Lean leiderschap: vijf tips uit de praktijk

Word een

echte leider

Auteur: Roos Spanjer Laatst bijgewerkt op: 29 november 2022

Leiderschap

Lean leiderschap tonen, hoe doe je dat? Als je als organisatie lean wil werken, is het belangrijk dat managers en leidinggevenden hetzelfde uitdragen. Lean is niet zomaar de toepassing van een aantal tools en technieken. Het draait om het creëren van een cultuur van continu verbeteren.

In dit artikel vertellen we je:

  • wat lean leiderschap is
  • vijf tips voor een goed lean leiderschap uit de praktijk

 

Lean leiderschap principes

Het implementeren van lean werken staat of valt bij lean leiderschap. Goed voorbeeld, doet goed volgen. Lean is namelijk veel meer dan een set aan tools en technieken. Het is een filosofie, die je kan helpen doelen te bereiken. Verschillende modellen laten zien hoe lean leiderschap hierbij een belangrijke rol speelt, zoals bijvoorbeeld het 4P model of de 14 management principes van Toyota. Hieronder delen we vanuit onze eigen ervaring vijf tips voor lean leiderschap.

1. Werk vanuit een heldere visie

Lean werken is geen doel op zich, maar een middel om een doel te bereiken. Formuleer dan ook een concrete doelstelling, waarbij iedereen precies weet wat het inhoudt. Vertaal dit doel naar verschillende afdelingen en stel subdoelen. Zo heeft een financiële afdeling andere doelen dan een afdeling met klantcontact. Maar uiteindelijk dragen ze allebei op hun eigen manier bij aan het hoofddoel. Door voor elke afdeling doelen meetbaar te maken, wordt het snel duidelijk waar je (wel of niet) aan moet werken.

2. Geef als leider het goede voorbeeld

Als jij als manager iets niet doet, zullen anderen het ook niet doen. Zo simpel is het. Zorg dan ook dat de leiders in je organisatie weten waar ze het over hebben en vooral leren om de juiste vragen te stellen in plaats van zelf oplossingen aan te dragen. Een goede manier om dit te stimuleren is kata coaching. Hiermee stimuleer je een cultuur van continu verbeteren en toon je lean leiderschap.

3. Faciliteer medewerkers om het juiste te doen

Faciliteer medewerkers in het lean werken. Zorg dat mensen tijd hebben om stil te staan bij hun werkzaamheden en na te denken over hoe dit beter kan. Zorg dat ze de juiste kennis hebben om hier op een goede manier mee aan de slag te gaan. En tot slot, zorg dat ze hierbij de juiste hulpmiddelen kunnen gebruiken. Komen ze andere obstakels tegen die hen tegenhoudt om te verbeteren? Ruim ze uit de weg!

4. Sta stil bij succes en maak het zichtbaar

Een nieuwe werkwijze kost tijd. Realiseer je, dat je bezig bent met het veranderen van gedrag. Sta dan ook stil bij successen die je behaalt en maak deze voor iedereen zichtbaar. Dit stimuleert om verder te gaan. Het laat zien dat waar je mee bezig bent lastig kan zijn, maar uiteindelijk wel iets oplevert. Het mooiste is, als je kunt laten zien hoe successen concreet bijdragen aan jullie doelstelling.

5. Blijf jezelf en medewerkers ontwikkelen

Het creëren van een cultuur van continu verbeteren komt niet zomaar tot stand. Je leert bepaald gedrag toe te passen en dit als lean manager uit te dragen binnen je team. Zorg er daarom voor dat je je blijft ontwikkelen op dit gebied. Als het goed is, doet je team dat namelijk ook.

Lean leiderschap ontwikkelen?

Wil jij aan de slag met lean en vraag je je af hoe je dit het beste kunt aanpakken. Ben jij manager van een team en wil je met lean aan de slag? Wij denken graag met je mee! Ook hebben we een training lean voor managers voor managers die lean leiderschap willen ontwikkelen.

Voorbeelden van het RACI model + template!
Voorbeelden van het RACI model + template!

RACI is een handige tool die je om rollen en verantwoordelijkheden goed te verdelen binnen een project. In deze blog leggen we uit wat het RACI-model is, hoe je het gebruikt en geven we een aantal voorbeelden hoe een RACI eruit ziet.

ANOVA: variantie analyse
ANOVA: variantie analyse

Met een ANOVA (variantie analyse) bereken je of er significante verschillen zijn tussen verschillende groepen. Wij leggen het simpel uit zodat je dit direct kunt toepassen bij het verbeteren van een proces.

Wat is een bottleneck?
Wat is een bottleneck?

Een bottleneck is een knelpunt in een proces waardoor het proces vertraagd of zelfs vastloopt. In deze blog nemen we je mee in wat een bottleneck is en hoe je die herkent in verschillende processen.

Alle artikelen bekijken