Steeds meer medewerkers kiezen ervoor om een lean opleiding te volgen. Vaak komen ze enthousiast terug op hun werk. Vol met energie om binnen de organisatie met verbeteren aan de slag te gaan. Ook van hun manager verwachten ze iets, hij/zij heeft immers goedkeuring gegeven aan het volgen van deze opleiding. Terwijl de leidinggevende andersom denkt: ‘je hebt toch een opleiding gedaan, nu kun je zelf aan de slag!’.
Leidinggeven aan lean kan daarom best lastig zijn. In dit artikel lichten we drie aandachtspunten uit waar je aan moet denken als manager:
Lean draait om het verbeteren van processen, maar altijd met een duidelijke reden. Je gaat niet verbeteren om het verbeteren. Daarom moet je eerst een stap terug doen. Wat is het doel van de organisatie? Wat wil je op korte en op lange termijn bereiken? Door vooraf helder te hebben waar je naartoe wilt, zorg je dat verbeterinitiatieven focus houden en echt waarde toevoegen.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat je nieuwe markten wil betreden of je doelgroep wil vergroten. Dan ga je met hele andere dingen aan de slag dan als je de klanttevredenheid binnen je huidige doelgroep wil verbeteren of je bestaande organisatie wil professionaliseren. Het is daarom belangrijk om je organisatiedoelen helder te hebben. De volgende stap is om te kijken hoe lean daar in past.
Processen verbeteren is niet iets wat je er ‘zo maar even bij doet’. Dit kost tijd. Tijd die op dat moment niet aan de alledaagse werkzaamheden besteed kan worden. Het kost dus ook capaciteit. Uiteindelijk levert de verbetering je ook wat op. Daar doe je het namelijk voor. Denk daarom na over welke mensen je aan de slag zet en waarmee. Bespreek hierbij ook hoeveel tijd hiervoor nodig is. Het kan zijn dat hierdoor werkzaamheden (tijdelijk) moeten worden overgenomen door collega’s. Soms kan er zelfs tijdelijk externe capaciteit worden ingehuurd.
Een ander punt wat hierin belangrijk is is opleiding. Denk na over welke mensen je opleidt en op welk niveau. Niet iedereen hoeft green belt te worden. Naast tijd, capaciteit en opleiding is het ook verstandig om na te denken over communicatie en het delen van ervaringen.
Zorg bovendien voor een duidelijke structuur waarin lean een vaste plek krijgt: bijvoorbeeld door verbeterborden, dagstarts of een continu verbeterteam. Betrek het management actief bij de voortgang, zodat successen zichtbaar worden en resultaten worden geborgd. Zo blijft lean geen tijdelijk project, maar wordt het echt onderdeel van de organisatiecultuur en daarmee ook van het dagelijkse leidinggeven aan mensen en processen.
Een derde aandachtspunt dat belangrijk is bij leidinggeven aan lean, zijn de verschillende rollen en bijbehorende verantwoordelijkheden. Green belts zijn degene die verbeteringen uitvoeren en anderen daar in meenemen. Zij hebben de verantwoordelijkheid (en opleiding) om dat op de juiste manier te doen. Maar ook als leidinggevende/opdrachtgever heb je een bepaalde verantwoordelijkheid. Namelijk om de green belts de juiste opdrachten te geven, de goede vragen te stellen en te faciliteren bij de uitvoering hiervan.
Daarnaast speelt de voorbeeldfunctie van het management een grote rol. De lean filosofie volgt een aantal principes. Het maken van fouten zien als een mogelijkheid om het beter te doen is er daar maar één van. Het is van belang dat ook managers dit uitstralen en het goede voorbeeld geven. Uiteindelijk draait het dus om samenwerking tussen alle rollen. Alleen wanneer iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt, ontstaat er eigenaarschap en een cultuur van continu verbeteren.
Met de zesdaagse green belt training leer je alle lean six sigma tools en technieken toe te passen. Daardoor ben je in staat om processen te verbeteren. Het resultaat: minder verspilling en meer werkplezier. 😊
Of je nu een organisatie leidt, een project managet of je persoonlijke ontwikkeling onder de loep neemt: strategie begint met inzicht. De SWOT-analyse is al decennialang één van de meest gebruikte modellen om dat inzicht te krijgen.
Bedrijfsprocessen kan je makkelijk verbeteren door drie dingen te doen: knelpunten elimineren, variatie verminderen en bottlenecks oplossen.
Dit boek leert je niet hoe je meer doet in dezelfde tijd, maar juist hoe je keuzes maakt waardoor je minder druk bent. Aanrader!