VUCA is de afkorting voor Volatility (volatiliteit), Uncertainty (onzekerheid), Complexity (complexiteit) en Ambiguity (ambiguïteit). Het is een model dat bedacht is in de jaren ’80 door het Amerikaanse leger. Het werd geïntroduceerd door Warren Bennis en Burt Nanus. Ze wilden hiermee de wereld na de Koude Oorlog beschrijven. Na die tijd wordt de VUCA nog altijd veel gebruikt, maar nu meer om de veranderende wereld mee aan te geven.
Het VUCA model wordt toegepast in verschillende sectoren. Het is een tool die je helpt te bepalen wanneer je welke acties onderneemt. Stel dat er veranderingen zijn in de markt of je loopt tegen bepaalde uitdagingen aan. Het VUCA model helpt je te bepalen welke acties je het best kan uitvoeren. Het heeft dus wat weg van agile (= wendbaarheid) werken.
Laten we inzoomen op de verschillende elementen van het VUCA model:
Deze vier termen zijn dus allemaal invloeden of factoren die een situatie kunnen verstoren. Goed kunnen omgaan met deze factoren is belangrijk om een duurzame organisatie te blijven.
Het VUCA model helpt je dus om de juiste besluiten te nemen in een situatie die niet altijd even duidelijk is. Een aantal voorbeelden hoe je het VUCA model kan gebruiken:
Een voorbeeld van een situatie waarin het VUCA model goed van pas kwam is de Brexit. De beslissing van het Verenigd Koninkrijk om de Europese Unie te verlaten, zorgde voor veel ambiguïteit en onzekerheid. Het was nog nooit eerder gebeurd dat een land uit de EU trad. Bedrijven moesten omgaan met onduidelijkheid over toekomstige handelsregels, douaneprocedures en zelfs de beschikbaarheid van werknemers uit de VK. Het VUCA model helpt je hier meer bewust van te worden, zodat je minder verrast en goed voorbereid bent als er ooit nog een land uit de EU treedt.
Ook aan de slag? Volg een Green belt training!
Het Vijfkrachten model helpt organisaties om de aantrekkelijkheid en winstgevendheid van een bedrijfstak te analyseren. Door vijf krachten in kaart te brengen, krijg je zicht op de dynamiek van de markt en de factoren die jouw concurrentiepositie bepalen.
Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.
Het INK-model helpt organisaties om overzicht te krijgen over alle onderdelen van de bedrijfsvoering en biedt concrete handvatten om prestaties systematisch te verbeteren.