Bedrijfsprocessen verbeteren is iets waar organisaties steeds meer aandacht voor hebben. Of het nu in de zorg, het onderwijs of in (financiële) dienstverlening is. Naast de ontwikkeling van het inhoudelijke werk, is er de behoefte om dit werk slim te organiseren.
In dit artikel vertellen we je:
Er zijn verschillende manieren waarop je bedrijfsprocessen kunt verbeteren. Vaak ligt in verschillende sectoren de focus net even ergens anders op. Toch zijn er methoden die je overal kunt toepassen. Hieronder noemen we er drie.
Een laagdrempelige manier om bedrijfsprocessen te verbeteren is door knelpunten op te sporen. Vervolgens haal je deze uit je processen. De lean methodiek geeft je hiervoor een simpel handvat. Het voordeel van deze analysetechniek is dat je het op ieder niveau en in elke organisatie kunt toepassen.
Hierbij onderscheid je acht soorten knelpunten, ook wel ‘verspillingen’ genoemd.
Deze acht verspillingen kun je aan iedereen uitleggen. Doe je hierna een brainstorm, dan komen direct al de nodige verbeterpunten naar boven. Het elimineren van verspillingen in je bedrijfsprocessen zorgt ervoor dat je de juiste dingen op het juiste moment doet.
Een andere manier om bedrijfsprocessen te verbeteren is door ‘variatie’ te verminderen. Met variatie bedoelen we: alles wat de ene keer anders loopt dan de andere keer.
Bijvoorbeeld:
Door op zoek te gaan naar de oorzaken van variatie en deze weg te nemen, kun je je processen stabieler en voorspelbaarder laten verlopen. Deze gedachtegang komt vanuit de six sigma methodiek. Hoe meer je processen kunt standaardiseren, hoe beter dat is voor de kwaliteit.
De werkwijze waarbij je je ontdoet van bottlenecks komt uit de ‘theory of constraints’ van Eliyahu Goldratt. Een ‘bottleneck’ is wat hij de langst durende stap in een proces noemt. Je verbetert processen door steeds de grootste bottleneck te identificeren en die te ontlasten. Vervolgens ontstaat er vanzelf een andere bottleneck die je weer aan kunt pakken. Door steeds meer bottlenecks te verwijderen versnel je de doorlooptijd van processen.
Deze verschillende invalshoeken helpen je bedrijfsprocessen te verbeteren. Het kan helpen om eerst goed in kaart te brengen welke processen er lopen binnen de organisatie. Dit geeft je een goed beeld van wat er allemaal speelt en waar je kunt beginnen.
Wil je weten wat lean six sigma inhoudt? Download dan onze whitepaper en leer alles over de basis van lean.
Wil je leren hoe je binnen jouw organisatie aan de slag kunt met het verbeteren van bedrijfsprocessen? Schrijf je direct in voor één van onze orange belt trainingen en begin direct!