Te druk? Nooit meer na het lezen van deze leestip!

Altijd druk, maar zelden echt klaar? We rennen van taak naar taak, terwijl de to-do-lijst alleen maar groeit. Deze leestip laat zien dat ‘druk zijn’ vaak niets zegt over productiviteit. Met een frisse blik op focus, keuzes en rust ontdek je hoe je minder kunt doen, maar meer bereikt. Lees hoe je dat aanpakt!

Auteur: Roos Spanjer Laatst bijgewerkt op: 20 oktober 2025
Nooit meer te druk

Nooit meer te druk – Tony Crabbe

Op vakantie gaan er altijd teveel boeken mee. Maar, met ouder wordende kinderen, lukte het me dit jaar voor het eerst om ze allemaal uit te lezen (nou ja, op één na dan..). Een persoonlijke favoriet onder de luifel van de camper was dit jaar ‘Nooit meer te druk’ van Tony Crabbe. Geen boek over time management (zoals hij zelf zegt) maar een praktisch boek dat helpt bij het maken van keuzes. Een boek dat ik je zeker kan aanraden.

In dit artikel lees je:

  • Meer over time management
  • Waarom werkt het niet?
  • Druk zijn is een keuze

Time management? Zonde van je tijd!

Efficiënter omgaan met tijd, ik beschouw het altijd als de was. Het houdt nooit op. Ook al kom je op het punt dat je denkt: “Hè, lekker, ik ben er”, drie keer knipperen en de mand is weer vol.

Zo gaat het ook met mijn to-do’s, mailtjes en andere kleine time consumers. Hoe goed ik mijn planning ook maak, er komt altijd nieuw werk bij.

Na het lezen van dit boek realiseerde ik me: timemanagement helpt me niet. Het leert me vooral meer doen in dezelfde tijd. Wat ik nodig heb, is keuzemanagement: bewust besluiten wat ik níet doe.

De wasmand blijft vol, maar ik was alleen nog wat écht schoon moet. De rest kan wachten.

time management

Waarom werkt time management niet?

De dingen die je moet doen zijn nooit ‘op’. Daarom kun je lijstjes blijven maken tot je een ons weegt, na het afwerken van zo’n actielijst zijn er altijd weer nieuwe dingen. Daarom ga je uiteindelijk alleen maar meer doen. Dat klinkt misschien efficiënt, maar het betekent ook: altijd druk. En dat was nou juist wat we niet meer wilden, toch?

Time management versnippert onze aandacht. We zijn zo bezig met plannen, afvinken en bijhouden, dat we niet meer écht genieten van wat we doen. Sterker nog: onderzoek laat zien dat het weinige werkplezier dat advocaten ervaren, direct samenhangt met het tot op de minuut bijhouden van hun tijd. Als alles gemeten wordt, verdwijnt vanzelf de ruimte voor betekenis.

We staan met time management dus voortdurend ‘aan’. Terwijl het juist zo gezond is om af en toe met volle overtuiging ergens in op te gaan of gewoon even niets te doen.

Door steeds meer activiteiten in onze dagen te proppen, maken we geen bewuste keuzes meer. We doen vooral wat er op de lijst staat, niet wat ons voldoening geeft. En juist dat, kiezen voor wat belangrijk is, is de kern van focus, rust,  effectiviteit en het geluksgevoel.

Een mooie quote vond ik: “Als we ervoor kiezen om onze tijd helemaal in te vullen, kiezen we er ook voor om niet na te denken en dat kan nooit doeltreffend zijn.”

te druk

Druk is een makkelijke keuze

Druk zijn is iets wat sociaal gezien de norm geworden is. Het is een teken van zakelijk succes of veel vrienden om het maar altijd druk te hebben.

“Nee de komende zes weekenden zitten we vol met afspraken.”

“Hoe is het? Ja, druk!”

Volgens Crabbe is druk zijn een makkelijke keuze. Het zijn beslissingen die je neemt met in je hoofd twee opties: doe ik het wel of doe ik het niet? En hoe drukker je bent, hoe minder je brein in staat is om een moeilijke keuze, vaak die van “Ik doe het niet”, te maken.

Je bevindt je dan al in de situatie waarin je alleen nog maar de ‘wel/niet’ keuze hebt, terwijl je eigenlijk van te voren moet nadenken over welke dingen je belangrijk vindt.

De verklaring uit de psychologie waarom ‘ja’ zeggen moeilijker is dan ‘nee’ bij drukte

Psychologisch gezien is het goed te verklaren waarom je bij drukte sneller “ja ik doe het wel” zegt dan “nee ik doe het niet”. Ons brein heeft namelijk maar een beperkte voorraad mentale energie voor keuzes en zelfbeheersing. Dat fenomeen heet ego-depletie: hoe meer beslissingen je neemt, hoe minder energie je overhoudt om bewust te kiezen. Daardoor verval je sneller in automatische patronen.

Hoe drukker je bent, hoe kleiner je denkraam wordt. Je komt in wat psychologen decision fatigue noemen: beslissingsmoeheid. “Nee” zeggen kost meer denkenergie dan “ja”, dus kiezen we de makkelijke weg. Het gevolg: je agenda loopt voller, niet leger.

Daar komt nog iets bij: we vinden het sociaal ongemakkelijk om “nee” te zeggen. In een wereld waarin drukte een statussymbool is, voelt “nee” al snel als afwijzing, alsof je niet meedoet. We zeggen liever “ja” om aardig, betrokken of succesvol te lijken.

En zo blijven we in de drukte hangen. Niet omdat we dat willen, maar omdat ons brein en de sociale norm ons er subtiel in vasthoudt.

te druk

Verstevig jouw argumentatie

Crabbe’s boodschap is duidelijk: leer nee zeggen, of accepteer de ellende. Goed punt, want ook al lees je honderd van deze ‘zelf hulp’ boeken, je moet het wel gaan doen. Dus kom met een eerlijke ‘nee’, want smoesjes hebben geen zin. En bedenk, achter elke ‘nee’ gaat een ‘ja’ schuil. Nee zeggen tegen een afspraak is een ja voor tijd met je gezin (of voor jezelf). Concentreer je op de reden waarom je nee zegt. Je mag best de tijd nemen om daar even over na te denken.

Onderscheid jezelf

Het tweede deel van het boek gaat over jouw persoonlijke identiteit. Crabbe legt continu de verbinding tussen individuen en organisaties, wat het boek eigenlijk nog interessanter maakt om te lezen. De inzichten uit het boek zijn dan ook tweeledig toepasbaar.

Productief zijn is niet langer de strategie die ons helpt naar succes op lange termijn. Een betere strategie dan vooral heel hard werken is: onderscheid jezelf. Hier worden parallellen gelegd met operational excellence, product leadership en customer intimacy. Focus op jouw sterke punten en kom verder door minder hard te werken. Druk zijn en veel declarabele uren maken, is niet iets waar je uniek in bent, en je valt er zeker niet mee op. Sterker nog, het is hartstikke ongezond.

Vaak ligt de grootste verleiding niet in het ‘niksen’ maar in het doen van kleine routine klusjes, zoals het wegwerken van mailtjes. Maar voor iedere mail die je stuurt krijg je er 1,4 voor terug. Help! Zo voelen we ons productief terwijl we moeilijk werk vermijden.

elimineren

Stop met het streven naar meer!

Ga van persoonlijke efficiency naar meer persoonlijke effectiviteit. Dat doe je door je to do’s los te laten en te focussen op wie je bent. Wanneer ben jij effectief bezig? Ga voor jezelf na wat jouw kernwaarden zijn. En bedenk, mensen die gefocust zijn op uiterlijk, rijkdom, roem en populariteit zijn minder gelukkig en gezond dan mensen die werken aan persoonlijke groei, relaties en gemeenschapsgevoel.

Nieuwsgierig geworden naar het boek? Je bestelt ‘m hier. Als je meer wilt leren over persoonlijke effectiviteit, volg dan onze lean six sigma green belt. Hierin bespreken we hoe jijzelf (en jouw organisatie) van efficient naar effectief gaat.

Lean training

Meer leren over timemanagement en niet meer te druk zijn?

Schrijf je direct in voor één van onze green belt trainingen en ga zelf aan de slag.

13 en 20 januari, 3 en 10 februari, 3 en 10 maart 2026
10, 17 en 31 maart, 7 en 21 april, 12 mei 2026
Of bekijk alle opties
AI en lean in de zorg: slimmer (samen)werken met technologie
AI en lean in de zorg: slimmer (samen)werken met technologie

AI kan helpen aan de organisatiekant van de zorg, daar waar processen slimmer kunnen, tijd te winnen is en samenwerking beter kan. Juist daar ligt de verbinding met lean. In deze blog lees je hier meer over!

Vijfkrachtenmodel van Porter: inzicht in concurrentiekracht
Vijfkrachtenmodel van Porter: inzicht in concurrentiekracht

Het Vijfkrachten model helpt organisaties om de aantrekkelijkheid en winstgevendheid van een bedrijfstak te analyseren. Door vijf krachten in kaart te brengen, krijg je zicht op de dynamiek van de markt en de factoren die jouw concurrentiepositie bepalen.

Ontdek de klantreis: 5 fases en een effectief achtstappenplan
Ontdek de klantreis: 5 fases en een effectief achtstappenplan

Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.

Alle artikelen bekijken