Welkom in de wereld van continue verbeterprocessen, een belangrijk onderdeel van lean organisaties. Er zijn talloze tools en technieken om hierbij in te zetten. Want hoe zorg je er nou voor dat je continu verbeteren onderdeel maakt van een organisatie? Een belangrijk instrument hierbij is Hoshin Kanri, een strategische planningsproces, uiteraard ook uit Japan. Hoshin Kanri helpt organisaties bij het stellen van heldere doelen en het uitstippelen van een pad om deze doelen te bereiken. Je maakt doelen concreet en levert dit op met een actieplan. Je gebruikt het model om de strategie naar de organisatie te communiceren, actieplannen en verantwoordelijke personen transparant te maken, te focussen en de voortgang meetbaar te maken. Het is dus ook een handige tool in de communicatie.
In deze blog lees je:
Hoshin Kanri en strategieontwikkeling
Hoe ziet het model er uit?
De rol in procesverbetering
Het is een strategische tool die organisaties helpt hun doelen te bepalen, maar ook vooral te bereiken. Dit doet Hoshin Kanri door een duidelijke lijn uit te zetten van de huidige naar de gewenste situatie. Door grote doelen steeds meer af te pellen en concreet te maken, maak je werk behapbaar en lever je concrete acties op. De nadruk ligt hierbij op het betrekken van alle medewerkers, om zo een gezamenlijk gedragen visie en strategie te creëren. Door dit model in je organisatie toe te passen, zorgt je voor een heldere, gedeelde visie en een effectieve uitvoering van de strategie.
Heel simpel. Je doorloopt 5 stappen in dit model:
Procesverbetering zou volgens ons natuurlijk altijd een doel moeten zijn in organisaties. Dus niet alleen losse verbeterprojecten als doelen stellen, maar continu verbeteren op de agenda zetten. Het model speelt hierin op in. Het helpt om de strategische doelen van de organisatie te vertalen naar concrete acties op de werkvloer en dit te ook nog koppelen aan procesverbeteringen. Het is een standaard en gestructureerde aanpak, waarbij elke stap bijdraagt aan het behalen van de gestelde doelen. Hierdoor is continu verbeteren steeds makkelijker en altijd onder de aandacht.
Het implementeren van Hoshin Kanri in je organisatie vraagt om een aanpak met aandacht. En geduld ;-). Begin met het betrekken van collega’s bij het definiëren van de strategische doelen. Zorg voor een heldere communicatie over deze doelen en hoe Hoshin Kanri hierbij helpt. Het is handig als ze het model kennen en begrijpen. Maak vervolgens met elkaar de doelen meetbaar en kijk geregeld naar de voortgang. Zo is iedereen zelf verantwoordelijk. Dit helpt je bij agile werken en om eventueel bij te sturen. Ook hierbij is het belangrijk om geduld te hebben en oog te hebben voor de menselijke kant van verandering. Het implementeren van Hoshin Kanri is een proces op zich en vraagt tijd, mensen moeten hier aan wennen en er mee leren werken. Maar met doorzettingsvermogen en eventueel wat begeleiding, zal Hoshin Kanri je organisatie naar een hoger niveau tillen.
Neem contact op met Roos of Suzanne om de mogelijkheden te bespreken.
De 14 management principes van Toyota vormen de basis van het Toyota Production System (TPS), waaruit lean is ontstaan. Lees hier meer!
Leer hoe je berekeningen maakt die je helpen om processen te begrijpen. Bijvoorbeeld de doorlooptijd en de proces efficiency.
Het VUCA model wordt toegepast in verschillende sectoren. Het is een tool die je helpt te bepalen wanneer je welke acties onderneemt.