Define fase design thinking

In dit artikel lees je meer over de define fase van design thinking, de tweede van vijf fases. We leggen uit wat je doet en geven tools, tips & tricks!

Auteur: Roos Spanjer Laatst bijgewerkt op: 27 november 2022
define design

Design thinking

De tweede blog in de reeks design thinking fases! De vorige keer hebben we al toegelicht hoe de empathy fase werkt. De define fase van design thinking staat centraal in deze blog. Ook uiteraard weer met handige tips om zelf aan de slag te gaan.

In dit artikel lees je:

  • Wat het doel van deze fase is
  • Hoe je dit kan toepassen
  • Onze top drie tools
  • Tips & tricks voor een goede define fase

Doel van de define fase

Het doel van de define fase in design thinking methode is eenvoudig: komen tot een duidelijke probleemstelling. In de empathy fase heb je heel veel informatie verzameld over wie jouw klant is en wat de wensen en behoeften zijn. Door je echt in te leven in de klant, snap je waar hij of zij (of deze groep) tegenaan loopt en wat ze verder zal helpen. In de define fase voeg je al deze informatie samen tot een probleemstelling. Deze probleemstelling kan je gebruiken om ook een doel te stellen: wat ga je bereiken met jouw oplossing?

Voorbeeld:

Op een middelbare school wordt veel ongezond eten verkocht in de kantine. Het assortiment gezonde snacks is net zo groot als dat met ongezonde snacks. Toch kiezen de scholieren vaker voor het ongezonde eten. In de empathy fase heb je achterhaald dat de scholieren niet weten welke producten gezond of ongezond zijn. Daarnaast is de prijs vaak ook bepalend voor hun keuze.

Empathy map

Het probleem definiëren

In de define fase van design thinking analyseer je alle informatie die je hebt opgehaald in de empathy fase. Je bekijkt je interviews, observaties en empathy maps. Het helpt daarbij om antwoorden of gedragingen op te delen in categorieën en ze zo onder te verdelen. Vaak zie je dan een aantal grondoorzaken van het probleem ontstaan. Deze benoem je in de probleemstelling. Je hanteert daarbij altijd een ‘human centered’ aanpak, dus je zorgt dat je het probleem vanuit de klant definieert.

Dus niet:

  • Scholieren op een middelbare school kopen ongezond voedsel

Maar wel:

  • Scholieren weten niet altijd onderscheid te maken tussen gezond en ongezond eten
  • Scholieren vinden gezonde snacks te duur

Je zet met deze probleemstelling de kaders uit voor de volgende fase: ideate.

Top drie tools

Wil je zelf een goede define fase inrichten? Dat kan! We hebben een paar handige tools op een rijtje gezet voor je.

  1. WWWWWH: who, what, where, when, why and how. Als je van deze woorden vragen maakt en ze beantwoordt, is het eenvoudig om tot een goede probleemstelling te komen.
  2. Maak een overzicht van twee dingen: behoeften (van jouw klant) en inzichten (die je hebt opgedaan). Dit helpt je om tot een overzicht van de grondoorzaken te komen.
  3. Vul deze zin in om een concrete probleemomschrijving te formuleren:

(Naam klant)……………………………………………………………………………………… heeft een manier nodig om (behoefte)…………………………………………………………………………………

omdat/maar/want (inzicht)…………………………………………………………………

Define design

Tips & tricks voor de define fase

Tot slot nog een paar tips als je aan de slag gaat met de define fase van design thinking:

  • Word niet te snel concreet. Neem de tijd om in de empathy fase veel informatie te verzamelen. In de define fase neem je ook tijd om deze informatie te analyseren.
  • Zorg dat je objectief blijft. Is dit echt een probleem of vind jij dit een probleem?
  • Zorg voor een probleemstelling en een doelstelling aan het eind van de define fase.
  • Deel je bevindingen met je klant of eindgebruiker; klopt het wat je hebt gezien en geconcludeerd?
Green belt training

Vraag een in-company training aan

De training design thinking geven we in-company, bij jou op locatie of bij ons op kantoor. Dien je aanvraag in en we sturen je een verrassend scherp voorstel op maat. Wil je eerst meer weten over de training? Neem dan contact met ons op.

Kom in contact
De 14 management principes van Toyota
De 14 management principes van Toyota

De 14 management principes van Toyota vormen de basis van het Toyota Production System (TPS), waaruit lean is ontstaan. Lees hier meer!

Vier berekeningen die inzicht geven in een proces
Vier berekeningen die inzicht geven in een proces

Leer hoe je berekeningen maakt die je helpen om processen te begrijpen. Bijvoorbeeld de doorlooptijd en de proces efficiency.

Het VUCA model: wat is het?
Het VUCA model: wat is het?

Het VUCA model wordt toegepast in verschillende sectoren. Het is een tool die je helpt te bepalen wanneer je welke acties onderneemt.

Alle artikelen bekijken