In dit artikel lees je meer over de define fase van design thinking, de tweede van vijf fases. We leggen uit wat je doet en geven tools, tips & tricks!
De tweede blog in de reeks design thinking fases! De vorige keer hebben we al toegelicht hoe de empathy fase werkt. De define fase van design thinking staat centraal in deze blog. Ook uiteraard weer met handige tips om zelf aan de slag te gaan.
In dit artikel lees je:
Het doel van de define fase in design thinking methode is eenvoudig: komen tot een duidelijke probleemstelling. In de empathy fase heb je heel veel informatie verzameld over wie jouw klant is en wat de wensen en behoeften zijn. Door je echt in te leven in de klant, snap je waar hij of zij (of deze groep) tegenaan loopt en wat ze verder zal helpen. In de define fase voeg je al deze informatie samen tot een probleemstelling. Deze probleemstelling kan je gebruiken om ook een doel te stellen: wat ga je bereiken met jouw oplossing?
Voorbeeld:
Op een middelbare school wordt veel ongezond eten verkocht in de kantine. Het assortiment gezonde snacks is net zo groot als dat met ongezonde snacks. Toch kiezen de scholieren vaker voor het ongezonde eten. In de empathy fase heb je achterhaald dat de scholieren niet weten welke producten gezond of ongezond zijn. Daarnaast is de prijs vaak ook bepalend voor hun keuze.
In de define fase van design thinking analyseer je alle informatie die je hebt opgehaald in de empathy fase. Je bekijkt je interviews, observaties en empathy maps. Het helpt daarbij om antwoorden of gedragingen op te delen in categorieën en ze zo onder te verdelen. Vaak zie je dan een aantal grondoorzaken van het probleem ontstaan. Deze benoem je in de probleemstelling. Je hanteert daarbij altijd een ‘human centered’ aanpak, dus je zorgt dat je het probleem vanuit de klant definieert.
Dus niet:
Maar wel:
Je zet met deze probleemstelling de kaders uit voor de volgende fase: ideate.
Wil je zelf een goede define fase inrichten? Dat kan! We hebben een paar handige tools op een rijtje gezet voor je.
(Naam klant)……………………………………………………………………………………… heeft een manier nodig om (behoefte)…………………………………………………………………………………
omdat/maar/want (inzicht)…………………………………………………………………
Tot slot nog een paar tips als je aan de slag gaat met de define fase van design thinking:
De training design thinking geven we in-company, bij jou op locatie of bij ons op kantoor. Dien je aanvraag in en we sturen je een verrassend scherp voorstel op maat. Wil je eerst meer weten over de training? Neem dan contact met ons op.
De 14 management principes van Toyota vormen de basis van het Toyota Production System (TPS), waaruit lean is ontstaan. Lees hier meer!
Leer hoe je berekeningen maakt die je helpen om processen te begrijpen. Bijvoorbeeld de doorlooptijd en de proces efficiency.
Het VUCA model wordt toegepast in verschillende sectoren. Het is een tool die je helpt te bepalen wanneer je welke acties onderneemt.