Ben jij ook wel eens wat kwijt op je werkplek? Waar is dat document toch gebleven? Of waar heb ik de map ook alweer neergelegd waar ik vanmorgen mee bezig was? Frustrerend maar het overkomt ons allemaal. 5S is een tool die je helpt om je werkplaats efficiënt in te richten.
5S wordt veel gebruikt binnen lean six sigma. Het is een middel om mensen die betrokken zijn in een proces bewust te maken van hun werkomgeving. Een opgeruimde werkplek leidt tot overzicht en focus. Uiteindelijk scheelt het je tijd, omdat je geen tijd meer kwijt bent aan het zoeken van dat document of van die map waar je vanmorgen mee bezig was.
Aan de hand van een aantal handige stappen helpt 5S om je werkplek beter te organiseren:
Soms wordt er aan de 5S nog een S toegevoegd, namelijk Safety (veiligheid). Deze 6e S wordt ingezet om een veilige werkplek te creëren.
Je kunt 5S vrij snel en simpel toepassen in veel situaties (zowel op werk als privé). Een voorbeeld van 5S toepassen is bij het categoriseren van een mailbox waarbij je ook scrum (to do, doing, done) kunt toepassen
5S kan voor iedereen anders worden ingevuld. Zo kan persoonlijke hygiëne van medewerkers verschillen of hoe iemand categoriseert. Je werkplek wordt ook beïnvloedt door afspraken die binnen jouw afdeling zijn gemaakt. Het kan zijn dat bepaalde handelingen volgens oude gebruiken worden gedaan (hoe inefficiënt ze ook zijn). Het is belangrijk dat als je met 5S aan de slag gaat, je per S vaststelt in hoeverre je werkplek opgeruimd is.
In onze green belt training behandelen we deze tool uitgebreid mocht je op zoek zijn naar verdere verdieping. Mocht je onze hulp nodig hebben, kun je ons altijd bellen of een mail sturen.
AI kan helpen aan de organisatiekant van de zorg, daar waar processen slimmer kunnen, tijd te winnen is en samenwerking beter kan. Juist daar ligt de verbinding met lean. In deze blog lees je hier meer over!
Het Vijfkrachten model helpt organisaties om de aantrekkelijkheid en winstgevendheid van een bedrijfstak te analyseren. Door vijf krachten in kaart te brengen, krijg je zicht op de dynamiek van de markt en de factoren die jouw concurrentiepositie bepalen.
Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.