Als je verbeterprojecten doet, kan het handig zijn om een risicoanalyse te doen. Binnen een lean project doen wij vaak een risicoanalyse tijdens de ‘improve’ fase. Het kan je helpen verbeteringen aan te scherpen, en eventuele risico’s te ondervangen. Een veelgebruikte tool voor risicoanalyses is de ‘FMEA’. FMEA staat voor Failure Mode & Effect Analysis.
In dit artikel vertellen we je:
FMEA staat voor ‘Failure Mode & Effect Analysis’. Simpel gezegd, je analyseert wat er eventueel fout kan gaan en wat daar dan het effect van is. Zelf gebruiken we deze risicoanalyse tool vaak in de verbeterfase van projecten. Door kritisch te kijken naar fouten die zich kunnen voordoen bij verbeteringen die je hebt bedacht, kun je problemen bij de implementatie voorkomen.
Het eerste wat je dan ook doet, is kijken naar wat er mis zou kunnen gaan als je een verbetering implementeert. Zie het als het spelen van de ‘advocaat van de duivel’. Dit is de ‘failure mode’. Vervolgens bedenk je hoe erg het zou zijn als deze ‘failure’ ook daadwerkelijk plaats vindt.
Dit doe je door cijfers te koppelen aan dingen die mogelijk fout kunnen gaan. Met een FMEA kijk je naar 3 elementen van de fouten:
Aan deze elementen koppel je een cijfer van 1-10 waarbij geldt: hoe hoger het cijfer, hoe groter dat kan dat de fout zich voordoet, hoe ernstiger en hoe moeilijker het is om de fout op te sporen.
(frequentie)* (ernst) * (kans op ontdekking) = Risico Prioriteit Nummer (RPN)
Hoe groter het Risico Priorieit Nummer, hoe groter de urgentie om er iets aan te doen.
Bij organisatie ‘X’ is een van de verbeterideeën tijdens een project om strakker te sturen op tijden dat de financiële afdeling bereikbaar is. Nu kunnen mensen bellen in de ochtend (tussen 09.00-13.00). Voor mensen die in de middag bellen, wordt een terugbelverzoek aangemaakt. Idee is om mensen die in de middag bellen, te vragen de volgende dag in de ochtend terug te bellen. Terugbelverzoeken worden niet meer aangemaakt.
Uit de FMEA blijkt dat vooral het feit dat mensen geïrriteerd raken een groot risico is. Als je dit weet kun je hierop inspelen. Bijvoorbeeld door in je communicatie naar buiten toe heel duidelijk te zijn over de bereikbaarheid, of door uit te leggen waarom hiervoor gekozen is.Het maken van een FMEA heeft hier dus twee voordelen:
Jan
Jan
Jan
Jan
Mar
Mar
Mar
Apr
Jun
TIM WOODS is het acroniem van de acht verspillingen die we kennen in het lean gedachtegoed. Spoor TIM WOODS op en verbeter processen door de verspillingen te elimineren!
Door lean en agile toe te passen word je een wendbare en efficiënte organisatie. Hierdoor kom je als organisatie veel sneller tot nieuwe ontwikkelingen en wordt innoveren steeds makkelijker. De combinatie van beide levert dus veel innovatievoordelen op!
Kanban is een tool om werk visueel te maken waardoor de flow inzichtelijk wordt. Hierdoor zie je direct waar acties nodig zijn óf waar het werk zich ophoopt. Een simpele, maar krachtige techniek om te gebruiken in processen.