De empathy fase zorgt ervoor dat je goed begrijpt wie de eindgebruiker is. Hierdoor kun je een beter product of dienst ontwikkelen. In dit artikel leggen we je uit hoe je dat doet en welke tools je kunt gebruiken.
De empathy fase (of empathize) is de eerste fase van de design thinking methode. De andere, daaropvolgende fasen zijn: define, ideate, prototype & test. Elke fase heeft zijn eigen specifieke doel. In vijf afzonderlijke artikelen zullen we de fases met je doorlopen en geven we je tips & tricks om zelf aan de slag te gaan.
In dit artikel vertellen we je:
Misschien een open deur, maar het doel van de empathy fase is het leren kennen van je klant of eindgebruiker. Je wil letterlijk empathie krijgen voor de persoon of groep waarvoor jij iets gaat ontwerpen. Hierbij hou je rekening met de ‘pains’ (frustraties) en ‘gains’ (successen).
Maar wat is dan empathie? In het woordenboek lees je dat dit het vermogen is om je in te leven in de gevoelens van anderen. Je wil in andermans schoenen kunnen staan en de wereld bekijken vanuit dat perspectief. Empathie is geen sympathie: je hoeft het niet met diegene eens te zijn.
Een ervaring met een dienst of product is voor iedereen anders. Veel organisaties bieden een online klantenportaal aan, bijvoorbeeld ziekenhuizen of gemeentes. Het gebruik hiervan ervaart niet iedereen op dezelfde manier. Iemand van 28 zal dit makkelijker vinden dan de gemiddelde 70+’er. Deze informatie wil je in de empathy fase ophalen.
Er zijn drie manieren waarop je de informatie voor de empathy fase op kan halen:
Voor alle drie de punten geldt: een goede voorbereiding is het halve werk. Als je in gesprek gaat met iemand, bedenk dan vooral de vragen die je wil stellen. De juiste vragen geven de juiste antwoorden!
Ook bij een observatie is het goed om na te denken over welke vorm van observeren je kiest. Weet de klant bijvoorbeeld dat hij wordt geobserveerd? Maak voor jezelf een lijst met dingen waarop je wil letten. Wil je inspiratie? Kijk dan eens naar dit filmpje waarin de mannelijke collega’s van een lingeriemerk zélf BH’s gaan dragen!
We krijgen vaak de vraag hoe je om kan gaan met persoonlijke voorkeuren. Elke klant of eindgebruiker is anders en heeft dus andere wensen. Dat klopt! Deze wensen kunnen wel veel inzicht geven. Zoek vooral naar achterliggende motivatie. Als je de achterliggende motivatie onderzoekt en verwoordt, kom je uiteindelijk tot dezelfde hoofdredenen. Dus motivaties die toepasbaar zijn op groepen personen.
Wil je zelf starten met empathizen? Dat kan! We hebben alvast een selectie voor je gemaakt van onze favoriete tools, die eenvoudig in te zetten zijn. Daarnaast nog een tip: google is your best friend! Er zijn zoveel leuke tools te vinden, maak hier gebruik van.
Tot slot nog een paar tips als je aan de slag gaat met de empathy fase.
Wil je leren hoe je de fases van design thinking toepast? Kijk op onze pagina over de design thinking training en ga zelf aan de slag met innoveren.
Tijdens projecten verzamel je vaak veel data. Hoe ga je dat nu allemaal analyseren? En wat zegt die data je nou eigenlijk? De software van Minitab helpt je hierbij.
Waar moet je op letten als je gegevens over een proces gaat verzamelen? Een meetplan zorgt ervoor dat je dit zorgvuldig doet. In dit artikel helpen we je op weg en kun je een template downloaden om zelf aan de slag te gaan.
In dit artikel leggen we je in zeven stappen uit hoe je een gemba walk doet. Op deze manier doorloop je het proces, ontdek je wat er wel en niet goed gaat en kun je meteen aan de slag met verbeteren.