Veel organisaties zijn niet bewust bezig met processen. Dat is niet zo gek. Waarom zou je wel tijd besteden aan het inzichtelijk maken van een proces en er structuur in aanbrengen?
Een aantal redenen:
Waarom dit zo belangrijk is en hoe je structuur aanbrengt, vertellen we je in dit artikel!
Op veel plekken waar wij komen, zoals in zorg– en onderwijsinstellingen, hebben mensen het al druk genoeg met het werk zelf. Toch kan het helpen om processen in kaart te brengen en hier structuur in aan te brengen. Het leert mensen met een andere blik naar hun werkzaamheden te kijken en maakt het voor nieuwe medewerkers vaak makkelijker om in te stromen als zaken duidelijk zijn.
Veel mensen denken niet erg na over hoe ze het werk doen wat ze doen. Ze doen wat ze altijd al doen. Kennis hierover zit vooral in hun hoofd opgeslagen. Jarenlange ervaring heeft gezorgd voor het beeld dat ze van hun werk hebben. Maar de redenen waarom werkzaamheden op een bepaalde manier worden uitgevoerd zijn niet meer bij iedereen bekend.
Er zijn allerlei redenen waarom processen zijn ingericht zoals ze zijn. De situatie waarin processen zich bevinden verandert snel. Nieuwe technologie, andere klantwensen of wetgeving die aangepast wordt zijn er slechts een paar voorbeelden. Het is daarom altijd goed om je te af te vragen of je nog wel het juiste doet. Dat is een reden om structuur aan te gaan brengen in je proces.
Een SIPOC kan je hier goed bij helpen. Dit is een procesmapping techniek, die snel in kaart brengt welke stappen er zijn in het proces en wie hier allemaal bij betrokken zijn.
De letters SIPOC staan voor:
Bij een SIPOC wordt er precies duidelijk wie er allemaal betrokken zijn bij het proces. Dit maakt het makkelijk om verwachtingen in kaart te brengen. Ook krijg je op deze manier inzicht in deelresultaten en mogelijke knelpunten.
Handig toch? Wil je meer lezen over hoe je precies een SIPOC maakt? Klik dan hier!
Met de 6-daagse green belt training leer je alle lean six sigma tools en technieken toe te passen. Daardoor ben je in staat om processen te verbeteren. Het resultaat: minder verspilling en meer werkplezier. 😊
Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.
Het woord ‘Obeya’ komt uit het Japans en betekent letterlijk ‘grote kamer’. Het werd voor het eerst gebruikt door Toyota tijdens de ontwikkeling van hun model Prius in de jaren ’90. Het idee was om een ruimte te creëren waar alle stakeholders van een project samen konden komen om informatie te delen.
Een effectieve Operational Excellence strategie is niet iets dat toevallig ontstaat; het is het resultaat van zorgvuldige planning, gedetailleerde analyse en consequente uitvoering.