Het lean huis

De basis

van de filosofie

Auteur: Roos Spanjer Laatst bijgewerkt op: 29 november 2022
Lean huis

Lean huis

Eén van de dingen waaraan je de gehele lean filosofie kunt ophangen is het lean huis. Dit ‘huis’ geeft weer wat de basis van lean inhoudt, wat de kern is en welke pijlers daarbij horen.

Dit zijn:

  • Continu verbeteren
  • Mensen
  • Snelheid
  • Kwaliteit

Wat dit precies inhoudt en wat het je oplevert lees je hieronder!

De fundering van het lean huis: continu verbeteren

Binnen lean organiaties draait alles om continu verbeteren. Dit is waar iedereen, constant mee bezig is. Als iedereen zijn werk iedere dag een klein beetje beter doet, zal dit gezamelijk leiden tot een hele grote verbetering. Hier wordt ook de tijd voor genomen. Liever alles even stil leggen om het dan voorgoed te verbeteren, dan een quick fix voor probleem waar je tegenaan blijft lopen.

De kern: mensen zijn het allerbelangrijkste

In de kern van het lean huis staan mensen. Zij zijn vanuit de lean gedachte het allerbelangrijkste wat je hebt. Zij doen immers het werk voor de organisatie en creeëren waarde voor de klant. Daarom moet je er ook voor zorgen dat deze mensen optimaal kunnen presteren, dat ze gemotiveerd zijn en goed gefaciliteerd worden in wat ze doen.
Naast de mensen in de organisatie zelf, worden hier ook klanten, leveranciers en anderen betrokkenen bedoeld. Zorg voor een goede band en behandel mensen met respect.

Lean huis

De 1e pijler: kwaliteit

Om de kern van het lean huis heen staan twee pijlers: kwaliteit en snelheid. Kwaliteit is vanzelfsprekend het belangrijkst. Zorg altijd eerst dat een proces goed verloopt, en dat de klant tevreden is met het eindresultaat. Vanuit de lean toolbox worden er verschillende instrumenten aangereikt om dit te bereiken. In het Japans in de term voor kwaliteit ‘Jidoka’.

Lean huis

De 2e pijler: snelheid

De tweede pijler is snelheid, in het Japans ook wel ‘Heijunka’ genoemd. Als de kwaliteit op orde is, ga je proberen het proces te versnellen. Ook hier zijn verschillende instrumenten voor, zoals ‘flow’, line balancing en het elimineren van verspillingen.

 

Resultaat: lage kosten

Het resultaat van een proces dat goed en snel verloopt, zijn de lage kosten. Dit is niet per se wat je met lean wil bereiken. Wat je bespaart door iets beter en sneller te laten verlopen, kun je weer investeren in een ander stukje van je dienstverlening. Precies, het principe van continu verbeteren! Je bent hier dus nooit mee klaar.
Meer leren over het lean huis? Kijk eens bij onze yellow belt training!

Lean People

Lean training volgen?

Tijdens de yellow belt training pas je de theorie direct toe op diverse oefeningen en processimulaties. Zo kun je na de training direct doorpakken in je eigen organisatie en heb je de investering voor je het weet terugverdiend. 👍

7 oktober
25 november
Of bekijk alle opties
De klantreis: fases en een stappenplan
De klantreis: fases en een stappenplan

Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.

Obeya room: wat is het?
Obeya room: wat is het?

Het woord ‘Obeya’ komt uit het Japans en betekent letterlijk ‘grote kamer’. Het werd voor het eerst gebruikt door Toyota tijdens de ontwikkeling van hun model Prius in de jaren ’90. Het idee was om een ruimte te creëren waar alle stakeholders van een project samen konden komen om informatie te delen.

Operational Excellence: een strategie die werkt
Operational Excellence: een strategie die werkt

Een effectieve Operational Excellence strategie is niet iets dat toevallig ontstaat; het is het resultaat van zorgvuldige planning, gedetailleerde analyse en consequente uitvoering.

Alle artikelen bekijken