Er zijn verschillende theorieën over verandering en verandermanagement. Maar als je echt succes wil boeken met transities en verandertrajecten, gebruik dan de 8 stappen van Kotter. Dit model bestaat uit acht fasen die nodig zijn in iedere verandering. Wil jij weten wat je moet doen om een verandering tot een succes te maken? In 6 minuten ben je helemaal op de hoogte! In dit artikel vertellen we je welke stappen dat zijn en hoe jij ze op de juiste manier doorloopt en toepast in jouw werksituatie.
Om veranderingen met succes te managen gebruiken wij het 8 stappen model van John Kotter, professor aan de Harvard Business School. In dit model worden acht verschillende fasen onderscheiden, die je doorloopt in verandertrajecten. Het geeft richting en zorgt ervoor dat je de juiste dingen op het juiste moment doet. De acht stappen zijn:
In dit artikel vertellen we je:
Verandering is de enige constante, wordt er vaak gezegd. Dat klopt, want er verandert altijd wel iets in organisaties. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe collega, een andere werkplek of een nieuw formulier: allemaal kleine veranderingen. Maar ook een reorganisatie, de implementatie van een nieuw software systeem of de introductie van hybride werken met flexplekken zijn veranderingen die nieuw ‘gedrag’ vragen van medewerkers. Hoe kun je zo’n verandering goed organiseren?
Verandermanagement of transitiemanagement is de term die gebruikt wordt voor het managen of vormgeven van deze verandering. Met name als het gaat om grote verandertrajecten worden zorgvuldig verschillende stappen doorlopen. Dan wordt er tijd besteed aan het ontwikkelen van een visie, het doen van een impact analyse, het betrekken van het team en uitvoeren van het plan.
Verandermanagement is een vorm van management die zich richt op het veranderen van de structuur en/of de werkwijze van een organisatie. Er veel over geschreven en er zijn verschillende modellen en theorieën over verandering. Een aantal verschillende modellen zijn bijvoorbeeld:
Deze modellen kijken allemaal vanuit een andere invalshoek naar verandering. Het ADKAR-model bestaat bijvoorbeeld uit 5 fasen die ieder individu in een verandertraject doormaakt. Het verandermodel van Lewin gaat over het doorbreken van patronen door de situatie te unfreezen > veranderen > refreezen. Over de PDCA-cyclus schreven we een eigen blog, waar je meer kunt lezen over dit model. Het model van McKinsey is ook een zeer bekend model, dat niet kijkt naar verschillende fasen, maar juist naar elementen. Deze 7 elementen beginnen allemaal met een S, vandaar dat dit het 7S-model heet (Strategy, Structure, Systems, Shared Values, Style, Staff, Skills).
Een model dat wij veel gebruiken is het 8 stappen model van John Kotter.
John P. Kotter (1974) is emeritus hoogleraar organisatiekunde en verandermanagement aan Harvard University en daarmee dé expert op dit gebied. Als je een studie hebt gedaan in de richting van bedrijfskunde (of met bedrijfskundige vakken) dan heb je ongetwijfeld over Kotter gelezen in je studieboeken.
Volgens Kotter mislukken de meeste verandertrajecten door tekortschietend leiderschap en onvoldoende aandacht voor het menselijke aspect van verandering. Zijn model legt de nadruk op leiderschap, communicatie, draagvlak en het inspelen op menselijke emoties bij verandering.
Het meest bekende boek van Kotter is Leading Change uit 1996. De titel zegt het al, dit boek gaat over het leiden van een verandering op basis van zijn 8 stappenmodel. Dit model heeft Kotter ontwikkeld door verandertrajecten in organisaties te bestuderen en verschillende factoren die een rol spelen bij verandering, in kaart te brengen. Het viel hem op dat het bij veel verandertrajecten die niet succesvol waren, ontbrak aan structuur (en de uitvoering daarvan). Deze observaties hebben geleid tot het verandermodel van Kotter zoals we dat nu kennen. Een gestructureerd stappenplan, dat uit 8 fasen bestaat, waarmee je de kans op een succesvolle verandering zo groot mogelijk maakt.
De eerste stap in het verandermodel van Kotter is urgentie creëren. Mensen moeten erkennen dat er een probleem is. Als ze niet inzien dat iets anders of logischer moet, zullen ze ook niet geneigd zijn iets aan te passen. Maak daarom jouw verandering urgent voor je collega’s en zorg dat ze inzien waarom jij iets wil veranderen. Vooral dingen uitdrukken in kosten, verloren tijd en klantontevredenheid kan hierbij helpen.
Je kunt niet in je eentje een werkwijze veranderen, daarvoor heb je collega’s nodig. Als je start met je veranderproject, denk dan goed na over een groepje kartrekkers (early adaptors) dat jou gaat helpen. Je kunt hiervoor ook juist iemand selecteren die liever niet wil dat dit project wordt opgepakt (advocaat van de duivel). Als je diegene namelijk vanaf het begin al betrekt, heb je uiteindelijk aan het eind minder tijd nodig om ’tegenstanders te overtuigen.
early adaptors
Zorg dat het project past bij de visie en strategie van de organisatie en leg dit ook uit. Mensen moeten weten waarom iets gebeurt, ze moeten het begrijpen. Als jullie doel is om de meest klantgerichte organisatie te worden, laat dan zien waarom jouw project daarop inspeelt.
Dit klinkt heel logisch, maar wordt vaak vergeten. Vertel zo veel mogelijk mensen wat je aan het doen bent, waarom je bepaalde keuzes maakt, welke fases je doorloopt. Door hier transparant over te communiceren, voelen mensen zich betrokken en hebben ze het idee dat ze inspraak hebben.
Maak een communicatieplan en bedenk leuke vormen om mensen mee te nemen. Richt een speciale intranetpagina in, stuur een nieuwsbrief, verspreid infographics, etc.
Als je een veranderplan opstelt is het handig als je draagvlak hebt. Op die manier kun je snel een werkwijze veranderen en laat je zien waarom iets beter is dan voorheen. Draagvlak is het tegenovergestelde van weerstand. Hoe meer weerstand je wegneemt, hoe meer draagvlak er zal ontstaan. Dit kun je bijvoorbeeld doen de principes van overtuiging toe te passen.
Als je snel kleine successen behaalt, motiveert dit om verder te werken naar een groter doel. Het laat mensen zien dat de nieuwe werkwijze waar je naartoe werkt, iets op gaat leveren. Het delen van deze kleine succesen is hierin essentieel. Laat zien hoeveel tijd je bespaart, hoeveel extra klanten je hebt geholpen of hoe de medewerkertevredenheid is toegenomen.
Volgens Kotter mislukken veel veranderprojecten omdat de overwinning te vroeg wordt uitgeroepen. Word na de eerste successen dan ook niet overmoedig, maar zet door. In deze fase ligt de nadruk op het doorzetten van de verandering, finetunen en afstemmen. Zorg er hierbij voor dat de urgentie hoog blijft.
Houd tot slot de verandering vast. Net als in de control fase van een lean project, draait het in deze fase vooral om het borgen van resultaten. Hier moet je strak op zitten, door te blijven monitoren hoe het gaat en waar nodig bij te sturen.
Bedenk, het aanleren van nieuw gedrag kost tijd. Volgens het stages of change model is dit tussen de drie tot zes maanden!
Wil je de 8 stappen van Kotter zelf toepassen om een succesvol verandertraject te leiden? Dit zijn onze praktische tips die iedere verandering wél laten slagen!
Op naar een succesvolle verandering!
Wil je leren hoe je de stappen binnen een lean project toepast? Schrijf je direct in voor één van onze green belt trainingen en ga zelf aan de slag met een verbeterproject.
Wil je weten wat lean six sigma inhoudt? Download dan onze whitepaper en leer alles over de basis van lean.