaatste stap in procesverbetering is om het proces zo in te richten dat je zeker weet dat je aan de klantwens voldoet. De voice of the customer speelt hierbij een centrale rol: dit is het proces waarmee je ophaalt wat klanten belangrijk vinden, wat ze nodig hebben en wat ze verwachten. Door goed naar de voice of the customer te luisteren, kun je klantbehoeften vertalen naar concrete klantwensen. Hoe duidelijker en meetbaarder je die klantwensen maakt, hoe gemakkelijker het wordt om processen hierop af te stemmen. Daarom starten we in projecten al in de eerste projectfase (define) met het SMART formuleren van de klantwens.
In de volgende fasen kun je vervolgens eenvoudig bepalen welke activiteiten geen waarde toevoegen aan het realiseren van de klantwens (dat noemen we verspilling) en welke activiteiten nog ontbreken. Op deze manier heb je processen die voldoen aan de klantwens en dus een tevreden klant!
Met de zesdaagse green belt training leer je alle lean six sigma tools en technieken toe te passen. Daardoor ben je in staat om processen te verbeteren. Het resultaat: minder verspilling en meer werkplezier. 😊
Of je nu een organisatie leidt, een project managet of je persoonlijke ontwikkeling onder de loep neemt: strategie begint met inzicht. De SWOT-analyse is al decennialang één van de meest gebruikte modellen om dat inzicht te krijgen.
Dit boek leert je niet hoe je meer doet in dezelfde tijd, maar juist hoe je keuzes maakt waardoor je minder druk bent. Aanrader!
Werken met nieuwe systemen lijkt vaak de oplossing. Maar het is slim om eerst een proces te verbeteren voor je het gaat digitaliseren.