Verspilling, het is binnen lean een terugkerend thema. Inmiddels weet je vast wel wat de acht vormen van verspilling zijn. In dit artikel geven we je een aantal voorbeelden van verspilling waar wij soms helemaal gek van worden! Herkenbaar?
Je moet vaak al een bepaalde afstand afleggen om op plaats van bestemming te komen, waarna je vervolgens altijd moet wachten tot iedereen aanwezig is en je dus al later begint. Er wordt te veel koffie en thee klaargezet, waarvan de helft wordt weg gegooid.
De broodjes die besteld zijn vindt niemand lekker en gaan ook weg. Er wordt van alles uitgeprint, op de agenda staan dingen waar lang niet iedereen die aanwezig is bij betrokken is en de vergadering loopt altijd uit zodat je volledige planning voor de rest van de dag in de soep loopt. Waarom vergaderen we eigenlijk zoveel?
Het inchecken bij een hotel. Je reserveert online, waarbij je al je gegevens invoert. Toch wordt je gevraagd om bij binnenkomst nogmaals dezelfde vragen op een papieren formulier in te vullen. Waarom?!
Als ervaren treinreiziger is er bijna niets zo frustrerend als de roltrappen vanaf het perron naar de centrale hal. Wachtrijen om de trap op te komen, gedrang op de trap zelf waarbij iedereen ook nog eens stilstaat. Vaak is de gewone trap nemen sneller. Dat moet toch ook anders kunnen! Rechts staan, links gaan… Blijkbaar in theorie makkelijker dan in de praktijk.
De wachtrij voor het eten bij een buffet dat opgediend staat. Vaak is er niet goed nagedacht over de volgorde van borden en bestek, koud en warm eten en schalen met eten waar veel vraag naar is en eten waar weinig vraag naar is. Dit veroorzaakt wachtrijen aan het begin van de rij en op plekken voor dingen die iedereen graag eet, gedrang om iets te pakken wat toch eerder is de rij ligt en een overschot aan voedsel waar nauwelijks vraag naar is.